További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A májusi Pekingi Nemzetközi High-tech Expón bemutatott első terpeszbuszt Peking Mentugu nevű kerületében használják majd a tervek szerint a közeljövőben. Az ötlet egyszerű: a két lábon álló/guruló busz hasa alatt közlekednek két sávon a személyautók, a felső szinten pedig az utasok utaznak.
A terpeszbusz négy-négy és fél méter magas, két szinttel. Az alsó a lukas szint, itt a jármű két lába között suhannak a személyautók. A felső pedig az utasszint, ahol az utasokat szállítják.
Az 1200-1400 fős utaskapacitásra tervezett terpeszbusz elektromos vagy napenergia hajtású, ami nem szennyezi a környezetet. A dugókat a szó szoros értelmében átlépi, sehol sem akad el, legnagyobb sebessége 60 kilométer/óra.
A busz ára a bjnews.com.cn szerint 500 millió yüan (nagyjából 15 milliárd forint, a budapesti 4-es metró 520 milliárdjához képest), a 40 kilométer hosszú pálya kiépítési költségével együtt, ami a mostani kínai viszonyok alapján a tizede egy hasonló hosszúságú metró építési költségeinek.
A terpeszbusz legnagyobb előnye, hogy nem vesz el helyet az úton és 25-30 százalékkal csökkenti a dugók méretét - magyarázta Szong Ju-csou, a gyártó Shenzhen Hashi Future Parking Equipment Co. elnöke.
Míg egy 40 kilométeres metrószakasz megépítése - Kínában - 3 évig tart, a pompás új jármű ugyanilyen hosszú pályája egy év alatt készül el. Kétféle alapszerkezet képzelhető el: vagy síneket süllyesztenek az úttestbe, ami drágább, de azért előnyös, mert később 30 százalékos energiamegtakarítással jár, vagy egyszerűen felfestenek két fehér csíkot, amiket a szerkezet robotpilótával követ.
A megállók is kétfélék lehetnek: vagy a földszinten, oldalra szállnak ki az utasok, vagy az emeletről, felüljáróra. A gép előnye, hogy nem kell neki óriás parkoló, hiszen bármelyik megállóban is leállíthatják.
Az áramellátást vadonatúj módszerrel oldják meg, ennek lényege, hogy a jármű a megállókban vesz föl gyorsan áramot, ami kitart a következő megállóig. Ultrahangos és lézeres érzékelők figyelmeztetik azokat a járműveket, amik nem férnének el a terpeszbusz alatt.
Az első szakasz építése az év végén kezdődik, Peking Mentugu városrészében az önkormányzat 186 kilométernyi pálya megépítését tervezi.
A terpeszbusz budapesti alkalmazása a dunai átkelés miatt kicsit nehézkes, de a metróvonalak meghosszabbítása elképzelhető vele. Csak a jelenlegi metrókocsikba kellene egy lépcsőt vagy liftet szerelni, amin az utasok fellépdelhetnének a föléjük álló terpeszbusz fedélzetére.