További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Érdekes műszaki megoldást vett észre a csepeli HÉV-en egy olvasónk: az elromlott áramszedőt kötéllel kötözték le, aminek alsó végét a jármű hasa alá rögzítettek - esőben. Szólt a vasutasoknak, mire azt a választ kapta, hogy a szükség nagy úr. A BKV kérdésünkre közölte: az évtizedek óta alkalmazott megoldás teljesen szabályos, és semmiféle élet-, balesetveszélyt nem hordoz.
Ma (2011.05.16.) reggel a HÉV-re akartam felszállni a csepeli végállomáson (Pest felé), amikor arra lettem figyelmes, hogy egy kötél lóg az egyik vagon áramszedőjéről, írta Ferenc lapunknak.
A levél így folytatódott: "Miután volt pár perc még az indulásig, gondoltam, beszólok a forgalmi ügyeletre, hogy ott felejtettek egy kötelet, ami nyilván nem kívánatos, hogy esőben, menetszélben lobogjon a jármű mellett...
Na, ekkor ért az igazi meglepetés. A HÉV munkatársai konkrétan hülyének néztek, hogy mit képzelek, az nem lobog menet közben. Nem is értettem, de fokozták a hatást: elmagyarázták, hogy ne okoskodjak, az a kötél nem lóg a szabadban, hanem - és itt tessék figyelni - azért van ott, mert azzal van lekötözve a meghibásodott áramszedő.
Na, ennél a résznél már köpni-nyelni nem tudtam, mert mégis csak villanyszerelő szakmunkás bizonyítványom is van, egy áramszedő lekötése a szerelvény hasa alá minimum áramütés veszélyével is fenyegethet (ha nem szakaszolják ki az eszközt). De mi van, ha a nem erre rendeltetett kötél nem tatja meg az áramszedőt és az elszabadul?
A szükség nagy úr
Szóval, mondtam a vasutasoknak, hogy akkor nem is az a baj, hogy lenghet a kötél, hanem az, hogy ilyen hibás áramszedővel ki sem mehetne a szerelvény a depóból. Amire az volt a válasz, hogy a szükség nagy úr... Tényleg köpni-nyelni nem tudtam. Látható, hogy az áramszedő - esőben, nedves kötéllel - a szerelvény hasa alá van bekötve, amit az utasok bármikor megérinthetnek. Ennyi."
Megkérdeztük a BKV-t, mennyire tekinthető szabályosnak ez a megoldás, nem hordoz-e veszélyt magában, mert laikus szemmel nézve valóban elég ijesztőnek tűnik. A megnyugtató válasz nem sokat késett: kiderült, hogy a megoldás szabályos, sőt a HÉV hibaelhárító csomag része maga a vaskampós kenderkötél. Íme a válasz:
A megfelelő helyre kell beakasztani és lehúzni
"Megkeresésével kapcsolatban a legfontosabb leszögeznünk, hogy az évtizedek óta alkalmazott megoldás teljesen szabályos, és semmiféle élet-, balesetveszélyt nem hordoz. Amennyiben egy áramszedő meghibásodik, megrongálódik, a teendő az előírások szerint a következő: az áramszedőt a HÉV járművön hibaelhárításra tartalékolt alkatrészcsomagban megtalálható áramszedőkötéllel – ez, mint a képeken is látható, egy ujjnyi vastagságú kenderkötél vaskampóval az egyik végén, amelyet az áramszedő megfelelő helyére kell beakasztani – le kell húzni.
A kötél másik végét pedig a kocsi alvázához kell rögzíteni. Mivel az áramszedő egy mozgó, rugós szerkezet, ha nem húznánk azt le, a forgalomban könnyen meg-, vagy továbbsérülne, elgörbülne, a sérült részei fölemelkedve akár a felsővezetéket is leszakíthatnák. A lekötött áramszedő a jármű elektromos áramköréből egy szakaszkapcsoló segítségével ki is van iktatva, így áramütés veszélye nem áll – és jelen esetben sem állt – fenn.
A leírt eljárás betartásával a HÉV-jármű a forgalomban való közlekedésre alkalmas marad. Emellett természetesen a meghibásodott áramszedő kijavítására minden alkalommal a lehető leggyorsabban sor kerül.
Szó sincs tehát balesetveszélyről.
Akkor lenne, ha a meghibásodott áramszedő a felső vezetékkel érintkezhetne. Így azonban egy méter van a lehúzott áramszedő és a vezeték között. A megoldás ugyanezért szintén nem életveszélyes, hiszen a lekötött áramszedő sem a felsővezetékkel, sem a jármű elektromos rendszerével nincs összeköttetésben, ezáltal a kötél nem vezet áramot.
Olvasójuk levelében felvetette, mi történik, ha a kötél elszabadul. Tájékoztatjuk, hogy ha a kötél valamilyen okból kibomlik, az áramszedő magától akkor sem állna üzembe. Az áramszedőt a felsővezetékhez a jármű vezetője vezérli fel, azt üzemszerűen egy levegős munkahenger működteti. A kötéllel való lekötés biztonsági rögzítés céljára szolgál. Így ez esetben is kizárható a balesetveszély. Reméljük, sikerült megnyugtatni önt és Index olvasóit is az esettel kapcsolatban."
A részletes válasz után már csak azt kérdeztük meg a BKV-tól, hogy az uniós szabványoknak mennyire felel meg a vaskampós-kenderkötél módszer, és mennyire elterjedt az EU országaiban ez a fajta hibaelhárító alkatrészcsomag. A közlekedési társaság válaszában azt írta:
"Az ilyen hibaelhárításra nincs egységes szabvány. Arról, hogy más országokban hogyan orvosolják az effajta meghibásodásokat, illetve a hibaelhárító alkatrészcsomag meglétéről nincsenek információink – ez leginkább a jármű kialakításától függhet."