További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Információink szerint a 30 milliárd forintos előleg elvesztésével megváltozott az Alstom tárgyalási stílusa, eddig a pénz és a metrókocsik birtokában magas lovon ültek, ám a napokban elvesztett per után leszálltak róla, legalábbis így érzékelik magyar részről. Patrick Kron, az Alstom vezérigazgatója jövő hét kedden Budapestre érkezik.
A magyar fél értesüléseink szerint megegyezésre törekszik, ám alapjaiban meg akarja változtatni a metrókocsi-szerződés előnytelen pontjait. Így például kivennék a szerződésből azt a pontot, miszerint vis maior-nak számít, ha nem sikerül megszerezni a metrókocsikra a hatósági engedélyt.
A nagy nehezen visszanyert 30 milliárdos bankgaranciára is ráül egyelőre a főváros. A Bayerische Landesbank már pénteken átutalt 21 milliárd forintot, kedd estig pedig a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank is teljesítette a fizetési kötelezettségét.
A pénzt a főváros elkülönített számlán tartja. Információink szerint az összegből az Alstom addig egy centet sem kaphat, amíg a szerelvényei meg nem kapják a közlekedési hatóságtól a szükséges engedélyeket.
Az Alstom lapunknak elküldött közleménye szerint előleg BKV számára történő visszafizetése és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatójának budapesti tárgyalása nincs összefüggésben egymással. A tárgyalást június 6. óta szervezi az Alstom és a főváros, miközben a bankgaranciák visszafizetésének tényét csak később, június 10-én este jelentette be Budapest vezetése.
A szállítási szerződés felmondása óta eltelt időben, amely az Alstom álláspontja szerint jogszerűtlen, a vállalat vezetése számos alkalommal - még a számára kedvező elsőfokú bírósági döntést követően is - jelezte, hogy kész a metrókocsik ügyét tárgyalások útján rendezni.
Megtudtuk, hogy a napokban valóban járt török küldöttség a BKV-nál az Alstom kocsik ügyében, ám nem azért, hogy megvásárolják azokat, hanem, hogy tapasztalatot cseréljenek róluk a budapesti féllel. Isztambulban ugyanis hamarosan ugyanilyen metrókocsik állnak forgalomba, és egy nemrégi dubai konferencián a két közlekedési cég megegyezett arról, hogy kicseréli az üzemeltetési tapasztalatokat, különös tekintettel a magyar hatóság által kifogásolt fékrendszerre.
Kiderült, hogy hogy nem lesz szentpétervári hármas találkozó a BKV, az Alstom és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter között, mint azt korábbi híradások tartalmazták, mivel nincs rá szükség. (A miniszter és az Alstom képviselői viszont pénteken várhatóan találkoznak.)
Az Alstom és a BKV régóta húzódó vitájában az okozott fordulatot, hogy - mint arról beszámoltunk - a versailles-i bíróság másodfokon igazat adott a BKV-nak abban, hogy jogszerűen lehívhatja a felmondott metrószerződés miatt a mintegy 30 milliárd forintos bankgaranciát a franciáktól.
VEKE: új pályázatot kell kiírni a beszerzésre
Új pályázatot kell kiírnia a fővárosnak a metrókocsik beszerzésére; a következő 10-15 évben mintegy 700 metrókocsira van szükség a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint. Az új kiírásban figyelembe kell venni az elhatározott fejlesztések miatti műszaki változtatásokat. Így a 2-es metró vonalára olyan szerelvényeket kell vásárolni, amelyek - a tervezett gödöllői HÉV-vel való összekötés miatt - a felszínen felső áramszedőt használva is képesek üzemelni. Felülvizsgálatra szorul a beszerzendő mennyiség, hiszen például a 3-as metró járműparkjának harmada is azonnali cserére szorul, az újabbak is legkésőbb tíz éven belül erre a sorsra fognak jutni. A HÉV-ek járműcseréje is aktuális. Ezért célszerű olyan járműcsaládot kiválasztani, amely az elkövetkezendő években az összes metró- és HÉV-vonalon is megoldja a járműgondokat. A szervezet szerint az elkövetkezendő 10-15 évben mintegy 700 metrókocsit kell beszerezni. A VEKE úgy látja, hogy Magyarországnak kifejezetten érdeke, hogy a készülő járművekben magas legyen a hazai részhányad, hogy a fejlesztésben és a gyártási folyamatban magyar mérnökök és magyar munkaerő is meghatározó szerepet kapjon.A BKV október 18-án mondta fel az Alstommal azt a 2006-ban kötött szerződést, ami 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és 15 modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvény legyártására és leszállítására vonatkozott. A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest csak nyolc hónappal később, 2009 január végén futottak be.
Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött. A szerződés felmondásának az indoka oka az volt, hogy a BKV aznap kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatát (a határozat teljes terjedelmében letölthető tőlünk, ide kattintva olvashatja), amelyben a hatóság fékrendszerbeli hiányosságok miatt elutasította az Alstom metrószerelvényeinek végleges típusengedély iránti kérelmét. A hatósági engedély nélkül a metrószerelvények nem állíthatóak forgalomba.
A BKV októberben, a szerződés felmondásával egy időben előkészületet tett a már kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a jólteljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívására, és bejelentette a BKV kötbér- és kárigényét a szállítónak. A 2006-os metrókocsi szerződéssel kapcsolatban a BRFK nyomozást folytat.