Baj van a Budapestre is szánt orosz metrókkal
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A járművezetők véleménye alapján a moszkvai metró közlekedésbiztonsága a személyzet csökkentése és a tartalék alkatrészek hiánya vagy rossz minősége miatt jelentősen romlott, ezek mellett a forgalomba állított új szerelvényeknél is számos hiányosság van. A Metróért Egyesület szerint ezek a konstrukciós hiányosságok a 3-as metró járműfelújításánál Budapesten is problémákat okozhatnak.
Az első alkalommal a szakszervezet azt a tájékoztatást kapta, hogy nem a fékek, hanem a járművezető hibájából nem állt meg a vonat a Vladikino állomáson. A második esetnél, november 8-án a számítógép hibája miatt a vonat csak 30 méterrel a Bibirjevo állomás után tudott megállni. November 28-án a Juzsnaja állomáson 150 méterrel haladt túl egy szerelvény, ami csúcsidőben katasztrofális következményekkel járt volna mondta Nyikolaj Gosztyev szakszervezeti vezető.
Kisebb hiányosság, hogy az utastájékoztató számítógép menetenként 12 helyen elfelejti léptetni az állomásokat. A vonatok forgalomba állítása óta 8 alkalommal volt szükség szoftvercserére. Az elmúlt év decemberében a vonatokat egy nagyobb, körülbelül 30 cm-es megállási pontosságot biztosító rendszerrel is felszerelték, amelyet 2 nap múlva a hibák miatt ki kellett kapcsolni. Egy járművezető a rendszerre támaszkodva próbált megállni, de így az első kocsi túlfutott az állomáson.
A szerelvények konstrukciós hiányosságai is veszélyesek lehetnek az utasokra nézve. Előfordult, hogy a 70 km/h sebességgel haladó vonat utolsó kocsijának ajtaja 7-10 cmre is kinyílt a nyomáskülönbség következményeként. Súlyos hiányosság, hogy a kocsik közötti átjáróajtók nyitását vezérlő vezeték nem tűzbiztos kialakítású, így vészhelyzetben nem biztos, hogy elvégezhető az ajtók távnyitásával az utasok menekítése. A hibákhoz hozzájön még, hogy az áramellátási infrastruktúrát nem igazították hozzá a nagyobb áramfelvételű kocsikhoz, így gyorsításkor többször előfordul a túláramvédelmi rendszer leoldása, az adott állomásközben feszültségkimaradást okozva.
Habár a moszkvai metró vezetése a fenti értesüléseket cáfolja, a Metróért Egyesület szerint elgondolkadtató, hogy a budapesti M3 metró járműfelújításán induló Metrowagonmash várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat fog alkalmazni. Ezért fontosnak tartja azok kiemelt tesztelését, felülvizsgálatát.
A Metróért Egyesület tanácsadói szerepkört tölt be a 3-as metró felújításában.
Az első fordulón túl van a budapesti tender
Mint arról beszámoltunk, hét ajánlat érkezett be hivatalosan a 3-as metró szerelvényeinek felújítására. Öt közép- és kelet-európai, valamint két nyugati cég indult a 60 milliárd forintos munkáért:
- a francia Alstom Transport
- a spanyol CAF
- a nyíregyházi Kelet-Út Kft.
- az orosz Metrovagonmas és a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft.
- a román Reloc-Elektroputere-Astra
- az észt Skinest Rail
- és a cseh Skoda Transport
A jelentkezők közül időközben kettő kiesett, így öt cég maradt versenyben. Érdekesség, hogy a nagy járműgyártó központtá fejlesztendő Dunakeszi Járműgyártó, ahol jelenleg a CAF villamosok készülnek, hirtelen átállt az ezen a tenderen riválisként induló oroszok mellé. Szakértők szerint a lépés alapján jó eséllyel lehet a pályázat nyertesére következtetni.
Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik, forgóvázastól együtt, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.
A kocsikat 3 és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat. A felújított jármű kocsiszekrényére 10 év garanciát kell adni, a kocsinak magának pedig legalább 20 évig kell működőképesnek lennie.