Megvan, ki fonja össze a budai villamost
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Eszerint a villamoshálózat Bem rakparti ágát a BEM Tram Konzorcium (Közgép–Swietelsky–Strabag) építheti meg közel 4,4 milliárd forintért, míg a Margit körúti ág kivitelezésére az Óbuda Tram Konzorcium (úgyszintén Közgép–Swietelsky–Strabag) mintegy 8,2 milliárd forintos ajánlatát fogadták el, áll a BKK közleményében.
Ha a vesztesek nem fellebbeznek, hamarosan megkötheti a szerződést a két nyertes céggel. Csakhogy információink szerint a pályázatról kizárt Tóth TD Kft. valószínűleg megtámadja az eredményt, mivel jóval olcsóbb ajánlatot adott be. A bírálók azzal indokolták a cég kizárását, hogy még nem járt le a hároméves eltiltás, amit a cég két éve, az esztergomi vasúti tenderről történt kizárása után kapott. A mostani kizárás kérdése megjárta a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályt, ahol egyértelmű válasz jött.
Ha tehát minden jól megy, 2015 végére a korábbi 17-es villamos és három budai járat (19, 41 és 61) vonalának összekötésével hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő villamosvonalak jönnek létre, és Óbudáról átszállás nélkül juthatunk el a Széll Kálmán térre, a BAH-csomóponthoz, illetve Kelenföldre, vagy éppen Albertfalvára. A beruházás 90,4 százalékos (Margit körúti ág), illetve 63,8 százalékos (Bem rakparti ág) uniós támogatási ráta mellett valósul meg.
A budai fonódó villamoshálózat létrejöttével a korábbi 17-es villamos vonalát összekötik a 19-es, a 41-es és a 61-es járatokéval, így hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre, és Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat létesül, többek között a Széll Kálmán térre, a BAH-csomóponthoz, a Móricz Zsigmond körtérre, Albertfalvára, valamint Kelenföldre, az M4-es metró vonalához.
A Germanus Gyula park és a Batthyány tér között új villamosvágány lesz. A villamosok az új Germanus Gyula parkban létesülő megállóhelyet elhagyva haladnak majd át a Margit híd alatt, ahol az addig egymás mellett haladó vágányok egy rövid szakaszon „egymásba fonódnak” (azaz a kétirányú villamosforgalmat egy vágány szélességben vezetik el), ezáltal nem csökken lényegesen a jelenlegi közúti kapacitás. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé, a Bem téren pedig új megálló lesz. A rakparton lévő fasor kivágása ezzel a vonalvezetéssel nem szükséges a BKK szerint.
A Margit körúti ág kivitelezésével – azaz a már nem közlekedő 17-es és a 4-6-os villamos vonalának összekötésével, a Török utcai és a Frankel Leó utcai új megállóhelyek megépítésével, valamint a 17-es eddigi villamospályájának felújításával a Margit hídtól a Tímár utcáig – a nettó 8,2 milliárd forintos ajánlatot beadó Óbuda Tram Konzorciumot bízzák meg. A vágányépítésen túl a kivitelező feladata a megállóhelyek és az áramellátás korszerűsítése, a kapcsolódó út- és közműépítési, forgalomtechnikai, műtárgyépítési munkák elvégzése.
Átépül a Frankel Leó utca és a Török utca csomópontja, valamint megszépül az ott található kis tér csakúgy, mint a Zsigmond tér, mely az új forgalomtechnikai renddel egy letisztult, tágas térré válik majd. A felújítást követően a villamosvonal megállóhelyei a Margit híd és a Tímár utca között, továbbá a Váradi utcánál, és a Vörösvári úti végállomáson akadálymentesekké válnak, a villamosvonal környezete pedig új arculatot kap ezen a szakaszon, köszönhetően a „faltól falig” történő felújításnak.
Timeline:
- A budai fonódó villamosközlekedés projektje a kilencvenes években is felmerült, de érdemi megvalósítása 2012-ben kezdődhetett el, miután sikerült lezárni a vitás kérdéseket az érintett kerületi önkormányzatokkal.
- A fejlesztéshez szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződéseket dr. Vér Iván, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012. március 12-én írták alá.
- A vasúthatósági építési engedélyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatala mindkét ágra 2013. október 29-én adta ki.
- A kivitelezési tendert 2013. december 5-én írták ki, az eljárást lezáró összegezés megküldésére 2014. július 3-án került sor. A közbeszerzési eljárásra jelentkező másik pályázót a tenderből ki kellett zárni, mivel az EU-s források felhasználását ellenőrző szerv felhívta a BKK figyelmét arra, hogy korábban, egy másik uniós forrásból megvalósult közbeszerzés során az egyik konzorciumi tagcég hamis nyilatkozatot tett, ezért a kötelezően alkalmazandó kizáró okok hatálya alatt áll. Ezt a Közbeszerzési Hatóság aktuális nyilvántartása és a független közbeszerzési tanácsadó álláspontja is megerősítette.
- A budai fonódó villamoshálózat kiépítését megelőző víz- és csatornarekonstrukciós munkák a fejlesztési területen ez év április 14-én kezdődtek meg.
- A tíznapos szerződéskötési moratórium leteltét követően – amennyiben előzetes vitarendezési vagy jogorvoslati kérelem nem érkezik – megköthető a kivitelezői szerződés. Mintegy egy hónappal ezután kezdődnek majd meg a helyszíni munkálatok. A pontos időpont attól függ, lesz-e jogorvoslati eljárás a kizáró okok hatálya alatt álló ajánlattevő részéről.
- A kivitelezési munkák teljes körűen 2015 végére valósulhatnak meg.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!