Időzített bomba a 3-as metró
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Levelet kaptunk egy nevét a retorziók miatt nem vállaló metróvezetőtől, aki részletesen kifejti, hogy napi tapasztalatai szerint miért válik lassan életveszélyessé a 3-as metró. Írását kivonatosan közöljük (ha az egész levélre kíváncsi, kattintson ide), de a közlés előtt kikértük a Metróért Egyesület, a BKV és a BKK véleményét is.
Tévedés azt hinni, hogy a problémák azért vannak, mert a járművek már idősek.
- A vezető szerint bár igaz, hogy a szerelvények több mint 30 évesek, de a HÉV-ek esetében sokkal öregebb kocsik megbízhatóbban üzemelnek. Azokat mégsem eszi szét a rozsda. A 3-as metró karbantartása 2007-től a levél szerint minősíthetetlen a dilettáns vezetés miatt.
- A járművek füstölésének több oka van:
Az első az alagútmosás teljes hiánya. Az alagutakat már legalább egy évtizede nem mosták ki nedves mosással. Mi por, zsír és egyéb szennyeződés gyűlt ott össze! Példa a porra, hogy 2012 nyarán, amikor bemutatták az új Alstom metrót, és az kijött a Népstadioni kihúzóból, sokan azt hitték füst van, holott csak a port verte fel…
A por, grafit- és vaspor, zsír lerakodik a szerelvények alsó részein, az alvázon, de a finom porszemcsék bejutnak az egyéb elektromos alkatrészekbe is, amik nem csoda, hogy gyakran füstölnek, illetve lángra kapnak.
- A levél szerint hiba volt a 2011 decemberében bevezetett, egész vonalra kiterjedő 60-as sebességkorlátozás.
Nem előzte meg semmiféle felmérés, hogy hol, milyen állapotban vannak a sínek, csak elrendelték az egész vonalra a sebesség korlátozást, amely két év után bátran kijelenthető, hogy nemcsak felesleges, hanem káros is.
- A 3-as vonalon 1991 óta automatikus vonatvezető rendszer (AVR) működik, amely automatikusan vezeti a szerelvényeket, más és más sebességtartományban. Mivel a legtöbb állomás között meg sem haladta vagy alig haladta meg a 60 km/órát a sebesség, kár volt elrendelni a csökkentést és a kézi vezérlést. A levél szerint ez politikai zsarolásból történt, hogy több támogatást kapjon a BKV. A kézi vezérlés árt a vezetőknek a pittyegések, vészfékezések, szükségtelen koncentráció, stressz megnövekedése miatt. Árt a pályának és a vonatoknak a nagyobb kopás miatt. Végül árt az utasoknak a rángatások miatt. Sőt veszélyes, mert:
Ha menet közben keletkezik füst vagy tűz, és pánik alakul ki, illetve a vezető megijed, vagy bevészfékez az AVR, s esetleg a leoldás lehetetlenné válik (vagy ha sikerül, az is időveszteség), akkor a szerelvény nem tud bejutni a következő állomásra az utasokkal. Ennek következményeit azt hiszem nem kell ecsetelni. Automata üzemmódban a szerelvényt a vezetőtől függetlenül az automatika beviszi az állomásra.
- Az ide kattintva teljes egészében letölthető levél ezzel a konklúzióval zárul:
Jó lenne, ha a józan ész, a logika és az észérvek, valamint az utasok biztonsága lenne a fő szempont, mert ez nem állapot, hogy majd minden másnap le kell állítani a metrót. Mert ez szánalmas. Ez így tényleg időzített bomba, s ez előbb-utóbb robbanni fog! Nem kéne megvárni.
Metróért Egyesület: jó lenne a levelet nagyon komolyan venni
Megkerestük a Metróért Egyesületet, mi a véleménye a levélben leírtakkal kapcsolatban. Válaszuk szerint az egyesületnek nem tiszte, hogy minősítse a BKV (Metró) vezetőinek szakmai tudását, erre nem kívánnak semmilyen formában reagálni.
- A járművek összehasonlítását más hasonló korú járművekkel (pl. HÉV) nem tartják bizonyító erejűnek, mivel a szovjet járművek számtalan konstrukciós hibával rendelkeznek (ld. TÜV vizsgálati jelentés), valamint a gyártás minősége is rosszabb, mint a LEW (NDK) gyárban készült járműveké. Ezektől a tényektől függetlenül egyetértenek a levél szerzőjével, szerzőivel abban, hogy a 3-as vonalon a járművek karbantartása hagy kívánnivalót maga után.
- Az alagutak és a járművek tisztán tartásáról írtakkal maradéktalanul egyetért az egyesület. Elfogadhatatlannak tartja a jelenlegi állapotot.
- A 60 km/órás sebességkorlátozás és a kézi vezetés kérdésköréről írtak sok igazságelemet tartalmaznak. Teljes mértékben megfelel a valóságnak, hogy ezeknek a járműveknek a kritikus sebessége, amikor a legnagyobb kerékkopások tapasztalhatók, 55 és 60 km/óra sebesség között van. Tény, hogy a járművezetők képessége, terhelhetősége sem azonos, így nem mindenki alkalmazza állandóan a legideálisabb vezetéstechnikát. Az is igaz, hogy egy feltételezett tűz esetén valószínűleg valóban jobb az esély automata üzemben bejutni az állomásra, mint ellenőrzött kézi vezetés (CMC) esetén.
Az egyesület konklúziója:
Összességében, ha egyesületünk nem is ért egyet a levél minden megállapításával, célszerűnek tartjuk az abban megfogalmazottakat nagyon komolyan venni.
Frissítés: A BKV és a BKK közös válasza a levélre
Alagútmosás: A BKV az M3-as metróvonalon 2013. május 18. és június 3. között, míg az M2-esen július 13. és 28. között végzett alagútmosást, és várhatóan idén decemberben ezt mindkét vonalon megismétli.
Karbantartás: A korábbi évek karbantartási hiányosságai miatt a műszaki állapot leromlott, és a vonal rekonstrukciójának előkészítése is elmaradt. Az M3-as vonalon már 2006-ban meg kellett volna kezdeni az előkészítést, hogy a felújítás 2009–2010-ben elkezdődhessen. Budapest korábbi városvezetése 2010 előtt nem tett lépéseket erre. 2010 után a BKK megkötötte a Támogatási Szerződést az előkészítésre. Az uniós támogatás mértéke 100%, összesen 635 millió forint. 2013 júliusában kiírták a közbeszerzési pályázatot. Néhány hét múlva elkezdődik az érdemi tervezési munka.
Sebességkorlátozás: A 2011 decemberében elrendelt, a teljes vonalra vonatkozó 60 km/órás sebességkorlátozást mérések és szakértői vizsgálatok előzték meg, ezek eredményei tették szükségessé az intézkedést. A Nemzeti Közlekedési Hatóság által a vonalra engedélyezett maximális sebesség 80 km/óra volt. A részletes szakértői megállapítások alapján 2012 áprilisától napjainkig közel 15 ezer vágányméter sínt cseréltünk ki, melyből több mint 14 ezer vágányméter sín cseréje 2013-ban történt.
Elektronikai rendszer: Valamennyi szerelvénybe automatikus füst- és tűzérzékelőt, valamint tűzoltó berendezést telepítettek számos más, kisebb-nagyobb beavatkozáson kívül. Ennek ellenére az elmúlt hetekben ismét sorozatos füstjelenséggel kísért jármű-meghibásodás történt, melyek okait jelenleg is vizsgálják, és amennyiben indokolt, szigorítják a szerelvények karbantartási rendjét.
A teljes válaszlevél innen letölthető.