Tarlós: Nem vagyok én Caligula
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A római parti mobilgátat meg fogják építeni, szögezte le Tarlós István főpolgármester az erről szóló sajtótájékoztató elején. Ha véletlenül nem épülne meg, akkor a felelősség azokat fogja terhelni, akik a kavicson sétáló halakat hiányolják, utalt a környezetet féltőkre. A tájékoztatón elhangzottak miatt Caligula is pördült néhányat a sírjában.
Van egy adag politikai betojtság a római parti mobilgáttal kapcsolatban, mert eddig nem épült meg, de most meg fog épülni, fejtette ki véleményét Tarlós István. Hogy azért annyira mégsem biztos a dolgában, azt a hozzáfűzött mondat mutatta, miszerint, ha esetleg mégsem épülne meg a védmű, nem vállal felelősséget, ha elönti a Római partot a Duna. A felelősséget ugyanis azoknak kell majd vállalni, akik a sétálgató halakat hiányolják, utalt a fövenyes környezetet féltőkre.
A kavicsfövenyes part, védett madarak, halak hiányolóival nem tud mit kezdeni, mondta a főpolgármester, mert kavicson sétálgató halak tudomása szerint nincsenek. Hozzátette: kavicsokat kagylókat csak Caligula einstandolt eddig a lova konzullá kinevezése alkalmából, de ő nem fog. (A római császár a kagylókat egyébként a galliai hadjáratából hozta haza hadizsákmányként, legalábbis Caius Suetonius Tranquillus történetíró szerint - szerk.)
Az MTA Tájépítészeti Albizottságának állásfoglalásával kapcsolatban Tarlós kijelentette, hogy beszélt az MTA elnökével, aki azt mondta neki, hogy az akadémiának nincs hivatalos állásfoglalása az ügyben. Ezért a főpolgármester kért egyet. Csakúgy, mint a Műegyetem geotechnikai tanszékétől, jelentette be. (Csemez Attila, a tájépítészeti albizottság megszólított elnökének az ellenvéleményét ide kattintva olvashatja.)
A főpolgármester szerint hivatásos gyanakvók, rövidtávú politikai haszonszerzők, heccelők gátolják a gátépítést. Arra utalva, hogy egyes vélemények szerint az III. kerületi önkormányzat nem tett meg mindent az árterületre építkezők ellen, elmondta, hogy óbudai polgármestersége alatt a kerületi építési hatóságnak nem volt mérlegelési lehetősége, ha üdülőre kértek építési engedélyt, az üdülő életvitelszerű használatát pedig nem tilthatta meg.
Tarlós közölte: annak érdekében hogy a területre a gát megépítése után ne lehessen lakóépületeket építeni, törvénymódosítást kezdeményez. Elmondta továbbá, hogy a védmű 3-3,5 milliárd forintba kerül, amiből 3,1 rendelkezésre áll, tehát pénz van, akormány pedig kiemelt beruházássá nyilvánította a mobilgátat.
Véleménye szerint a másik árvízvédelmi lehetőség, a Nánási úti nyúlgát megerősítése ennél sokkal többe, 8 milliárd forintba kerülne, mert el kellene helyezni onnan az ott húzódó víz- és gázvezetéket.
Kitért arra is, hogy többen hiányolták a társadalmi egyeztetést: véleménye szerint jó néhány lakossági fórumon vettek részt, ahol tájékoztatták a lakosságot. A főpolgármester felsorolt 4 civil szervezetet, amik támogatják a gátépítést. Hozzátette: a területen egy szálloda van, annak tulajdonosa ugyan nyilatkozott, bár nem volt szerencsés megszólalnia.
A fák kivágásának ügyében elhangzott, hogy a mobilgát kétharmadán ez alig néhány fát érint, a maradék egyharmadon viszont a fövenyerdő egy részét. Elhangzott az is: ha az engedélyeket időben megkapja a beruházás, ősszel lehet az első kapavágás, 13-14 hónapra rá pedig kész lesz a mobilgát.
Jeges ár ellen is jó lesz
Kérdésünkre a mobilgátra javaslatot tevő mérnökcég vezetője elmondta, hogy az általa javasolt alumíniumszerkezet már több városban beváltotta a hozzá fűzött reményeket, többek között Prágában és Pozsonyban. A Gesellschaft für Operativen Hochwasserschutz Mbh honlapján megtekinthetők a cég további referenciái. A római parti mobilgát látványtervei innen tölthetők le.