Kínában terpeszbusz lesz metró helyett

BKV

2010.08.03. 17:32 - Index

A májusi Pekingi Nemzetközi High-tech Expón bemutatott első terpeszbuszt Peking Mentugu nevű kerületében használják majd a tervek szerint a közeljövőben. Az ötlet egyszerű: a két lábon álló/guruló busz hasa alatt közlekednek két sávon a személyautók, a felső szinten pedig az utasok utaznak.

A terpeszbusz négy-négy és fél méter magas, két szinttel. Az alsó a lukas szint, itt a jármű két lába között suhannak a személyautók. A felső pedig az utasszint, ahol az utasokat szállítják.

Az 1200-1400 fős utaskapacitásra tervezett terpeszbusz elektromos vagy napenergia hajtású, ami nem szennyezi a környezetet. A dugókat a szó szoros értelmében átlépi, sehol sem akad el, legnagyobb sebessége 60 kilométer/óra.

lyukasbusz
A terpeszbusz modellje a májusi pekingi expón

A busz ára a bjnews.com.cn szerint 500 millió yüan (nagyjából 15 milliárd forint, a budapesti 4-es metró 520 milliárdjához képest), a 40 kilométer hosszú pálya kiépítési költségével együtt, ami a mostani kínai viszonyok alapján a tizede egy hasonló hosszúságú metró építési költségeinek.

A terpeszbusz legnagyobb előnye, hogy nem vesz el helyet az úton és 25-30 százalékkal csökkenti a dugók méretét - magyarázta Szong Ju-csou, a gyártó Shenzhen Hashi Future Parking Equipment Co. elnöke.

Míg egy 40 kilométeres metrószakasz megépítése - Kínában - 3 évig tart, a pompás új jármű ugyanilyen hosszú pályája egy év alatt készül el. Kétféle alapszerkezet képzelhető el: vagy síneket süllyesztenek az úttestbe, ami drágább, de azért előnyös, mert később 30 százalékos energiamegtakarítással jár, vagy egyszerűen felfestenek két fehér csíkot, amiket a szerkezet robotpilótával követ.

A megállók is kétfélék lehetnek: vagy a földszinten, oldalra szállnak ki az utasok, vagy az emeletről, felüljáróra. A gép előnye, hogy nem kell neki óriás parkoló, hiszen bármelyik megállóban is leállíthatják.

Az áramellátást vadonatúj módszerrel oldják meg, ennek lényege, hogy a jármű a megállókban vesz föl gyorsan áramot, ami kitart a következő megállóig. Ultrahangos és lézeres érzékelők figyelmeztetik azokat a járműveket, amik nem férnének el a terpeszbusz alatt.

Az első szakasz építése az év végén kezdődik, Peking Mentugu városrészében az önkormányzat 186 kilométernyi pálya megépítését tervezi.

A terpeszbusz budapesti alkalmazása a dunai átkelés miatt kicsit nehézkes, de a metróvonalak meghosszabbítása elképzelhető vele. Csak a jelenlegi metrókocsikba kellene egy lépcsőt vagy liftet szerelni, amin az utasok fellépdelhetnének a föléjük álló terpeszbusz fedélzetére.

Címkék:

Kommentek

  • 2010.08.03 23:10:46melkweg

    mármint mi használnánk a miénket. és nem ők a miénket, úgy gondoltam.

  • 2010.08.03 23:11:39Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?

    Már megint egy anonim szerzőtől származó kapitális fasság. Némi aktuálpolitikai felhanggal...

    Mondd te agyatlan névtelen! Mégis hol a jóanyádba képzeled ezt megvalósítani metró helyett? A Rákóczi úton?

  • 2010.08.03 23:12:28Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?

    Olyan imádnivaló, hogy ennek a szennylapnak a firkászai már a förmedvényeikhez sem adják a nevüket...

  • 2010.08.03 23:13:03atomgape

    Ez egy oltári hülyeség, oszt csomóan mégis betérdelnek a kínaiaknak. Miért kell kuriózumot létrehozni, amikor már kitalálták a villamost? Kötött pálya, átlépi a dugókat, árammal megy amit szintén lehet zöld támogatással előállítani, kiforrott technológia, nem fog feldőlni sem, mert nem 40 méter magas. Még egy párszor 100%-ot emelnek a parkolási díjakon és már a busz is fog tudni járni. Nem kell ide létrahév, magasbusz meg terpeszvillamos.

  • 2010.08.03 23:21:52Ape

    Akkor is ez üt a legjobban:
    "Míg egy 40 kilométeres metrószakasz megépítése - Kínában - 3 évig tart"
    Itthon mennyi idő is kell a 4-es metrónak? 7,4 km az első (és valószínűleg jó sokáig egyetlen) szakasz. Ezt 3 év alatt (2007ben indultak a pajzsok) sikerült is kifúrni, igaz még sínek sincsenek lefektetve, meg úgy néz ki metrószerelvény sem lesz mostanában mert selejtet sóztak ránk a franciák megint. Valaki persze jól járt itthon is mikor aláírta ezeket a szerződéseket.
    Szóval legújabb hírek szerint 2015-re talán lesz működő 4-es metró. Azaz 8 év alatt építünk 7,4 km metrót. Hun: 0,925 km/év, kína: 13,3 km/év. Tehát kína egy év alatt a dupláját megépíti, mint amit mi 8 év alatt :D ..most sírjak ? ..

  • 2010.08.03 23:21:57uzsonna

    osz majd valami balfek dzsipos (mint multkor lattuk kinaban eleg nagy kihivas a kresz betartasa), szepen nekimegy a felette dongeto busz labanak, oszt nez nagyokat az 1400 utas mikor lehuppan...

  • 2010.08.03 23:23:10SzG-1978

    Végre egy jó kommentsor, jókat nevettem pl. a terpeszHÉV-en. :)
    Amúgy Kínának nagy előnye van velünk, és minden nyugati demokráciával szemben: ott nem kell négyévenként választást nyerni, így lehet dolgozni az országért is, nem csak marketinget csinálni.
    Ez is sokat számít.
    Én szóltam.

  • 2010.08.04 00:08:51Ripperiusz

    Helló

    Kína jobban áll anyagilag mint a amcsik.
    Ot viszont nem hülyék ,és nem azért olcsó mert 1 tál rizs a bér, hanem baromira mindenki mega hasznot akar itthon keresni a semmire.
    1 telefon kin 10.000 ft itthon 80.000 és az azért mert a noki is akár meg a tré mobil mega hasznot akar .
    Mond nekem mitől olcsobb kintről behozni tejet mint a országba szllitani ??

    Németeknél a busz is a sinen megy mert akkor nem kerül dugóba , itt is mehetne sok helyen úgy de ez biztos bonyolúlt dolog a sok hülyének.

  • 2010.08.04 00:15:36Ripperiusz

    Meg ami érdekes Kinaiakkal, hogy fura mód ők dolgoznak is, nem úgy mint a magyar itt mindenki mega diplomás és csodálkoznak hogy nincs melójuk hisz mega fizura várnak ,de dolgozni meg senki se akar csak gazdag lenni.

    Birom pl egyik ismerősnek mondtam miért nem mlm ezik, ereő fúúj mondom neki hogy igaza van hisz ő keres állsát és nem az mlm esek :) akkor nem is tudom mi a fúj

  • 2010.08.04 00:33:05fourgee

    @Coffeyville: "Aha... Kitűnő megoldás a magasságkorlátozást be nem tartó pl. szerb emeletesbuszok ellen"

    Valószínűleg a gyorsforgalmin történt esetre gondolsz. Ha igen, akkor nem vagy elég tájékozott, járj utána a témának. Magyar buszosoktól tudom, hogy ott nem a szerb sofőr hibázott. Ami ledarálta az emeletet, annak egy műanyag magasságkorlátozó dolognak kellett volna lennie, de mivel azt mindig leverték a magas járművek, ezért valaki "jóindulatból" fémből csináltatta meg, ami pár ember halálát okozta így. Persze senki sem felelős...

  • 2010.08.04 00:43:24Cifu78

    @Ripperiusz:

    "Birom pl egyik ismerősnek mondtam miért nem mlm ezik ereő fúúj mondom neki hogy igaza van hisz ő keres állsát és nem az mlm esek :)"

    Szerintem aki egy kicsit már belekóstolt az MLM-be, vagy csak viszonylag normális értékrenddel bír, az érthető okból fújjol. Tippre te még nem dolgoztál MLM-ben, ha ez nem egyértelmű. :)

  • 2010.08.04 01:22:33hosegriado

    Keleti Pu és Bosnyák tér. Gondolom mindenkinek megvan, hogy milyen most a közlekedés. Na most vajon mennyibe kerülne egy zártpályás villamos(pl. mint a most a 2-es villamos, csak még annál is zártabb, mint pl. bécs, kölni S-Bahn)pálya, mondjuk minden kereszteződésben le a pinyóba(pl.mint a 2-es villamos vásárcsarnoki-szabadsághídi megállója, csak hogy ne menjek messzire). És akkor nem kéne ilyan kamu-concept ötleteket figyelembevenni, az őrületes költségű mélymetrókról nem is beszélve.
    Ja, hogy kevesebbet lehetne lenyúlni a nyilván kevesebb beruházási összegből? Néha én is álmodozhatok, nem?:-DD

  • 2010.08.04 01:24:11szerjóska

    majd ha őrmezőn megépül a budai defense, akkor oda kidzsalhat ez a cuccos, úgyis mi vagyunk a kínai tőke elsőszámú európai célpontja, majd megépítik valami mol-os, otp-s részvénypakettért

  • 2010.08.04 03:09:17Villy

    @bubus58

    :)))

  • 2010.08.04 03:29:23BlackBandika

    Hát azért sok aggályom lenne ezzel kapcsolatban.. terepviszonyok, fel és leszállás, pláne peronok nélkül....

    Azért kínában tudnak valamit, ha 40 km metrót építenének a cikk szerint 150 milliárd forintnyi yüanból, akkor 520 mrd-ból építenének kb 140 km-t.... kérdezem én, akkor mi a faszért nem kínaiak építik a bp-i metrót????

  • 2010.08.04 04:42:00Vérnűsző Barom

    @BlackBandika. Mert nem az a cél, hogy olcsó legyen, vagy időben elkészüljön. Ha az lenne, már tizensok éve megcsinálták volna az oroszok, vagy azóta bárki más.

  • 2010.08.04 06:33:47Tita nick

    A négyes metróért terpeszállás ötven évig kedves demszkáj úr Budapest lemélyebb kátyújában, láncra verve!

  • 2010.08.04 07:50:53TheBerzerker

    Itthon nem nagyon hiszem, hogy a jelenlegi útszélességek mellett elképzelhető egy ilyen, ráadásul fajlagosan nem nagyon hiszem, hogy ennyibe jönne ki, hogy ha csak 2-3 km-t kell építeni, mert összesen ekkora útszakasz felel meg a feltételeklnek.

    Nálunk már az óriási előrelépés lett volna, hogy ha megépítik a ferenciek tere és a keleti között tervezett alagutat, ami a 7-es busz vonala alatt ment volt a kocsiknak. Nem lenne olyan rohadt nagy dugó azon a vonalon.

  • 2010.08.04 08:18:18bgp

    Budapesten az ilyen nem menne fél napig se. Egy terepjáró biztos ráparkolna a nyomvonalra.

  • 2010.08.04 08:34:15Mzee3000

    Ehhez azért nem árt a sok széles egyenes út, ami itthon nincs.

  • 2010.08.04 08:37:39És???

    Hát azért vannak kételyeim a működéssel kapcsolatban."Ugyan, kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk, miről van szó. A kutatókat? Azok örülnek, hogy plecsni van a mellükön. A széles tömegeket? Azok,de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek. Az imperialistákat? azoknak alaposan túljártunk az eszén. Nem szeretnék most a helyükben lenni."

  • 2010.08.04 08:53:19Ba Lee

    Wáze, előz az alagút!! Autós ezt hogy reagálja le? Elveszíti az optikai referenciákat... Giroszkópot és navigációs műszereket mindenkinek!

  • 2010.08.04 08:57:32krj

    megnézném azért a rákóczi úton vagy az üllőin. nem is értem, hogy akik ilyeneket mantráznak, tudják-e egyáltalán, hogy milyen különbségek vannak a kínai és magyar városszerkezetek és az úthálózatok közt.

  • 2010.08.04 09:18:30Csüti

    Nem sokan nézhettétek meg a videókat róla...
    Kanyarodás: senki nem gondolt esetleg egy nem tömbösített megoldásra? A videón is egyértelműen látszik, hogy hol "csuklós".
    Bár tetszik az ötlet, én inkább hosszabb távon, nagyobb sebességgel alkalmaznám, pl, 130-cal autópályán, megnövelt hatótávval. A magasságról: vagy megemeljük a jármű alját, vagy magassági korlátot vezetünk be a sávok egy részén, a betartásáról pedig magas bírsággal és a már telepített és a jövőben telepítésre kerülő kamerákkal. A biztos behajtásról pedig jogszabályi úton lehet gondoskodni.

  • 2010.08.04 09:19:07Harmless

    ez elött simán el lehet állni a kereszteződést, épp ahogy minden nap elállják és se előre se hátra. Vagy ez azokon is keresztülmegy?

  • 2010.08.04 09:22:24pfekete101

    Van mar valahol ilyen a vilagban?
    Szerintem kib@szottul balesetveszelyes.
    Megyek az autoval, aztan egyszercsak jobbrol es balrol is egy "fal eloz meg".

  • 2010.08.04 09:24:42pfekete101

    Kivancsi leszek azokra a balesetekre, amikor autok rohannak veletlenul a jargany "kerekebe". Az egesz meg razuhan az alatta levo autokra....
    Lesz ott meg tomegkarambol.

  • 2010.08.04 09:25:24Psyman

    Egyetlen kérdés: hogy veszi ez be a kanyart? Mármint anélkül, hogy lesöpörné maga körül a fél útpályát...

  • 2010.08.04 09:38:23gabesz:

    "Csak a jelenlegi metrókocsikba kellene egy lépcsőt vagy liftet szerelni, amin az utasok fellépdelhetnének a föléjük álló terpeszbusz fedélzetére." idézet a cikkből... Mi van?

    Felszíni mély építéssel inkább takarítsuk el az autókat a föld alá és ott lehet a buszoknak védett utat kialakítani, Budapesten.
    Budapest városszerkezetébe ilyen kínai megoldás nem működne... hogy miért? Nem fér el.

  • 2010.08.04 09:38:51PeterBlau

    A jelenlegi metrókocsikba egy liftet szerelni? :-DDD
    He??? :-D
    Még azt sem tudják megoldani, hogy az Örsön aluljáró nélkül át lehessen szállni a Hévre a metróról. Nem hogy még liftet a jelenlegi metrókocsikba beszerelni :-D Ki írta ezt a cikket? :-D

  • 2010.08.04 09:42:14Anyád! Füred!!!

    Csüti:
    "Bár tetszik az ötlet, én inkább hosszabb távon, nagyobb sebességgel alkalmaznám, pl, 130-cal autópályán, megnövelt hatótávval"

    ez hatalmas baromság... az egész lényege, hogy zsúfolt helyen megspóroljanak egy külön sávot ahol megy a villamost/busz/akármi... most egy autópályán minek menjen a forgalom felett ez a sz@r, ha nyugodtan mellé is rakhatják ennyi erővel a síneket???

  • 2010.08.04 09:46:58eweres

    "A busz ára a bjnews.com.cn [1] szerint 500 millió yüan (nagyjából 15 milliárd forint, a budapesti 4-es metró 520 milliárdjához képest)"

    Kritikán aluli az összehasonlítás...
    A busz árát a metrókocsi árával kellene összehasonlítani, nem?

  • 2010.08.04 09:47:47eweres

    "a metróvonalak meghosszabbítása elképzelhető vele"

  • 2010.08.04 09:47:57Kivlov

    felszámolni a bkv-t! azonnal!!!

  • 2010.08.04 09:48:31eweres

    "a metróvonalak meghosszabbítása elképzelhető vele"

    ott már nincs dugó, egy sima busz is elég lenne ...

  • 2010.08.04 09:54:11PeterBlau

    Én ezt a négyes metrót fele ennyi idő alatt megépítettem volna ugyanennyi pénzből ha engem bíznak meg. Megkeresem azt a céget amelyik a spanyoloknál építette a metrót fel ennyi idő alatt 2/3 áron, megbízom őket, a maradék milliárdokat meg elteszem magamnak sikerdíjként. Hülye városvezetés! Miért nem olyan embert bíztok meg a metróépítéssel aki ért is hozzá, pl. engem :-)

  • 2010.08.04 09:54:59phcalvin

    Nem tűnik vm. nagy innovációnak. Nálunk biztos sose lesz ilyen, nem csak mert randa, de minek erőltetnénk, amikor a meglévő kiépített villamossínek is kidőlnek, elrohadnak, ami adott volna. Nem tudjuk kihasználni a meglévő, nem használt MÁV, ipari vonat vágányokat, akadálymentesítés egy villamos peronnál is vicc, itt külön lift kéne minden megállóba, vagy a buszon van lift, de akkor meg minden megállóban 5percet áll, hogy be tudjanak szállni?
    Javaslom a körút felásását, amibe bevezetjük a Dunát, amin hangulatos és csendes gondolákon utazhatnánk.

  • 2010.08.04 09:56:02PeterBlau

    Ja és Budapestre amúgy sem metró kellene, hanem villamos. Sok sok alacsony padlós, kis fogyasztású villamos. A külsőbb kerületekre kisebb méretűek, a belső kerületekre nagyobbak. Sok sok villamos!

  • 2010.08.04 09:58:00Kivlov

    2010.08.04 09:56:02PeterBlau

    meg pár akasztófa az elmúlt 20 év tolvajainak...

  • 2010.08.04 10:01:12PeterBlau

    "Javaslom a körút felásását, amibe bevezetjük a Dunát, amin hangulatos és csendes gondolákon utazhatnánk."


    Most biztos úgy gondolod, hogy ez nagy ötlet :-)
    Akkor elmondom, hogy régen a körűt helyén víz volt Pesten. A Duna egy folyóága volt nagyjából a mostani körűt nyomvonalán, ezt feltöltötték már nagyon régen. Az 1860-as években újra hajózható csatornává akarták tenni a nagykörutat, de végül nem csinálták meg.

  • 2010.08.04 10:06:08PeterBlau

    "Az első, Reitter Ferenctől, a Közmunkatanács első főmérnökétől származó műszaki terv a mélyfekvésű területeket hajózható csatornával szerette volna összekötni, felélesztve az egykori folyóágat. A csatorna 8 láb mély, 120 láb széles lett volna, északi és déli végén egyaránt zsilipkapukkal elválasztva a Dunától. Reitter szerint az építés költségei 11 125 155 begin_of_the_skype_highlighting 11 125 155 end_of_the_skype_highlighting forintot és 87 9/10 krajcárt tettek volna ki. A csatorna megvalósítására létrejött a Pesti Dunacsatorna-társaság, majd 1868-ban Mention Alphons és üzlettársai lefoglalták maguknak az előmunkálatok jogát, vállalva, hogy 4 év alatt kiépítik a legnagyobb dunai hajókkal is hajózható ágat, 12 híddal és 48 rakodóhellyel. A csatorna partjaira látványos palotasorokat terveztek. A csatorna végül pénzügyi okok miatt nem valósult meg, a helyén futó közúti nyomvonal azonban véglegesen bekerült a városrendezési tervekbe. 1871-ben a kormány a Körút építéséről törvényjavaslatot terjesztett elő, melyet a (nagyrészt) vidéki képviselők ellenkezése dacára elfogadtak. Az 1871. évi XLII. törvénycikk[2] a Fővárosi Közmunkák Tanácsa részére az útvonal kialítására 1 800 000 koronát, a körúton építkezőknek pedig 15 éves adómentességet biztosított."

  • 2010.08.04 10:07:49kovi1970

    A kínaiak biztos megvalósítják. A bp.-i problémákról:
    Aki ráparkol a sínekre azt lelövik, a kocsiját pedig villámgyorsan elvontatják. Legközelebb már tuti nem fog odaparkolni.
    Karambol pedig nincs kínában. A karambolozókat már régen kivégezték.
    :P

  • 2010.08.04 10:13:41toce

    Én még azt is hallottam, hogy kínába mindezt csokiból csinálják. Az utasok ha megéheznek, majd törnek belőle egy darabot. Szárnyakat is tud engedni, mert Mao nem hagyhatja, hogy csak a Pekingiek lássák, azért néha elrepül védékre.

    És csak 4 millió forintba kerül. Mert ott nincs korrupció, hiszen az egymást korrupció címén kivégző korrupt politikusokat ott azonnal kivégzik.

    Szomorú, hogy az ötletet senki nem látja benne. (Megjegyzem jobb lenne, ha a megállóban leengedné az utas kabint, akkor szintben is be lehetne szállni...)

    Szomorú, hogy azt nem vette észre senki, hogy ez nem Siemens vagy Altrom esetleg Bombardier termék. Európa és Amerika lassan elveszíti technológiai fölényét, és hát ugye már régen Kína a legnagyobb piac...

  • 2010.08.04 10:18:05papugaja

    Ez marhajó! Ha alatta tekerek, nem ázok meg!

  • 2010.08.04 10:18:26toce

    Egyébként a nyomtáv megtartása érdekes technológiai problémának tűnik...

  • 2010.08.04 10:22:47benkoo

    Szerintem Mo.-nak pont ilyen dolgokba kéne fektetni mit ez a terpeszbuszhévvillamos.
    Igencsak fejlődésnek indulna az ország.
    pl. maglev, felhőkarcoló, stb. és mi lennénk a kelet európa dubai-a.

  • 2010.08.04 10:25:15Rézfánfütyülő fűzangyal

    Észrevette valaki, hogy ehhez a nagyobb méretű kamionok miatt nemhogy 2x2, hanem 2x3 sávos utak kellenek. Ez itt Budapesten hol férne el?
    Ismer valaki ilyen helyet?
    Ami az autópályás megoldást illeti, az ötletelők ismerik a műtárgyakra előírt űrszelvényt? Hol férne el ez a gép a felüljárók alatt?
    Vagyis Magyarországon/Budapesten semmi létjogosultsága. Pekingben is alapvetően új negyedek bekötésére és nem a régiekhez találták ki.
    Úgy egyébként nagyon jó ötlet!!! Oda, ahol.

  • 2010.08.04 10:31:10soska71

    Csak nekem furi, hogy kissé balesetveszélyes a dolog? Az autó sávot vált és belemegy hátulról egy vonat 60-nal ...

    Az milyen érzés lesz hogy autózól, majd átrobog feletted-melletted egy vonat. Hányan fognak megijedni? Most a mgasságkorlátozásokat figyelmen kívül hagyó profikról ne is beszéljünk. Szerintem ez baromira balesetveszélyes.

  • 2010.08.04 10:47:38GabyTap

    És a pálya végén kell egy fordítókorong, mert nem oda-vissza járós. De ez legyen a legkisebb baja.

  • 2010.08.04 10:50:17Érdekes

    hát ez qva veszélyes szerintem.Dehát, nem véletlen...a sárgák valószíNŰ maguktól találták ki ezt a torzót...megszokhattuk már, h maguktól általában hülyeséget nyomnak, másolni tudnak egy kicsit, de azt is bénán.De ami a sajátjuk, hát az egy szörnyszülött, elég a kocsikat megnézni...Ez meg azon kivűl, h baleset veszélyes, még csak nem is praktikus.
    Persze a 4-es metró pénznyelő féreglyuka egy más DIMENZIÓ... :D

  • 2010.08.04 11:04:14helci

    Nem értem a magyar viszonyokra alkalmazandó koncepciót, ebből hol lehet kivenni a nokiásdobozokat?

  • 2010.08.04 11:11:25szivsuvit

    Az igazság: Mindannyian át vagytok verve, és el vannak előletek hallgatva az ország működését befolyásoló adatok.

    "1990-ben a nemzeti vagyon 130-140 milliárd $-ra értékelte a Nemzetközi Valutaalap. Ennek 90%!!!-át eladták 20 milliárd $-ért 2009-ig"

    Drábik János - Korszakváltás, 26. oldal

    "70-es évekbe 10 milliárd dollárt vettünk fel, ezért kifizettünk 170 milliárd dollár kamatot,
    s az adóssággunk ma 110 milliárd dollár....35 év alatt eredeti tőke 27x-esét fizetjük vissza"

    Bogár László - MTV Ma Reggel, 2010.06.08
    [link]

    Nem érdeke a város vezetésnek, és bizonyos politikai csoportoknak (mert kapnak cserébe máshonnan pénz), hogy BÁRMILYEN forradalmi ötlet megvalósuljon, ami nagyban javítja a város egészségét, és olcsó is. Ezt nem hozza le se a HÍRADÓ, se az INDEX. Azon pedig Te magad gondolkozz el, hogy miért!

  • 2010.08.04 11:12:24ViPleX

    Sztem kurvajó ötlet. Csak az autósoknak kell megszokni hogy ne nézzék valami statikus alagútnak, de ez részletkérdés.

  • 2010.08.04 11:13:40tafinaf

    "Kezdhetnénk már lassan megszokni, hogy ezek nem csak lopni é koppintani tudnak." Egy fecske nem csinál nyarat. Ez jelenleg csak egy koncepció, valójában nem fogják megépíteni, mert baromság. De érdekes, hogy pár Ázsiára bepöccent európait mennyire lehet vele lelkesíteni.

    Akinek van mérnök-közgazdasági képzettsége, tudhatja, hogy ez egy halott ötlet, butaság. Sokkal olcsóbb és praktikusabb a függővasút, amit a japánok alkalmaznak mindenhol.

  • 2010.08.04 11:14:13ViPleX

    szivsuvit: az 28x-os szorzó, akárki is legyen az a Drábik János

  • 2010.08.04 11:15:54Bvd0007

    Soska71: ha sávváltáskor a tükörben nem veszi észre az az autós, hogy ez jön mögötte, akkor nem is olyan nagy baj, hogy elviszi.

    De az tény, hogy inkább a jelenlegi 5 féle kötöttpályás közlekedési eszközt (villamos, vonat, hév, metró, troli) kellene megcsinálni úgy, hogy egybefüggő hálózatot alkossanak, ne pedig egymás mellett lévő rendszereket.

  • 2010.08.04 11:21:41szivsuvit

    ViPleX: igazad van, bocsi. Kicsit félreírtam, mert túl nagy hévvel akartam mondani. A lényegen nem változtat. Egyébként érdemes azt linket (interview videot) is megnézni, amit küldtem oda. Pl ilyen adatok vannak benne:
    Magyarországon:

    foglalkoztatottak száma:
    45évvel ezelőtti szint, 60-as évek

    népesedés:
    50évvel ezelőtti szint, 60-as évek

    középkorú magyar férfiak halálozási rátái:
    80évvel ezelőtti szint, 30-as évek

    egy keresőre jutó reálbér, 120e Ft nettó:
    32 évvel ezelőtti szint.. 1978-as év szintje..
    (ugyan azokat a létfenntartáshoz szükséges elemi
    dolgokat lehet megvásárolni ennyiért)

    Forrás: KSH.hu, amiket a fent említett interview is elmond László. Szóval el lehet gondolkodni, hogy itt miért nem lesznek ilyenek.

  • 2010.08.04 11:22:31zzss

    ez azért egy elég lökött ötlet, és pesten helyből kivitelezhetetlen.
    az újságírók nem híresek arról, hogy képesek megérteni egy műszaki problémát és azt hitelesen visszaadni egy cikkben. ezért kétséggel olvasom a cikket.
    egy metróépítésnél nem mindegy, hogy a puszta közepén kell alagutat építeni vagy a város közepén ahol millió közművet kell kiváltani, felszínt rendezni etc. metróknál mindig a város közepén lévő szakaszok a legdrágábbak és a leglassabbak. ezért lenne fontos a pesti metró második szakaszának megépítése, mert a neheze már lassan megvan, de nem ér semmit a többi szakasz nélkül.

  • 2010.08.04 11:29:03henyei

    Baromság. Ha nem kötött pályán megy, hanem csak a felfestett csíkon, el lehet képzelni, milyen fasza lenne, ha ez a ravatal maga alá présel egypár alatta álló autót.

  • 2010.08.04 11:34:54zulu

    Az ötletz nem rossz. Lehetne továbbfejleszteni. A fix úttest két oldalán álló épületeket egy-egy óriási szállítószalag mozgatja. Tutira nem lenne semmi balesetveszély, mert az autókat be sem kellene indítani. Csak beszállsz és megvárod amíg odaér az úticél...

  • 2010.08.04 11:35:28szivsuvit

    Mindent lehet, csak akarni kell. Nem is muszáj pont ezekkel a technológiákkal. Van itt sok egyetemista kutató-hallgató akik kitudnak alakítani olyan megoldást, hogy a város profiljához hű legyen, és biztonságos maradjon.
    Ezért képeznek hazánkba több 1000 mérnököt.

  • 2010.08.04 11:35:42TobbFenyt!

    El kell ismerni, jó ötlet. Azért is, mert ilyesmi nekem is eszembe jutott már, csak nem vagyok mérnök :-)

  • 2010.08.04 11:44:45nusihusi

    Szerintem zseniális ötlet!
    Aki járt már Kínában, vagy látott felvételeket az biztosan tudja, hogy ott egy nagyvárosban nem lehet kialakítani villamospályát, ami átugorja a dugót, mert minden annyira beépített már, hogy nincs rá hely. Vannak helyek, ahol az új épületek is csak már meglévők tetejére épülhetnek.
    Úgyhogy lényegében ezzel megoldották ismét a helyhiány miatti problémákat.
    Ha meg attól félnek, hogy dugóba került teherautó miatt nem tud elmenni a busz, hát akkor egyszerűen a magas járművek használják csak azokat a sávokat, ami fölött nem közlekedik a busz.
    Abban nem vagyok biztos viszont, hogy nálunk lehetne nagyon használni. Az ötlet tetszett először, hogy vigyük ki az üllőin ferihegyig, de hát ott is mindent át kéne építgetni, mert a gyorsforgalmi is csak két sávból áll. Mindenesetre eléggé gáz, hogy Ferihegy az egyetlen olyan fővárosi reptér a világon, amit képtelenek voltak normális tömegközlekedéssel összekötni a városközponttal...

  • 2010.08.04 11:45:56Cory76

    [link]

    Nálunk már van ilyen is.

    :)

  • 2010.08.04 11:46:45Cory76

    Bocsi, álmodtam:)

    NÁLUK!!!!

  • 2010.08.04 11:48:02Lord heckman

    és a kamionok felett is elfér? Az elv jó, de szerintem a kivitelezés sok buktatót rejt.

  • 2010.08.04 11:48:05QuickSixx

    -.-"

  • 2010.08.04 11:51:05Pegero

    Demszky Gábor főpolgármester úr ezt is megoldaná!!

  • 2010.08.04 11:54:53ChatMan

    ....Az energiatakarékossági eszközöket átvéve, szakaszos drótkötélpályán..( egyik szakaszról a másikra, a megállókban létrehozott alsósínes "átchekkolást" lehetővé tevő kb 20méteres hagyományos sínpályát létrehozva) az úttest felett kb 5-6 méterrel, kicsi 10-15-max20 fős kényelmes kicsi, de sűrűn akár fél percenként egymás után jövő függő kocsikkal budapesten tökéletesen kiváltható lenne a villamos, az autóbusz, a troli...még a metró is. Az úttest közeén elhelyezett oszlopok jobbra és balra kiálló karjai tartanának a pályát, és alatta a felszabadult sávokban is nyugodtan mehetne a gépjármű közlekedés. Építéséhez nem kelle lezárni az utakat, legfeljebb a két haladási irányt elválasztó legbelső sávot kellene az oszlop elhelyezéseknél beszűkíteni. Számítógép vezérléssel az utasok érintő képernyőn határozhatnának meg a leszállásuk helyét így azokon a szakaszokon, ahol pillanatnyilag nem várható utasforgalom állhatnának a kocsok, nem fogyasztva energiát......van tovább is, de érdeklődés nincs.

  • 2010.08.04 11:59:40zp

    Nekem csak a remek fordításhoz lenne megjegyzésem: az eredeti angol gondolom a STRADDLE szót tartalmazta. A daruk között létezik STRADDLE CARRIER, vagy STRADDLE CRAIN, ami magyarul bakdaru. Ebben az irányban kellett volna gondolkodni a fordításnál, mert ez a terpeszbusz ez elég béna.
    Éljen a sátídrofröküt (tükörfordítás) és a nemgondolkodás!

  • 2010.08.04 12:09:19JohnHenry

    tökjó, hogy ez az izé még csak tervezőasztalon (se?) létezik, de a magyarok máris fikázzák.

    a kerület neve angol átírással mentougou, ha valaki rákeresne a neten.

    és 2015-re mágnesvasútjuk is lesz, drukkolok nekik, hogy sikerüljön.

  • 2010.08.04 12:09:39ChatMan

    A "nyugdíjasokat zavarná" megjegyzéshez (ami sajnos igaznak látszik) nincs a környékünkön Tesco sem auchan, sem mőbelix sem semmi egyéb multi....kisközértek vannak meg egy Lidl....látom az egyik állandóan mórgó nyugger reggel szedi össze a ház elé kirakott szórólapokat (a fenti multikét) és viszi a kukába kidobni.....megj. előtte 5 percel rakták oda. Kérdem tőle miért viszi a kukába???....mondja itt ez nem érdekel senkit, mert mincs kocsijuk, és ezért úgysem mennek oda vásárolni soha. ! (a házban két fiatal páron kívűl valóban csak nyuggerek laknak)...mondom, hogy azért hátha valakit mégis érdekelne, ne döntse el ő, hogy senkit nem érdekel. Morogva a kb 10 féle kiadvány közül egy interspar-ost kiszedett éa a kezembe nyomta...itt van olvasd Dosztojevszkij helyett kommenttel a kezembe nyomta. Távozóban még hallottam a b*+ az anyád fuvallatot, melyet az orra alol morzsolt el. Gondolom, hogy most majd minden nap becsenget, hogy nem eléggé van felmosva elöttem a lépcsőház.

  • 2010.08.04 12:15:48A szerelő

    na, kezdjük magyarosan.
    én 100 milla szakértői díjért megmondom, hogy magyarországon hol lehetne megvalósítani, természetesen 50 évre titkosított tanulmányban :)

  • 2010.08.04 12:28:58Pegero

    leni olco, nem draga, megisz mutatni, hogy van kínai terpeszbusz! nekem teccik

  • 2010.08.04 12:36:32Tibike15

    Lehet szidni a Kínaiakat, de nekem tetszik az új technikák iránti nyitottságuk, lásd a Sanghaji maglev vasút és most ez a magasított izé.
    Bárcsak a magyarok is ilyenek lennének, de nálunk mindenre ami új vagy kicsit is szokatlan máris jönnek a nagyokosok, hogy hülyeség, meg nem fér el, nem lehet megcsinálni

  • 2010.08.04 13:47:34czejp

    [link]

  • 2010.08.04 13:59:54preston

    az oroszok a szovjet adósság fejében megépitették volna, azóta egyfolytában a város alatt lehetnének.
    másrészt senki nem emliti a kéregvasútat, a metrónak annak idején légó szerepe is volt. a kéregvasutat pedig úgy kellene épiteni nagyrészt, ahogy annak idején a kisfoldalatti készuilt, sok talicskás emberrel, akiknek ez munkat adna. biztos vagyok benne, hogy a közmugond megoldhato lenne, ha minden villamost levinnének, felettük még két sáv szolgalhatna az autokat, sőt, trolikat...
    nem kell semmit feltalalni, minden itt van.

  • 2010.08.04 15:08:39PeterBlau

    preston egy egy értelmes komment volt, jó volt olvasni, hogy valaki gondolkodik is!
    A kéregvísút nekem is nagy ötletem a megoldásra, de manapság azért nem szeretik mert annyi cső és kábel füt a város alatt a földben, hogy nem túl egyszerű átásni közöttük. A kisföldalatti idején még nem volt ennyi közmű a város alatt.

  • 2010.08.04 15:17:29PeterBlau

    Ferihegyet egy gyorsvillamossal kellene összekötni a várossal, be a metróig járhatna. Egyszer kellene kiépíteni, és a Hanooveri villamosok amik most az örsön is járnak azok pont erre vannak kitalálva, nyugaton városok közti kisebb távolságokon is közlekedtetik, azért olyan a lépcsője, hogy peronos megállóban lehessen használni. De itt ezt nem csinélják a nagyon okosok, hanem olyan helyen járatják ahol lépcsőzni kell miatta, Ferihegyre meg egy szaros busz jár meg az a béna vonatmegálló van ott azt annyi. Szégyen. Mikor minden eszköz megvan a gyorsvillamoshoz egyébként.

  • 2010.08.04 20:20:54M. Péter

    Nor-: Kinaban nagyobb a korrupcio mint Mo.-n. A legkevesbe korrupt orszagokban, mint Uj-Zeland es Dania, nincs halalbuntetes, szoval valami mas az oka a kozelet tisztasaganak.

  • 2010.08.04 20:22:47M. Péter

    SzG-1978: Kinaban meg az is elony, ha kisajatitjak 100000 ember hazat karterites nelkul, hogy ott epuljon valami, akkor nincs hova menjenek panaszkodni.

  • 2010.08.04 20:30:27Okoska1

    Nos előnye, hátránya!

    Metró: -időjárástól független,
    -kicsi a fenntartási költsége
    -az alagutak óvóhelyként is működhetnek
    -nyílegyenesen közlekedik, az pedig a legrövidebb út
    -nincs korlátozva a végsebessége
    -csökkenti az emberlakta települések zsúfoltság érzetét
    -lefele terjeszkedik a város, nem vesz a bioszférából több helyet!
    -a pálya adott és kötött, más nem használja, lényegesen kisebb a balesetveszély, és a menetidő bizonytalanság

    A terpeszbusz!- napenergiát használhat, nálunk nem sok van, főleg télen, valamint ha magas háza közt közlekedik!
    -kiépítése olcsó, ha nem kell a felüljárókat, lámpatesteket, keskeny utakat is átépíteni!
    -valószínű belsősávokban közlekedne, a vezetőket a mozgó járműben való haladás megzavarhatja, balesetveszélyes
    -a fordulása nagy lehet, csak egyenes utcákon lehetne használni
    -magas karbantartási költség az időjárás viszontagságai miatt.
    -Budapesten mindig javítva van valami közmű, az elöregedés miatt, így a munkálatokat is hozzá kellene igazítani.
    -Gondolom egy végállomás minimum kellene, karbantartó-garázs csarnokkal...

    -ellenben idegenforgalmi látványosság, és könnyíti azt, a magas panoráma miatt!

    -mozgáskorlátozottaknak nehezen igénybe vehetőnek tűnik!

    -végeredményben a metróhoz képest, lassú

  • 2010.08.04 20:36:57Okoska1

    M-Péter.. arányaiban nézve.. lehet hogy nagyobb.. hiszen csak 1600 szor vannak többen!

    De rendszeresen vérfrissítés van Pekingben, méghozzá naív pályakezdőkből!

    Azonkívül az életszínvonal kicsit magasabb mint nálunk.

    Sok városban van magas és nyereg vasút, náluk a fejlett technika megszokott

    Valamint az életszínvonal különbség és a létbiztonság (mert akinek nincs lakása az kap.. ingyen és bérmentve)miatt a rongálás és vandalizmus lényegesen kevesebb!

    Persze sok sok ellen hír is szárnyra kap, mint stratégiai gyárakban, amit a nyugatiak üzemeltetnek, az alacsony bérezés miatti öngyilkosságok.. de hát a nyugat az nyugat... és barbárok...

  • 2010.08.05 16:54:27rotoura1

    Eleg mokas lehet, amikor lerobban egy. Akkor aztan tenyleg beall a kozlekedes.

  • 2010.08.05 17:28:22Kutyant

    Ha lerobban, el lehet menni alatta. Nincs útban sehol!! Ha kereszteződésben robbanna le, talán odébb lehet majd húzni(?)

  • 2010.08.05 19:49:10HomarFan

    Ez a "terpeszbusz" megoldás működne, de nem most, hanem 200 év múlva a Star Trek korszakban :D

    Akkor már úgysem lesz autó ami elakadna a dugóban, és az áramot sem kábelek szállítják majd amit ki kéne cserélni.

  • 2010.08.06 01:05:30MeGustasTu

    Miért akarja mindenki Budapestre/Magyarországra hozni ezt a (szerintem) remek találmányt? :( Mi kis halak vagyunk ehhez.

    Olyan rossz nézni, hogy a kommentelők 70%-a (vagy több) szidja azt, amiről nem is tudja, hogy miért, hova és miből terveznek megépíteni. Kicsit nézzetek utána és ne csak "böfögjétek" a negatív kommenteket. Olyan jó volt ezt a hírt olvasni, de a kommentek kizökkentettek az álomból..

    Jóéjt, továbbra is csak pozitívan :)

  • 2010.08.06 17:22:31Idefigyelj!

    Olvassunk a sorok között:

    "A dugókat a szó szoros értelmében átlépi, sehol sem akad el..."

    "Ultrahangos és lézeres érzékelők figyelmeztetik azokat a járműveket, amik nem férnének el a terpeszbusz alatt."

    Akkor mégis el fog akadni... elég csak egy magasabb jármű a dugóban...

  • 2010.08.06 17:36:53Idefigyelj!

    Az ilyen optimista hozzászólásokból kellene több...

    "Ez marhajó! Ha alatta tekerek, nem ázok meg!"

  • 2010.08.06 19:12:53Tripperiusz

    @Ripperiusz:

    "Birom pl egyik ismerősnek mondtam miért nem mlm ezik, ereő fúúj mondom neki hogy igaza van hisz ő keres állsát és nem az mlm esek :) akkor nem is tudom mi a fúj"

    Én is egyik ismerősnek mondtam miért nem szop ik, ereő fúúj mondom neki hogy igaza van hisz ő keres állsát és nem a homoszexuális prostituált ak :) akkor nem is tudom mi a fúj

  • 2010.08.07 01:32:43122sss

    Szeretnél online pókerezni, de nem akarsz pénz ráfordítani?
    Itt a megoldás!
    Egy pókeres kvíz kitöltése után(kb 10 perc) máris tiéd 150$, amivel befizetés és kockázat nélkül játszhatsz!
    [link]

  • 2010.08.07 10:39:55sanpedroy

    Ez a baj a magyarral, ha egy jó dolgot kitalálnak lefikázzák, csupán mert kínai! Elárulom nektek Kínáról a világon mindenütt hallottak, Kína gazdasági nagyhatalom! A világ legmodernebb vasuthálózata kínában van! és még sorolhatnám ... Ide nekünk civilizált emberek kellenek, nem föld feletti metró! Ide, ahol például az üllőin vagy bárhol jobban halad a szélső sáv mint a belső ... Pfujj Magyarország!

  • 2010.08.08 17:05:58NádiFarkas

    Szerintem ez egy remek megoldás. Lássuk csak, ha bármelyik már meglevő megoldást válasszák a kinaiak pályázatott kellett volna kiírniuk ... Ez egy óriási jármü lesz de amenyiben sikerül, ők lesznek a elsők, a konkurenciának föl van adva a lecke. A gazdasági vonzata, ÖNELLÁTÁS, rengeteg munkahely, a turisztikai vonzata sem semmi.
    Hazai témára kivetítve, itt a magyar SOLO villanyautó, ha megelégszem 80 km/h sebességgel ingyen és annyit kocsikázom míg meg nem unom, fütyülök a benzin árakra. A számtalan újítás amivel ez a kocsi rendelkezik még az élvonalba van sőt egyedüli, számomra ez a kis autó jelenti az igazi szabadságott, de a visszaszámlás is ketyeg erőssen, nem kellenne magára hagyni ezt az embert, több segítségett érdemelne. EZ EGY IGAZI MAGYAR KIHÍVÁS.

  • 2010.08.11 19:56:24Coffeyville

    @fourgee: márpedig a szerb buszos NEM tartotta be a magasságkorlátozást. Ettől még rohadék aki halálosra gyárt egy magasságjelzőt, de ha nézi atáblákat, nem ment volna neki. gondolkozz, mielőtt lefikázol.

  • 2010.10.29 09:19:24Mirella11

    Moszkváról is példát lehetne venni...

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Parkolási szégyenfal

Keresés