További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Idén 125 éves a budapesti villamos és a HÉV, az évforduló alkalmából külön feliratozott villamosjáratot indítanak a Nagykörúton, és az elkövetkező hetekben több programmal is készül a fővárosi hivatal és a Budapesti Közlekedési Központ. Tarlós István főpolgármester új fejlesztési terveket is ismertetett az évforduló alkalmából tartott sajtótájékoztatón.
„Kivételesen nem nehézségekkel kell foglalkoznunk” – kezdte beszédét Tarlós. A főpolgármester „örökölt értékeink és hagyományaink” fontosságát hangsúlyozta az első, 1887-ben beindult fővárosi villamosjárat 125. évfordulója alkalmából. Tarlós szerint a „ma villamosa... nem csak a múltat, hanem egyben a jövő közlekedését is szimbolizálja.”
A főpolgármester számos programot jelentett be, amik az évfordulóhoz kapcsolódnak és pontos időpontjukról majd a BKK, a Budapest Közlekedési Vállalat (BKV) és a főváros honlapján lehet tájékozódni. A Boráros és a Széll Kálmán tér között nosztalgiavillamos fog járni, látogatásokat szerveznek a kelenföldi villamos kocsiszínbe, lesz éjszakai HÉV-túra, és külön járműparádé és felvonulás a Nagykörúton.
Tarlós a múltidézés mellett az elkövetkező évekkel is foglalkozott. A főpolgármester szerint 2013-tól felújítási munkálatok kezdődnek az 1-es és a 3-as villamos vonalain. Az előbbi vonal esetében a Bécsi út és a Puskás Ferenc Stadion között épül új pálya a régi helyett, az utóbbinál többek közt a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján és a Fehér úton lesznek munkálatok.
Az 1-es villamos vonalát délen meghosszabbítják, megújul az áramellátási rendszer, új perontetőket építenek a megállókban és figyelnek majd az akadálymentesítésre, akárcsak a 3-as villamos vonalán. A Főpolgármesteri Hivatal azt várja, hogy a fejlesztések hatására csökken a villamosok menetideje, és megszűnnek az eddigi sebességkorlátozások, amik a vonalak rossz állapota miatt vannak érvényben.
A két villamosvonal átalakítása (akárcsak a 17-es vonal felújítása, vagy a 42-es vonal fejlesztése) a fővárosi villamoshálózat korszerűsítésének a része. A BKK idén 833 millió forint támogatással elindított egy átfogó előkészítési projektet. A cél, hogy meghatározzák a fejlesztések prioritását, és eldöntsék, hogy mit kell megvalósítani 2020-ig.
A villamosközlekedés mellett a HÉV korszerűsítésére is figyelnek majd. A gödöllői és csömöri vonalakat a 2-es metróval akarják összekötni, és P+R parkolókat szeretnének kialakítani a vonal mentén. Fejlesztenének még a szentendrei és a ráckevei vonalon is, amiket a csepeli járatokkal kapcsolnának össze egy a pesti belváros alatt átvezető alagútón keresztül.
Összességében egy észak-déli gyorsvasút hálózat létrejöttét akarja elérni a főváros, amit a modern villamosközlekedés egészítene ki. Ha minden cél megvalósul, akkor több irányból is a Budapestre beérkező gépjárműforgalom jelentős csökkenését, és a gépkocsival közlekedők számának a visszaesését várják.