Románok és észtek is ráugrottak a 3-as metróra

2014.12.30. 15:27
Hét ajánlat érkezett be hivatalosan a 3-as metró szerelvényeinek felújítására. Öt közép- és kelet-európai, valamint két nyugati cég indul a 60 milliárd forintos munkáért. Az egyik magyar cég spanyol partnerről oroszra váltott.

Egy hét halasztással, kedden járt le a részvételi határidő, azaz máig kellett jelezniük az érdeklődő cégeknek, ha indulni akarnak a 3-as metró kocsifelújítási tenderén. Mint megtudtuk, hét cég jelentkezett:

  • a francia Alstom Transport
  • a spanyol CAF
  • a nyíregyházi Kelet-Út Kft.
  • az orosz Metrovagonmas és a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft.
  • a román Reloc-Elektroputere-Astra
  • az észt Skinest Rail
  • és a cseh Skoda Transport
Prágában így újították fel az orosz szerelvényeket (elöl a két új, hátul a régi). Forrás: metroweb.cz
Prágában így újították fel az orosz szerelvényeket (elöl a két új, hátul a régi). Forrás: metroweb.cz

Érdekesség, hogy a nagy járműgyártó központtá fejlesztendő Dunakeszi Járműgyártó, ahol jelenleg a CAF villamosok készülnek, hirtelen átállt az ezen a tenderen riválisként induló oroszok mellé. Szakértők szerint a lépés alapján jó eséllyel lehet a pályázat nyertesére következtetni. 

A menetrend szerint most valószínűleg néhány hét eltelik a hiánypótlásokkal, aztán következik egy hosszabb tárgyalási szakasz, ami alatt a jelentkezők pontosabban megismerik a metrókocsik állapotát, majd az ajánlattétel után, várhatóan jövő év első felében a tervek szerint megkötik a szerződést. Mint arról beszámoltunk, a felújítás, azaz inkább átépítés során a nyertesnek a pályaszámon (ez a metrókocsi rendszáma tulajdonképpen) kívül szinte mindent le kell cserélnie, vagyis lényegéeben egy új kocsit kell építenie.

Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik, forgóvázastól együtt, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.

A 3-as metrón a kocsiszerelvény külső méretei adottak ugyan, de a felújított jármű új homlokfalat, színt, ajtókat kaphat majd, és az orrába a 2-es vonalon közlekedő Alstomhoz hasonlóan be lesz építve egy menekülőajtó.

A kocsikat 3 és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat. A felújított jármű kocsiszekrényére 10 év garanciát kell adni, a kocsinak magának pedig legalább 20 évig kell működőképesnek lennie.