Tarlós: Segítség nélkül bedől a BKV
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Még nem tudják, mennyi pénzzel gazdálkodhat idén a BKV, ám az biztos, hogy állami segítség nélkül bedől a cég, mondta csütörtökön Tarlós István főpolgármester.
A főváros számításai szerint 19 milliárd forintra van szüksége a közlekedési vállalatnak ahhoz, hogy talpon maradjon, ezen kívül szanálni kell adósságállományát, és szeretnék, ha 50 százalékában az állam tulajdonába kerülne.
Ha a BKV-nál nem kapunk pénzbeli segítséget, akkor a cég idén be fog dőlni – mondta el Tarlós István főpolgármester. A BKV kapcsán készített javaslataik között szerepel továbbá, hogy szanálják a cég 77 milliárdos közvetlen banki adósságát, 50 százalékban váljon tulajdonosává a cégnek és adják meg a vállalat működéséhez szükséges 19 milliárdos támogatást.
A BKV mögött olyan adósságállomány van, ami kezelhetetlen. Banki adóssága 77 milliárd, belső adóssága viszont ennek a sokszorosa. A csőd olyan mértékű, hogy ezt már csak állami segítséggel lehet rendezni – mondta a főpolgármester.
Később úgy fogalmazott, spórolni kéne a BKV-n, de jelen pillanatban erre nem igazán van lehetőség. Pozitív azonban, hogy a tarifák nem emelkedtek ebben az évben.
„Képesek vagyunk a BKV-t újraszervezni, és az biztos, hogy a város közösségi közlekedés nélkül nem marad. Ha a BKV esetleg mégis bedőlne, nem szabad, hogy az utasok ebből bármit is megérezzenek” – mondta.
Részt vesznek a tömegközlekedés reformjában
Orbán Viktor miniszterelnök a Dow Jonesnak és a The Wall Street Journalnak adott, csütörtökön megjelent interjújában arról beszélt, hogy a kormány február 15-ig megvitatja a költséges tömegközlekedés reformját. Tarlós István erre reagálva azt mondta: véleménye szerint a miniszterelnök országos szinten beszélhetett a tömegközlekedés reformjáról, de ebben a folyamatban természetesen a főváros is részt vesz majd javaslataival.
„A miniszterelnök már legalább négyszer tárgyalt a BKV-ról velem, ezen kívül a főváros már tárgyalt Matolcsy György és Fellegi Tamás miniszter urakkal is a BKV-ról. Átadtuk nekik a reformokról készített anyagunkat, észleltünk támogatást is a részükről, de még nem vagyunk biztosak benne, hogy a nemzetgazdasági miniszter támogatását megkapjuk-e.”
Négyes metró
A négyes metró második szakaszára a főváros idei költségvetéséből egyetlen fillér sem jut, és az EU-s tárgyalások sem kecsegtetnek azzal a reménnyel, hogy pénzt adnának a szakasz megépítéséhez – mondta Tarlós, majd hozzátette: az első szakaszt 2014-ig biztosan nem lehet befejezni.
Az Alstom és a BKV ügyét véleménye szerint óvatosan kell kezelni, mert az egész országra nézve is lehetnek következményei, ám Tarlós azt is leszögezte: ő nem fogja keresni a franciákat.
„Nem nekem kell kopogtatnom az Alstomnál, nekik kell megkeresniük minket. Az Alstom egyébként néhány hónapnyi moratóriumot kért Orbán Viktor miniszterelnöktől, hátha ezalatt sikerül megegyezésre jutniuk. Annyi viszont bizonyos, hogy olyan kocsikat, melyeknél 40 próbamenetből 10 alkalommal nem működött a fékberendezés, nem lehet forgalomba állítani.”
A főpolgármester azt mondta, a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2007 és 2008 folyamán többször is figyelmeztette az Alstomot, hogy ezek a szerelvények nem lesznek megfelelőek.
Azt viszont ő is csak a múlt héten tudta meg, hogy a BKV és a főváros 2008-ban felmondta a magyar bankkal kötött garanciaszerződését, majd átvitte azt egy francia bankhoz.
Én is kis híján leestem a székről, amikor olvastam - mondta Tarlós, aki szerint a garancia átvitelének nem volt kézzelfogható oka.