Két évig lehet egy üres metróalagutunk
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Úgy lehet kalkulálni, hogy 2015-16-ra lenne 4-es metró, ha a főváros most felmondaná a metrószerelvények szállítására kötött szerződést az Alstommal. Vagyis az új kocsik üzembe állásáig két évig lenne egy metró nélküli metróalagútja a fővárosnak. A felmondástól a sok kockázat miatt egyelőre húzodoznak. A metrókocsi-szerződésben igen érdekes pontra bukkantunk.
Érzékelhetően két szakmai-politikai álláspont alakult ki a hétvégén kulminálódott metrókocsi-válsággal kapcsolatban a fővárosban. Az egyik szerint azonnal fel kell bontani a szerződést a szállító céggel, a másik szerint várni kell még a felmondással, sok a vesztenivaló, ki tudja, mi lesz.
Az azonnali felbontás mellett érvelők szerint az Alstom-szerződést (az egész szerződés innen letölthető) már rég felmondhatta volna a BKV, hiszen a késedelem miatt kiszabható kötbér már hónapokkal ezelőtt elérte a maximálist (a szerződéses ár 10 százaléka), így erre a szerződés szerint joga van. Ám eddig az Alstom mindig haladékot kapott.
Június 3-án azonban a fővárosi közgyűlés is döntött az ügyben, méghozzá úgy, hogy ha július 31-ig nem kap az új metrókocsi hatósági típusengedélyt, akkor a szerződést a BKV-nak fel kell mondania. Nem kapott (az elutasító határozat teljes egészében itt olvasható), így tehát a tulajdonosi felhatalmazás is megvan arra, hogy a BKV lépjen.
Kocsis István bármit tesz, bajba kerülhet
Egyes vélemények szerint (az éppen szabadságon levő) Kocsis István BKV-vezér kutyaszorítóba került, hiszen ha felmondja egy-két héten belül a szerződést, akkor szembe megy a főváros vezetésével, ha meg nem, akkor később bármikor eltávolíthatják arra hivatkozva, hogy nem tett eleget a fővárosi közgyűlés június 3-i határozatának.

Mint megtudtuk, hétfő délelőtt a főváros vezetése szűk körben tárgyalt az ügyről, és arra jutott, hogy a BKV ne kapkodjon el semmit. Eszerint a felbontásról az augusztus 26-i közgyűlés dönt, de feltételes döntés várható, mert addigra nem dől el, hogy az első fokon meghozott hatósági elutasítás az Alstom valószínűsíthető fellebbezését követően megváltozik-e. Azaz eldöntik előre, mi lesz, ha az Alstom jogerősen is elbukja az engedélyt, vagy netán a hatóság meggondolja magát és mégis zöld utat ad a metrókocsinak.
Azt nem tudni, hogy a másodfokú döntést mikor hozza meg a közlekedési hatóság, az viszont a metrókocsi-szerződésből kiolvasható, hogy hat hónap után a főváros elvesztheti most még kedvező pozícióját. A szerződésnek van ugyanis egy elég furcsa pontja.
Vis maior a megőrült hatóság ellen
A szerződés 32-es pontja szerint a háború, a tűzvész, az árvíz, a forradalom és a járványok mellett vis maiornak (előre nem látható, a szerződőktől független katasztrófának) számít az is, ha a szállítónak nem sikerül beszereznie az általa gyártott metrókocsira a magyarországi típusengedélyt.
A szállítónak igen kedvező minősítéshez három feltétel szükséges a 32-es pont szerint: az előzetes típusengedély megléte, a felek együttműködése, valamint a felek erőfeszítése az engedély megszerzéséért. Az első kipipálható, az előzetes engedélyt megkapta az Alstom. A második-harmadik feltétel pedig attól függ, ki nézi. A BKV nyilván azt mondja egy esetleges jogvitában, hogy az Alstom nem tett meg mindent, az Alstom pedig azt, hogy de.

A nem túl szerencsésen megkötött szerződés továbbá úgy szól, ha a vis maior helyzet hat hónapig fennáll, akkor már az Alstomnak is joga van felmondani a szerződést. Ezzel pedig kútba eshet a fővárosnak az a mostani kényelmes pozíciója, hogy az eddig kifizetett 30 milliárd forintot, valamint a 15 millió eurós jóteljesítési garanciát a bankgaranciák alapján lehívhatja, azaz nem bukik.
Egyes forrásaink szerint a típusengedély elbukásának vis maiorként feltüntetése nem újdonság. Ez (inkább kelet-közép európai országokban) a hatóságok "megőrülésére" kitalált klauzula.
Ki bontson szerződést, Demszky vagy Tarlós?
A helyzetet színesíti, hogy két hónap múlva önkormányzati választások lesznek. A jelenlegi főpolgármester minden bizonnyal nem bánná, ha ezt a súlyos döntést már nem neki, hanem utódjának kellene levezényelnie. Utódja pedig, aki a közvélemény-kutatások szerint nagy valószínűséggel Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció jelenleg ellenzéki vezetője lesz, abban érdekelt, hogy hamar döntsenek, ne az ő vállát nyomja ez a felelősség.
Így tehát a június 3-i, ultimátumszerű közgyűlési határozat megítélése is pártszín alapján változik. Az SZDSZ-es városvezetés szerint elhamarkodott határozat volt, ráadásul július 31. utánra írta elő a BKV-nak egyszerre a szerződés felbontását is, valamint a jogi, gazdasági következmények felmérését is, ami eszerint a logika szerint teljesíthetetlen.
A városvezetés szerint ezért várni kell, míg a BKV kiszámolja, mi lesz, ha felmondják a szerződést, mi lesz, ha nem, és egyeztet a 4-es metrót társfinanszírozó állammal, unióval, bankokkal. Két bizottság augusztus 16-án még vitatkozik az ügyről, majd augusztus 26-án a közgyűlés minden következményt megismerve dönt (mint korábban írtuk, előre, várhatóan feltételesen). Az ellenzék szerint ugyanakkor a június 3-i döntés érvényes (sőt egyhangú volt), a szerződést tehát bontani kellene.
180 milliárdos uniós támogatás szállhat el
Bonyolítja a helyzetet, hogy a metrókocsi-szerződést annak idején úgy írták ki, hogy egyszerre tartalmazta a 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és a 15, modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvényt. A típusengedély elbukása egyelőre csak a 2-es metróra szánt metrókocsikat érinti, de a szerződés felmondása a benne foglalt, a 4-es vonalra szánt szerelvényekkel együtt lehetséges csak.

Az pedig, ha a 4-es metró kocsijaira új pályázatot kell kiírni, a beszerzés miatt egy, de inkább két évvel elhúzná a 4-es metró befejezését. Ez azért kellemetlen, mert a 4-es metrót 2013 végéig be kellene fejezni, ha meg akarjuk rá kapni a nagy nehezen kialkudott 180 milliárd forintos uniós támogatást.
Az azonnali szerződésbontás ellen érvelők szerint ennél biztosabb megoldást jelentene, ha valahogy mégis sikerülne az Alstommal megegyezni. A másodfokú hatósági engedélyről viszont ugyanaz a közlekedési hatóság dönt, amelyik a múlt héten elmeszelte az Alstom-kocsikat, és nehezen képzelhető el, hogy 180 fokot fordulna a véleményük, engedély nélkül pedig a megegyezés is lehetetlen.
Derogál a hatóságnak a derogáció?
Egyes vélemények szerint a közlekedési hatóság hibalistája erősebb gyártói akarattal gyorsan kipipálható lenne, kivéve a fékrendszert. Az Alstom kocsikon alkalmazott rendszer ugyanis nem felel meg a magyar szabványnak, átalakítása viszont sok időbe és pénzbe kerülne az Alstomnak, ezért szóba se jöhet. (Varsóban és Isztambulban ugyan közlekednek hasonló Alstom-szerelvények, de nem pontosan ezzel a fajta fékrendszerrel, ilyenről referenciája sincs a gyártónak.)
Megoldás lehet még a gyártó által kért derogáció, azaz a magyar szabványt alakítjuk az Alstom technológiához, ám ez nem valószínű forgatókönyv. A derogációt eddig is elutasította a közlekedési hatóság, nincs oka változtatni, másrészt viszont a fékrendszer tesztelése közben komoly problémák jelentek meg. Egy bajos fékrendszert elfogadni egy olyan nagyüzemre, mint a metró, nagyon nagy felelősséget jelent.

Ha a főváros végül mégis felmondja a szerződést, egy külön gonddal kell szembenézni, bár az eltörpül a fenti problémák mellett. Mi legyen a 2013-ra elkészülő Etele tér - Baross tér metróalagúttal, ami két évig üresen tátong? Egyes vélemények szerint használt orosz szerelvényeket lehetne összevásárolni olcsón a világpiacról, hiszen azokra megvan a típusengedély, és azokat járatni ideiglenesen.
Ebben az esetben igen abszurd módon ósdi szerelvények közlekednének a hipermodern, merész építészeti megoldásokkal megépített állomások között.
Mi legyen az üres alagútban?
Az Index előreszaladva most egy kissé, olvasói ötletpályázatot ír ki az esetre, ha mégis az a helyzet állna elő, hogy két évig üresen, metrókocsik nélkül tátong a 4-es metró alagútja. Írja meg erre a címre, mit látna szívesen a csőben, az állomásokon: romkocsmát, föld alatti sétányt, esetleg csatornát gondolákkal, vagy kis hadronütköztetőt. A legjobb javaslatokat összefoglaljuk és közzétesszük.Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
A szülők szerint szándékosan tenné tönkre az iskolát a tankerület
Új hely, új név, új szabályok lennének szeptembertől.
március 25., 13:23
- Belföld
Akcióba lendült a NAV: számlagyárat üzemeltető bűnbandát számoltak fel
Több mint másfél milliárd forint kárt okoztak a költségvetésnek.
március 25., 12:31
- Belföld
Lemondott a helyettes államtitkár, aki összeszólalkozott Magyar Péterrel
Csizi Péter a bicskei gyermekotthonnál találkozott tavaly a Tisza Párt elnökével.
1 órája
- Mindeközben
Előzetest kapott a Black Mirror új évadának mind a hat epizódja, amiből kettő folytatás lesz
2 órája
- Belföld
Direkt36: Magyar Péter be akart kerülni az Orbán-kormányba és el akart indulni Karácsony Gergely ellen
A Tisza vezetője megkérdezte Gulyás Gergelytől, miért nem belőle lett miniszter a felesége helyett.
március 25., 12:38
- Belföld
Megérkezett a fideszes válasz Magyar Péter bejelentésére: „Alig várom, hogy nyíltan beszéljünk a régi ügyeidről”
A Tisza Párt Hegyvidéken mérettetné meg magát 2026-ban.
március 25., 14:32
- Belföld
Eljárás indult a BMW-s ellen, aki büntetőfékezett az M4-es autóúton
Az autó sofőrje csaknem álló helyzetbe lassította a mögötte haladókat a pályán.
március 25., 12:31
- Címlapon
Átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium a Magyar Állami Operaházban
A vizsgálat lezárultáig nem engedték Ókovács Szilveszter főigazgatónak, hogy évadot hirdessen.
2 órája
- Belföld
Szintet lépett a Pride-vita, szivárványszínű díszvilágítással festenék meg az egyik óbudai templom falait
Éles politikai összecsapás a fővárosban.
március 25., 12:48
- Belföld
Lemondta a találkozót Kepes András Köves Slomóval
Az író az egyházközösség és az állam szoros kapcsolata miatt hozta meg a döntését.
március 25., 15:13
- Mindeközben
Az állásinterjú negyedik körében bukott el a deepfake jelentkező egy lengyel cégnél
tegnap, 22:07
- Belföld
Kétségbe vannak esve, a római-parti gát „befalazza” kétezer ember vagyonát a hullámtérbe
Ha jön az árvíz, se ki, se be.
március 25., 15:07
- Belföld
Szabad Európa: Létrehozták a cigánymentes falut, de egy család kijátszotta a rendszert
„Nem azért végeztem el a jogi egyetemet, hogy egy polgármester mondja meg, hova költözhetek.”
március 25., 11:55
- Belföld
Orbán Viktor aláírta: fontos változások jönnek a keresztény fiataloknak szóló ösztöndíjprogramban
A kormányrendelet már hatályba is lépett.
március 25., 08:36
- Címlapon
Marine Le Pen: Nem hagyom magam így félreállítani, a döntés sérti a jogállamiságot
Minden jogorvoslatot megragad az ítélet ellen.
1 órája
- Mindeközben
Elkotyogta a színész, visszatér az új Dűne-filmben az egyik halottnak hitt, közönségkedvenc karakter
tegnap, 21:17
- Belföld
Kovács Gergely Magyar Péternek öltözve jelentette be, akkor sem indul Orbán Viktor választókerületében, ha támogatják
A hegyvidéki polgármester a Tisza elnökét parodizálta.
március 25., 15:04
- Belföld
Havonta többször is a fővárosba vezénylik a vidéki mentősöket
Helyismeret hiányában nehezebben találják meg a címeket és a kórházakat.
március 25., 10:32
- Belföld
Hadházy Ákos nem akar balhét, Daniel Freund is felszólal a tüntetésén
Vegytiszta putyini diktatúrát emleget a képviselő.
március 25., 10:51
- Címlapon
Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre
Terjed a miniszterelnök „Je suis Marine!” posztja Elon Musk közösségi oldalán.
tegnap, 21:52
- Mindeközben
Csúnya fertőzés tarolta le Farm VIP játékosait: „Teljesen legyengültem, ahogy a többiek is”
tegnap, 20:12
- Címlapon
Sulyok Tamás: Ha rám azt lehet mondani, hogy egy szatyor fing vagyok, az a közbeszéd egy meghatározott stílusa
A köztársasági elnök a közelmúltbeli politikai beszédekről mondta el a véleményét.
tegnap, 19:58
- Belföld
Magyar Péter szerint egy nap alatt több mint 100 ezren vettek részt a szavazásán
A kérdésekre április 11-ig lehet válaszolni.
március 25., 09:07
- Belföld
Nézőpont Intézet: teljesen egyetértenek egy kérdésben a Fidesz és a Tisza szavazói
Jöhet a szigorítás.
március 25., 09:55
- Belföld
Hétéves kislánnyal erőszakoskodott, csokit ígért a hallgatásáért cserébe
Megfenyegette a gyermeket, hogy meghal az édesapja, ha bárkinek elmondja a történteket.
március 25., 12:26
- Címlapon
A fizika törvényei gáncsolhatják el Donald Trumpot
Sikerülhet Elon Musknak még Trump elnöksége alatt eljutnia a Marsra?
1 órája
- Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá
Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.
tegnap, 14:59
- Mindeközben
Schmuck Andor A Nagy Duettből való kiesése után vallotta be, hogy súlyos betegséggel küzd: „Elkezdődhet az életmentő kezelésem”
tegnap, 19:08
- Címlapon
Egész nemzeteket tettek lóvá április elsején, még az internet megjelenése előtt
A BBC közönségszolgálata még azt is elárulta, hogyan ültethető a spagettifa.
2 órája
- Címlapon
Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban
Megtörte a csendet Szemereyné Pataki Klaudia.
tegnap, 17:53
- Címlapon
Új KRESZ-tábla jelent meg Európában, amit nem kötelező betartani
Egy tábla, ami csak javasol.
tegnap, 18:54