Románok és észtek is ráugrottak a 3-as metróra
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egy hét halasztással, kedden járt le a részvételi határidő, azaz máig kellett jelezniük az érdeklődő cégeknek, ha indulni akarnak a 3-as metró kocsifelújítási tenderén. Mint megtudtuk, hét cég jelentkezett:
- a francia Alstom Transport
- a spanyol CAF
- a nyíregyházi Kelet-Út Kft.
- az orosz Metrovagonmas és a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft.
- a román Reloc-Elektroputere-Astra
- az észt Skinest Rail
- és a cseh Skoda Transport
Érdekesség, hogy a nagy járműgyártó központtá fejlesztendő Dunakeszi Járműgyártó, ahol jelenleg a CAF villamosok készülnek, hirtelen átállt az ezen a tenderen riválisként induló oroszok mellé. Szakértők szerint a lépés alapján jó eséllyel lehet a pályázat nyertesére következtetni.
A menetrend szerint most valószínűleg néhány hét eltelik a hiánypótlásokkal, aztán következik egy hosszabb tárgyalási szakasz, ami alatt a jelentkezők pontosabban megismerik a metrókocsik állapotát, majd az ajánlattétel után, várhatóan jövő év első felében a tervek szerint megkötik a szerződést. Mint arról beszámoltunk, a felújítás, azaz inkább átépítés során a nyertesnek a pályaszámon (ez a metrókocsi rendszáma tulajdonképpen) kívül szinte mindent le kell cserélnie, vagyis lényegéeben egy új kocsit kell építenie.
Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik, forgóvázastól együtt, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.
A 3-as metrón a kocsiszerelvény külső méretei adottak ugyan, de a felújított jármű új homlokfalat, színt, ajtókat kaphat majd, és az orrába a 2-es vonalon közlekedő Alstomhoz hasonlóan be lesz építve egy menekülőajtó.
A kocsikat 3 és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat. A felújított jármű kocsiszekrényére 10 év garanciát kell adni, a kocsinak magának pedig legalább 20 évig kell működőképesnek lennie.