Irreális az új főpályaudvar terve
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egy új fővárosi központi főpályaudvar megvalósítása irreális, és évekkel tolná ki az elővárosi közlekedés korszerűsítését, mondta az Indexnek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőszóvivője (NIF)szóvivője. A cél ezért inkább a jelenlegi pályaudvarok felújítása, ehhez lehet ugyanis uniós forrásokra pályázni. A Nyugatiba futhat majd be a Ferihegyi vasút.
A központi pályaudvar terve irreális, mondta az Index megkeresésére Loppert Dániel a NIF szóvivője. A MÁV közelmúltban emlegetett fejlesztései kapcsán ugyanis két párhuzamos koncepcióról is szó volt. Az egyik a Nyugati és a Kelenföldi pályaudvarok átépítésével az elővárosi vasútközlekedés fejlesztésére koncentrál. A másik pedig egy új központi főpályaudvar terve, amely egyesítené a három jelenlegi nagy pályaudvar funkcióját. Bár a koncepció a hetvenes években született, továbbra is progresszívnek számít. A Ferencvárosba tervezett létesítmény átmenő pályaudvar lenne, ahol a vonatok tárolása helyett azok tovább közlekednének az ellenkező irányba, hely- és logisztikai problémákat oldva meg ezzel.
Bizonytalan és biztos
A szóvivő szerint a főpályaudvar fejlesztése és a jelenlegi pályaudvarok átépítése egymást kizáró projektek. Már csak azért is, mert a főpályaudvar koncepciója még nincs annyira kidolgozva, hogy azzal EU-forrásokra pályázzanak. A terv kidolgozásának ideje alatt viszont elveszíthetjük azt a támogatást, amelyet az elővárosi fejlesztésekre kaptunk. „A főpályaudvar terve a pár év alatt indítható projekteket kitolja, és valami bizonytalannal helyettesíti” – mondta Loppert Dániel.
A szóvivő elmondta, hogy a Nyugati pályaudvar átépítése 2015-ben indulna, miután befejezték a veresegyházi vonal fejlesztését. A 2013-ban kezdődő munkálatokkal a veresegyházi vonalat alkalmassá teszik arra, hogy csúcsidőben negyedóránként érkezhessenek vonatok. Európai szintű megállókat és P+R parkolókat építenek ki a vonal mentén.
2015-ben kezdik átépíteni a Nyugatit
A pályaudvar felújításához 2012 második félévére készül el a teljes koncepció, és ekkor nyújtják be az EU-s támogatási kérelmet. A 2015-ben kezdődő munka első fázisa a pályarekonstrukció lesz. A jelenlegi 16 peron mellé még kettőt hoznak létre. Ezek egyikére futhat be majd a Ferihegyi vasút.
Ezt követi az infrastruktúra fejlesztése: korszerű biztosítóberendezéseket és utastájékoztató-rendszert, lifteket építenek be, és akadálymentesítik a létesítményt.
A Nyugati átépítésének leglátványosabb eleme a vágányok hátrébb helyezése lesz. A sínek 30-35 méterrel kerülnek kijjebb, több helyet hagyva a csarnokban az utasoknak.
A Kelenföldi pályaudvar fejlesztése már előbb jár, mondta Loppert. A négyes metróval összekötött pályaudvaron 2013-ban kezdődnek a munkálatok.