Két évig lehet egy üres metróalagutunk

2010.08.03. 00:10 Módosítva: 2010.08.03. 00:19

Úgy lehet kalkulálni, hogy 2015-16-ra lenne 4-es metró, ha a főváros most felmondaná a metrószerelvények szállítására kötött szerződést az Alstommal. Vagyis az új kocsik üzembe állásáig két évig lenne egy metró nélküli metróalagútja a fővárosnak. A felmondástól a sok kockázat miatt egyelőre húzodoznak. A metrókocsi-szerződésben igen érdekes pontra bukkantunk.

Érzékelhetően két szakmai-politikai álláspont alakult ki a hétvégén kulminálódott metrókocsi-válsággal kapcsolatban a fővárosban. Az egyik szerint azonnal fel kell bontani a szerződést a szállító céggel, a másik szerint várni kell még a felmondással, sok a vesztenivaló, ki tudja, mi lesz.

Az azonnali felbontás mellett érvelők szerint az Alstom-szerződést (az egész szerződés innen letölthető) már rég felmondhatta volna a BKV, hiszen a késedelem miatt kiszabható kötbér már hónapokkal ezelőtt elérte a maximálist (a szerződéses ár 10 százaléka), így erre a szerződés szerint joga van. Ám eddig az Alstom mindig haladékot kapott.

Június 3-án azonban a fővárosi közgyűlés is döntött az ügyben, méghozzá úgy, hogy ha július 31-ig nem kap az új metrókocsi hatósági típusengedélyt, akkor a szerződést a BKV-nak fel kell mondania. Nem kapott (az elutasító határozat teljes egészében itt olvasható), így tehát a tulajdonosi felhatalmazás is megvan arra, hogy a BKV lépjen.

Kocsis István bármit tesz, bajba kerülhet

Egyes vélemények szerint (az éppen szabadságon levő) Kocsis István BKV-vezér kutyaszorítóba került, hiszen ha felmondja egy-két héten belül a szerződést, akkor szembe megy a főváros vezetésével, ha meg nem, akkor később bármikor eltávolíthatják arra hivatkozva, hogy nem tett eleget a fővárosi közgyűlés június 3-i határozatának.

Kettes metró
Kettes metró

Mint megtudtuk, hétfő délelőtt a főváros vezetése szűk körben tárgyalt az ügyről, és arra jutott, hogy a BKV ne kapkodjon el semmit. Eszerint a felbontásról az augusztus 26-i közgyűlés dönt, de feltételes döntés várható, mert addigra nem dől el, hogy az első fokon meghozott hatósági elutasítás az Alstom valószínűsíthető fellebbezését követően megváltozik-e. Azaz eldöntik előre, mi lesz, ha az Alstom jogerősen is elbukja az engedélyt, vagy netán a hatóság meggondolja magát és mégis zöld utat ad a metrókocsinak.

Azt nem tudni, hogy a másodfokú döntést mikor hozza meg a közlekedési hatóság, az viszont a metrókocsi-szerződésből kiolvasható, hogy hat hónap után a főváros elvesztheti most még kedvező pozícióját. A szerződésnek van ugyanis egy elég furcsa pontja.

Vis maior a megőrült hatóság ellen

A szerződés 32-es pontja szerint a háború, a tűzvész, az árvíz, a forradalom és a járványok mellett vis maiornak (előre nem látható, a szerződőktől független katasztrófának) számít az is, ha a szállítónak nem sikerül beszereznie az általa gyártott metrókocsira a magyarországi típusengedélyt.

A szállítónak igen kedvező minősítéshez három feltétel szükséges a 32-es pont szerint: az előzetes típusengedély megléte, a felek együttműködése, valamint a felek erőfeszítése az engedély megszerzéséért. Az első kipipálható, az előzetes engedélyt megkapta az Alstom. A második-harmadik feltétel pedig attól függ, ki nézi. A BKV nyilván azt mondja egy esetleges jogvitában, hogy az Alstom nem tett meg mindent, az Alstom pedig azt, hogy de.

Kettes metró
Kettes metró

A nem túl szerencsésen megkötött szerződés továbbá úgy szól, ha a vis maior helyzet hat hónapig fennáll, akkor már az Alstomnak is joga van felmondani a szerződést. Ezzel pedig kútba eshet a fővárosnak az a mostani kényelmes pozíciója, hogy az eddig kifizetett 30 milliárd forintot, valamint a 15 millió eurós jóteljesítési garanciát a bankgaranciák alapján lehívhatja, azaz nem bukik.

Egyes forrásaink szerint a típusengedély elbukásának vis maiorként feltüntetése nem újdonság. Ez (inkább kelet-közép európai országokban) a hatóságok "megőrülésére" kitalált klauzula.

Ki bontson szerződést, Demszky vagy Tarlós?

A helyzetet színesíti, hogy két hónap múlva önkormányzati választások lesznek. A jelenlegi főpolgármester minden bizonnyal nem bánná, ha ezt a súlyos döntést már nem neki, hanem utódjának kellene levezényelnie. Utódja pedig, aki a közvélemény-kutatások szerint nagy valószínűséggel Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció jelenleg ellenzéki vezetője lesz, abban érdekelt, hogy hamar döntsenek, ne az ő vállát nyomja ez a felelősség.

Így tehát a június 3-i, ultimátumszerű közgyűlési határozat megítélése is pártszín alapján változik. Az SZDSZ-es városvezetés szerint elhamarkodott határozat volt, ráadásul július 31. utánra írta elő a BKV-nak egyszerre a szerződés felbontását is, valamint a jogi, gazdasági következmények felmérését is, ami eszerint a logika szerint teljesíthetetlen.

A városvezetés szerint ezért várni kell, míg a BKV kiszámolja, mi lesz, ha felmondják a szerződést, mi lesz, ha nem, és egyeztet a 4-es metrót társfinanszírozó állammal, unióval, bankokkal. Két bizottság augusztus 16-án még vitatkozik az ügyről, majd augusztus 26-án a közgyűlés minden következményt megismerve dönt (mint korábban írtuk, előre, várhatóan feltételesen). Az ellenzék szerint ugyanakkor a június 3-i döntés érvényes (sőt egyhangú volt), a szerződést tehát bontani kellene.

180 milliárdos uniós támogatás szállhat el

Bonyolítja a helyzetet, hogy a metrókocsi-szerződést annak idején úgy írták ki, hogy egyszerre tartalmazta a 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és a 15, modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvényt. A típusengedély elbukása egyelőre csak a 2-es metróra szánt metrókocsikat érinti, de a szerződés felmondása a benne foglalt, a 4-es vonalra szánt szerelvényekkel együtt lehetséges csak.

Négyes metró
Négyes metró

Az pedig, ha a 4-es metró kocsijaira új pályázatot kell kiírni, a beszerzés miatt egy, de inkább két évvel elhúzná a 4-es metró befejezését. Ez azért kellemetlen, mert a 4-es metrót 2013 végéig be kellene fejezni, ha meg akarjuk rá kapni a nagy nehezen kialkudott 180 milliárd forintos uniós támogatást.

Az azonnali szerződésbontás ellen érvelők szerint ennél biztosabb megoldást jelentene, ha valahogy mégis sikerülne az Alstommal megegyezni. A másodfokú hatósági engedélyről viszont ugyanaz a közlekedési hatóság dönt, amelyik a múlt héten elmeszelte az Alstom-kocsikat, és nehezen képzelhető el, hogy 180 fokot fordulna a véleményük, engedély nélkül pedig a megegyezés is lehetetlen.

Derogál a hatóságnak a derogáció?

Egyes vélemények szerint a közlekedési hatóság hibalistája erősebb gyártói akarattal gyorsan kipipálható lenne, kivéve a fékrendszert. Az Alstom kocsikon alkalmazott rendszer ugyanis nem felel meg a magyar szabványnak, átalakítása viszont sok időbe és pénzbe kerülne az Alstomnak, ezért szóba se jöhet. (Varsóban és Isztambulban ugyan közlekednek hasonló Alstom-szerelvények, de nem pontosan ezzel a fajta fékrendszerrel, ilyenről referenciája sincs a gyártónak.)

Megoldás lehet még a gyártó által kért derogáció, azaz a magyar szabványt alakítjuk az Alstom technológiához, ám ez nem valószínű forgatókönyv. A derogációt eddig is elutasította a közlekedési hatóság, nincs oka változtatni, másrészt viszont a fékrendszer tesztelése közben komoly problémák jelentek meg. Egy bajos fékrendszert elfogadni egy olyan nagyüzemre, mint a metró, nagyon nagy felelősséget jelent.

Négyes metró
Négyes metró

Ha a főváros végül mégis felmondja a szerződést, egy külön gonddal kell szembenézni, bár az eltörpül a fenti problémák mellett. Mi legyen a 2013-ra elkészülő Etele tér - Baross tér metróalagúttal, ami két évig üresen tátong? Egyes vélemények szerint használt orosz szerelvényeket lehetne összevásárolni olcsón a világpiacról, hiszen azokra megvan a típusengedély, és azokat járatni ideiglenesen.

Ebben az esetben igen abszurd módon ósdi szerelvények közlekednének a hipermodern, merész építészeti megoldásokkal megépített állomások között.

Mi legyen az üres alagútban?

Az Index előreszaladva most egy kissé, olvasói ötletpályázatot ír ki az esetre, ha mégis az a helyzet állna elő, hogy két évig üresen, metrókocsik nélkül tátong a 4-es metró alagútja. Írja meg erre a címre, mit látna szívesen a csőben, az állomásokon: romkocsmát, föld alatti sétányt, esetleg csatornát gondolákkal, vagy kis hadronütköztetőt. A legjobb javaslatokat összefoglaljuk és közzétesszük.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
A szülők szerint szándékosan tenné tönkre az iskolát a tankerület

A szülők szerint szándékosan tenné tönkre az iskolát a tankerület

Új hely, új név, új szabályok lennének szeptembertől.

március 25., 13:23

  • Belföld
Akcióba lendült a NAV: számlagyárat üzemeltető bűnbandát számoltak fel

Akcióba lendült a NAV: számlagyárat üzemeltető bűnbandát számoltak fel

Több mint másfél milliárd forint kárt okoztak a költségvetésnek.

március 25., 12:31

  • Belföld
Lemondott a helyettes államtitkár, aki összeszólalkozott Magyar Péterrel

Lemondott a helyettes államtitkár, aki összeszólalkozott Magyar Péterrel

Csizi Péter a bicskei gyermekotthonnál találkozott tavaly a Tisza Párt elnökével.

1 órája

  • Belföld
Direkt36: Magyar Péter be akart kerülni az Orbán-kormányba és el akart indulni Karácsony Gergely ellen

Direkt36: Magyar Péter be akart kerülni az Orbán-kormányba és el akart indulni Karácsony Gergely ellen

A Tisza vezetője megkérdezte Gulyás Gergelytől, miért nem belőle lett miniszter a felesége helyett.

március 25., 12:38

  • Belföld
Megérkezett a fideszes válasz Magyar Péter bejelentésére: „Alig várom, hogy nyíltan beszéljünk a régi ügyeidről”

Megérkezett a fideszes válasz Magyar Péter bejelentésére: „Alig várom, hogy nyíltan beszéljünk a régi ügyeidről”

A Tisza Párt Hegyvidéken mérettetné meg magát 2026-ban.

március 25., 14:32

  • Belföld
Eljárás indult a BMW-s ellen, aki büntetőfékezett az M4-es autóúton

Eljárás indult a BMW-s ellen, aki büntetőfékezett az M4-es autóúton

Az autó sofőrje csaknem álló helyzetbe lassította a mögötte haladókat a pályán.

március 25., 12:31

  • Címlapon
Átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium a Magyar Állami Operaházban

Átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium a Magyar Állami Operaházban

A vizsgálat lezárultáig nem engedték Ókovács Szilveszter főigazgatónak, hogy évadot hirdessen.

2 órája

  • Belföld
Lemondta a találkozót Kepes András Köves Slomóval

Lemondta a találkozót Kepes András Köves Slomóval

Az író az egyházközösség és az állam szoros kapcsolata miatt hozta meg a döntését.

március 25., 15:13

  • Belföld
Szabad Európa: Létrehozták a cigánymentes falut, de egy család kijátszotta a rendszert

Szabad Európa: Létrehozták a cigánymentes falut, de egy család kijátszotta a rendszert

„Nem azért végeztem el a jogi egyetemet, hogy egy polgármester mondja meg, hova költözhetek.”

március 25., 11:55

  • Belföld
Orbán Viktor megmutatta a zebráját

Orbán Viktor megmutatta a zebráját

Ez még csak az első, de úton a második.

március 25., 08:02

  • Címlapon
Marine Le Pen: Nem hagyom magam így félreállítani, a döntés sérti a jogállamiságot

Marine Le Pen: Nem hagyom magam így félreállítani, a döntés sérti a jogállamiságot

Minden jogorvoslatot megragad az ítélet ellen.

1 órája

  • Belföld
Kovács Gergely Magyar Péternek öltözve jelentette be, akkor sem indul Orbán Viktor választókerületében, ha támogatják

Kovács Gergely Magyar Péternek öltözve jelentette be, akkor sem indul Orbán Viktor választókerületében, ha támogatják

A hegyvidéki polgármester a Tisza elnökét parodizálta.

március 25., 15:04

  • Belföld
Havonta többször is a fővárosba vezénylik a vidéki mentősöket

Havonta többször is a fővárosba vezénylik a vidéki mentősöket

Helyismeret hiányában nehezebben találják meg a címeket és a kórházakat.

március 25., 10:32

  • Belföld
Hadházy Ákos nem akar balhét, Daniel Freund is felszólal a tüntetésén

Hadházy Ákos nem akar balhét, Daniel Freund is felszólal a tüntetésén

Vegytiszta putyini diktatúrát emleget a képviselő.

március 25., 10:51

  • Címlapon
Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre

Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre

Terjed a miniszterelnök „Je suis Marine!” posztja Elon Musk közösségi oldalán.

tegnap, 21:52

  • Címlapon
Sulyok Tamás: Ha rám azt lehet mondani, hogy egy szatyor fing vagyok, az a közbeszéd egy meghatározott stílusa

Sulyok Tamás: Ha rám azt lehet mondani, hogy egy szatyor fing vagyok, az a közbeszéd egy meghatározott stílusa

A köztársasági elnök a közelmúltbeli politikai beszédekről mondta el a véleményét.

tegnap, 19:58

  • Belföld
Magyar Péter szerint egy nap alatt több mint 100 ezren vettek részt a szavazásán

Magyar Péter szerint egy nap alatt több mint 100 ezren vettek részt a szavazásán

A kérdésekre április 11-ig lehet válaszolni.

március 25., 09:07

  • Belföld
Hétéves kislánnyal erőszakoskodott, csokit ígért a hallgatásáért cserébe

Hétéves kislánnyal erőszakoskodott, csokit ígért a hallgatásáért cserébe

Megfenyegette a gyermeket, hogy meghal az édesapja, ha bárkinek elmondja a történteket.

március 25., 12:26

  • Címlapon
A fizika törvényei gáncsolhatják el Donald Trumpot

A fizika törvényei gáncsolhatják el Donald Trumpot

Sikerülhet Elon Musknak még Trump elnöksége alatt eljutnia a Marsra?

1 órája

  • Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.

tegnap, 14:59

  • Címlapon
Egész nemzeteket tettek lóvá április elsején, még az internet megjelenése előtt

Egész nemzeteket tettek lóvá április elsején, még az internet megjelenése előtt

A BBC közönségszolgálata még azt is elárulta, hogyan ültethető a spagettifa.

2 órája

  • Címlapon
Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban

Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban

Megtörte a csendet Szemereyné Pataki Klaudia.

tegnap, 17:53

  • Címlapon
Új KRESZ-tábla jelent meg Európában, amit nem kötelező betartani

Új KRESZ-tábla jelent meg Európában, amit nem kötelező betartani

Egy tábla, ami csak javasol.

tegnap, 18:54