További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Synergon szállítja a BKV-nak azt az új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert, ami pontos információkat szolgáltat az interneten, mobiltelefonon, valamint a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzőkön a járművek közlekedéséről. A szinte teljes egészében uniós támogatásból épülő rendszer 7 milliárd forintba kerül, és 2012-re készül el.
A BKV vezérigazgatója a megvalósításra kiírt közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőjével, a Synergon Rendszerintegrátor Kft-vel 2010. október 27-én írta alá a vállalkozási szerződést, amelynek összértéke nettó 6.975.783.280,- Ft, áll a BKV lapunknak elküldött közleményében. A csaknem 7 milliárd Ft nagy részét (6.648.583.280,- Ft) a megvalósításra fordított vállalkozói díj képezi, amelyet szoftverkövetési és szoftverfejlesztési díj egészít ki.
2012-re korszerű, európai színvonalú, a közösségi közlekedési járművek műholdas helyzetmeghatározásán alapuló forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer létesül Budapesten. A GPS technológián alapuló rendszer lényege, hogy a járművek közlekedéséről pontos információkat szolgáltat majd az interneten, bárki számára elérhető felületen, mobil eszközökön (mobiltelefonon), valamint a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzőkön egyaránt.
Az utastájékoztatási és forgalomirányítási feladatkörök, valamint a közlekedésfejlesztési projektek várhatóan 2011 második felében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) irányítása alá kerülnek. A projekt utazóközönség számára is látható eredményei illeszkednek a BKK szakmai koncepciójához, a főváros közlekedésfejlesztési, stratégiai céljaihoz. A vélhetően a projekt időtartama alatt megvalósuló, BKV-t érintő szervezeti átalakítások a projekt keretein belül rendezhetőek.
Az új rendszer bevezetésével, a járművek helyzetének pontos ismeretében egyszerűbbé válik a forgalmi beavatkozások megtervezése, hatékonyabbá válik a forgalom irányítása. A bevezetendő rendszer döntéstámogatási mechanizmusai fogják biztosítani a menetrendek betartatását, a közösségi közlekedési járművek egyenletesebb közlekedését, amelyet a kísérleti jelleggel megvalósuló jelzőlámpa-befolyásolás is elősegít. A BKV forgalomirányítói az esetleges forgalmi zavarok esetén gyorsan, rugalmasan és hatékonyan tudnak beavatkozni, és tevékenységükről az utasok számára tájékoztatást adni.
A rendszer figyelembe veszi a magyarul nem beszélők, a vakok és gyengén látók, a hallássérültek és a mozgásukban korlátozottak speciális tájékoztatási igényeit is.
A szerződés szerint a kivitelező integrált forgalomirányító diszpécserközpont kialakítását, 2295 db jármű fedélzeti vezérlő és utastájékoztató berendezéssel történő felszerelését, 545 jármű új utastájékoztató kijelzőkkel történő felszerelését, 123 helyszínen összesen 257 új közterületi utastájékoztató berendezés telepítését, továbbá 30 jelzőlámpás csomópontban a közösségi közlekedési járműveket előnyben részesítő megoldások telepítését vállalja. A megállapodás része a webes felületen és sms-en keresztül történő utastájékoztatás bevezetése is, valamint mindezek háttér- és kommunikációs rendszerének biztosítása.
A rendszert a 86-os busz vonalán tesztelik már hónapok óta. Tizenhat járművébe építettek GPS-t, amely folyamatosan valósidejű információkat szolgáltat a diszpécsernek a jármű helyzetéről. A pontos helymeghatározás lehetővé tette a megállókban az utastájékoztatás korszerűsítését is: négy megállóban kaphatnak az utasok a kihelyezett digitális táblákról információt arról, mikor érkezik a megállóba a busz.
A BKV sajtóirodája közölte, hogy a 86-os busz vonalán tesztelt rendszer egy régebbi technológia, az új fejlesztés teljesen más, ennél a rendszernél korszerűbb technológián alapszik. Az új rendszert két hét múlva mutatják be.