Gyöngyi
9 °C
9 °C

Újabb metrókocsi állt ki rezgés miatt

2013.11.11. 13:31

Laposodik a fékezéskor a kerék, döcög az új Alstom metró. Egyre több kocsi kerekeit kell esztergálásra vinni. Egy metróalagút feletti társasház lakói csillármozgásra, mély robajra panaszkodnak.

A 445-ös Alstomnál 50 km/h felett erős rázkódás tapasztalható, ami mind a személyzet, mind az utasok részéről elviselhetetlen, áll a Metróért Egyesület Facebook-oldalán. Bíró Endre, az egyesület vezetője elmondta, hogy a vonatot hétfőn kivették a forgalomból, a kerekeket valószínűleg esztergálni vitték.  A rázkódást valószínűleg az úgynevezett keréklaposodás okozta.

A fenti jelenség nem új az Alstom-szerelvényekkel kapcsolatban, és már nem is ez az első kerékpár, amit szabályozásra vittek. Bíró Endre elmondta, hogy a kerékpárlaposodás az, amikor egy jármű nem gördülve fékez, hanem „blokkolnak” a kerekek, ilyenkor a két anyag (kerék és a sín) kölcsönhatásaként egy lap keletkezik a kerék futófelületén. Ez minden egyes fordulatkor egy ütést mér a pályára, a lap mértékétől függően hangot és rezonanciát okozva.

Hozzátette, hogy már lakossági panasz is futott be hozzá: egy Rákóczi úti társasház lakói a mélyből jövő rezgésre panaszkodtak. Képviselőjük levélben leírta, hogy két-három hónapja hallható a 2-es metró dübörgése a háztömbben, reggel hat és hajnali fél három-három között. A jelenség változó intenzitással tapasztalható, a gyenge morajlástól az ablakokat, csillárokat, takarólemezeket mozgató kifejezetten hangos dübörgésig. A ház gyakorlatilag közvetlenül a metróvonal felett található (Luther-ház, Rákóczi út 57., VIII. kerület), a zaj és a rezgés azokban a lakásokban elviselhetetlen, amelyek közelebb esnek a metróvonalhoz. Az egyesület szerint ez valószínűleg a keréklaposodási jelenségre vezethető vissza.


Nagyobb térképre váltás

Mivel a jelenség már régebb óta érzékelhető, Bíró Endre szerint egyértelmű, hogy valamilyen gyártási problémával állunk szemben, ám erről valamiért a BKK és a BKV nem akar tudomást venni. Pedig lassan lejár a szerelvények garanciája, és akkor a kerékpárok cseréje (a teljes vonalon) elérheti a 10 milliárd forintos költséget is.
 
A totojázásnak politikai okai is lehetnek. Bíró hallott már olyan sommás véleményt is, hogy meglehetősen szerencsétlenül hangozna most, hogy a Tarlós István által a „sírból visszahozott Alstom-szerelvények egy kalap szart sem érnek”.
 
Az ügyben keressük a BKK-t és a BKV-t is. A keréklaposodás tényét és a javítások megkezdését augusztusban maga az Alstom is elismerte.