100 buszvezető távozhat a Nógrád Volántól
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elkeseredtek a Nógrád Volán fővárosi buszain dolgozó buszvezetők, a mintegy száz sofőr a napokban kapta meg a tájékoztatást arról, hogy április végén elbocsájthatják őket. Az alvállalkozásban vitt mintegy 70 fővárosi vonal szerződése április 30-án jár le, a folytatásért hat hazai buszos cég küzd.
"Épp most kaptuk kézhez a cégtől a felmondásunkat. Egyelőre tájékoztató jelleggel, a végleges felmondás április 30. Munkanélküliek leszünk. Úgy tudjuk, nem sikerült megegyezni a BKV-val. A VT-Transman cég nem tudjuk marad-e, de egy biztos, a két alvállalkozó összesen 110 buszának több száz sofőrje marad megélhetés nélkül." - áll abban a levélben, amit a cég egyik buszvezetőjétől kaptunk.
A levél így folytatódik: "Mind alacsonypadlós, klímás buszokkal voltunk. Mivel pótolja a BKV ezt a rengeteg buszt, nem tudom. De szomorú, hisz szeretnek az emberek minket, minőséget, pontosságot adunk szemben a BKV-val. Eléggé kilátástalan helyzet alakult ki. Ha kiesik a 2 cég, lehet hogy sokat kell várni az utasoknak a bontószökevény Ikarusokra a megállóban. Ennek a levét az utasok iszák meg. Mi meg megyünk a híd alá."
Információink szerint a tárgyalásos szakaszban van az a pályázat, amelyen az eddig alvállalkozásban üzemeltetett mintegy 70 vonal működtetését lehet elnyerni további egy-két évig. Az előminősítéses szakaszra hat cég jelentkezett: az eddig is jelen levő VT-Transman és Nógrád Volán, valamint a Volánbusz, a Color Tours, a T&J busz és az Orangeways.
Úgy tudjuk, hogy a Nógrád Volánt igen óvatos árképzésre készteti a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő rendelkezése, miszerint helyi közlekedést végző állami cég nem lehet veszteséges. A helyközi szállításnál nincs ilyen regula, ott az állam kompenzálja a veszteséget, ezért aztán a volánok inkább sorra mondják fel helyi tömegközlekedési szerződéseiket a vidéki városokban, megyeszékhelyeken és a helyközi vonalakra koncentrálnak.
Lehet, hogy a Nógrád Volánnak is ez a regula lesz a veszte Budapesten, mert a jelenlegi árképzéssel is épphogy kijön a budapesti buszvonalak működtetése neki, ha pedig nagyot emel az áron, azaz úgynevezett biztonsági árral pályázik, akkor hátrányba kerülhet a többi versenytárshoz képest.
Pedig buszaik aránylag korszerűnek mondhatóak a fővárosi átlagfelhozatalhoz képest, az alacsonypadlós Volvókban még benne van szakemberek szerint 8-10 év. Vannak, akik a levélíró buszvezetőhöz hasonlóan tartanak attól, hogy a győztes cég esetleg régi Ikarusokat, vagy kínai King Longokat hoz majd be a fővárosba.
A BKK több pályázatot is ki akar írni a buszvonalak működtetésére. Az első csoportban az a 70 vonal van, ami eddig is alvállalkozásba volt adva, ezek szerződése április 30-án jár le, addig kell megtalálni a győztest. Ez a pályázat egy-két éves időre szól és még használt buszokkal is lehet indulni rajtuk.
A későbbi, májusban kiírandó pályázatok már hosszabb távra szólnak és nagyobb vonalcsoportokat tartalmaznak majd, és csak új buszokkal lehet indulni. A tervek szerint a jelenlegi vonalak kétharmadát adja magánüzemeltetésbe a BKV.
Némi csalódást okozhatott a BKK-nak, hogy a pályázatok előminősítésére csak a fent említett hat hazai cég adta be jelentkezését, az olyan nagy nyugati közlekedési cégek, mint például a Veolia még csak nem is érdeklődtek. Nem is csoda, hiszen a BKV finanszírozása még mindig nem rendezett, a főváros ráadásul épp most próbálja kiakolbólítani a fővárosi közműcégek külföldi tulajdonosait, amelyek között ott van közműszolgáltatókén a Veolia is. Ilyen érdekes gazdasági helyzetben nem kapkodnak a BKV buszvonalai után a nyugati szakmai befektetők.
A hazai cégek viszont élénk érdeklődést tanúsítanak. A győri Kravtex buszgyár például olyan elszánt abban, hogy direkt a BKV számára fejlesztett Citadell buszainak helyet találjon Budapesten, hogy mint a napokban bejelentette, kész szolgáltatóként, azaz buszüzemeltetőként is indulni a májusi "nagy" tendereken.
Buszprivatizáció Budapesten
A BKV 1999. szeptember elsején adta magánkézbe két és fél autóbuszvonal működtetését, részben azért, mert az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank ragaszkodott a piacgazdaság megteremtéséhez a tömegközlekedésben. A tendert a székesfehérvári VT Transmann nyerte, ami azóta még több járatot üzemeltet. Most 23 vonalon szolgáltatnak, 220 buszsofőrrel. (A 22, 40, 57, 71, 87, 87A, 105, 114, 130, 141, 141A, 150, 152, 179, 187, 213, 214, 222, 250, 250A, 256, 257 és a 956-s vonalakon.)
Az Antal Attila-vonalon érkező Nógrád Volán 2005. július 1-jén lett a BKV alvállalkozója. 24 darab új beszerzésű Volvo Localo B7R típusú autóbusszal szállítják az utasokat főleg Budapest északi részén, mintegy száz buszsofőrrel. (Az 5-ös, 25-ös, 30A-s, 96-296-os, 104-104A-204-es, 115-ös, 118-as, 120-as, 126-126A-s, 133-as, 134-134A-s, 170-es, 220-as, valamint a 224-es vonalakon.)