Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

Újabb hihetetlen fordulat a midibusztenderen

2015.03.01. 23:59
Ahmet Davutoglu török miniszterelnök egy héttel ezelőtti budapesti látogatásának első kézzel fogható eredménye lehet, hogy Rába-Volvo buszok helyett török Karsan buszok pöföghetnek a Várnegyedben.

A BKK vári midibusztendereinek már olyan kacskaringós és fordulatokkal teli történetük van, hogy azt tanítani kellene az általános iskolákban. A legfrissebb hírek szerint elbukhat a célegyenesben a befutónak tűnő Orangeways, és az általa futtatni tervezett Rába-Volvo buszok helyett a BKV fog török midibuszokat üzemeltetni a Várnegyedben és néhány más budai útvonalon.

Foto: Karsan
Foto: Karsan

A török buszok villámgyors megvásárlásáról hétfőn dönthet a BKK igazgatósága. A 16 darab Karsan busz 870 millió forintért történő megvételéről tavaly ősszel ősszel írt alá úgynevezett feltételes szerződést a BKK, az I. kerület és a Karsan buszgyártó. A feltételességet az jelentette, hogy a magyar kormány hajlandó-e az üzlet mögé állni és uniós forrást biztosítani rá, vagy sem.

Ez a hajlandóság azonban a török miniszterelnök látogatásáig nem nagyon akart megnyilvánulni, sőt, úgy nézett ki, hogy az üzletet elviszi a Rába-Volvo, amelynek partnere az Orangeways, mint üzemeltető, megnyerte a BKK buszüzemeltetési tenderét. (Az eredményről múlt héten számoltunk be.) A török lobbit az utolsó percben az is megsegítette, hogy az Orangewaysnek gondjai akadtak a 30 milliós banki biztosíték leszámolásával, ami pedig szükséges a szerződés megkötéséhez. (Állítólag a Buda-Cashnél ragadt be a pénz.)

Ha a BKK igazgatósága hétfőn úgy dönt, hogy lemond az Orangeways-Rába/Volvo bizniszről, akkor jöhetnek a török buszok, amiket várhatóan a BKV fog üzemeltetni. Bár az üzemeltetés költsége nagyjából annyiba kerül, mint az Orangewaysszel, a török buszokra uniós támogatás lesz, így a főváros és a BKK 870 millió forintot spórolhat az ingyen kapott flottán. A Karsan buszait korábban megvizsgálták már egyébként a BKK szakemberei, és jónak találták.

A történetből az is kitűnik, hogy mennyire nem önálló, hanem a mindenkori kormányzati szeszélyhez kötött a BKK és a főváros egy-egy tender eldöntésében.

A törökök dízelbuszai mellett 7 darab Siemens-Rampini elektromos busz is érkezhet a Várba, a cég ugyanis megnyerte az erre kiírt tendert, ám (Merkel-látogatás ide, Merkel-látogatás oda) a kormány még mindig nem döntött az uniós támogatás odaítéléséről. A villanybuszokra ezért még várni kell.

Az Orangeways és a midibusztender

A Kocsis István BKV-igazgató idején először kiírt midibuszpályázatot már többször elbukta az Orangeways. Először azért, mert a BKV 2010-ben a kirívóan alacsony ajánlati árra hivatkozva megsemmisítette az Orangeways győzelmét. (Az Orangeways megtámadta a döntést, és nyert is később a KDB előtt, de akkor már késő volt.) A következő években kiírt pályázatokon az Orangeways egyes cégeinek felszámolási problémái miatt nem vehetett részt. Végül az utolsó pályázatra úgy tűnik, beért.

BKK: Három midibusztender fut párhuzamosan

A közlekedési cég közleménye szerint három elkülönülő midibusztender fut. Az elsőt a törökök megnyerték, erre kötöttek feltételes szerződést, mint arról fentebb írtunk. A buszok beszerzése elől elhárult az akadály, a kormány támogatja, mióta itt járt a török miniszterelnök.

A másodikat, amit elentromos buszokra írtak ki, a Siemens-Rampini nyerte, mint írtuk. Ehhez még hiányzik a kormánytámogatás.

A harmadikat üzemeltetésre írta ki a BKK, ezt az Orangeways nyerte meg. Csakhogy a cég nem tudja bemutatni a szerződéshez szükséges banki biztosítékot, így úgy tűnik, elbukja a megbízást. Az Orangeways Rába-Volvókat vásárolt volna a vonalak üzemeltetéséhez.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.