Nem az oroszok nyerik a metrókocsitendert?

2015.05.29. 13:00
Információink szerint nagy fejvakarást okozott a metrókocsik felújítására kiírt pályázat csütörtöki tenderbontása az orosz szállítóra építő lobbicsoportnak. Az észt Skinest Rail ugyanis meglepetésre aláment az oroszok ajánlatának, a legerősebb elbírálási szempont pedig az ár.

Nem megerősített értesüléseink szerint az észtek 30 millió euróval, azaz 9,5 milliárd forinttal olcsóbban vállalnák a 222 darab metrókocsi teljes rekonstrukcióját. A kiírás szerint a győztesnek újra kell cserélni a forgóvázakat, a vontatómotorokat, a kerékpárokat, újra kell kábelezni a kocsikat, fel kell újítani a vezérlő rendszert, újjáépíteni a levegős rendszert, valamint átvizsgálni a kocsiszekrényt, ahol az előírtnál vékonyabb a falvastagság, ott a teljes elemeket kicserélni. 

A nyertesnek a kocsiszekrényre és az alvázra legalább 120 hónap, valamennyi egyéb teljesítésre legalább 36 hónap teljes körű jótállást kell vállalnia. A kiírásban még van egy 42 darabos opció is, amit akkor hív le a BKV, ha esetleg meghosszabbítják a 3-as vonalát, és több kocsi kell majd rá. A BKV előzetesen 62 milliárd forintra becsülte a felújítás költségeit, de úgy tudjuk, mindkét pályázó ezen az összeghatáron belül van.

Frissítés: 

Legfrissebb információink szerint csak az észt árajánlat van a 62 milliárdos költségbecslés környékén, az oroszok végül jóval magasabb árat kértek. A kialakult helyzet geopolitikailag is pikáns. Az észtek mögött tulajdonképpen egy ukrán cég áll, a referencia pedig úgy tudjuk, hogy a kijevi metrófelújítás. Csak hogy még tekervényesebb legyen az ügy, a kijevi beruházást orosz hitellel bonyolították forrásaink szerint.

A napokban az EIB alelnöke és Dorner Lajos, a főváros uniós közlekedésfejlesztési tanácsadója is úgy nyilatkozott – sőt, korábban maga Tarlós István is –, hogy célszerűbb lenne új metrókocsikat venni. A kormány azonban (információink szerint a BKV szakértői anyaga alapján) az olcsóbb felújítás mellett döntött. 

Ebben az is szerepet játszhatott, hogy az oroszok ígéretet tettek, hogy a metrókocsikat részben Magyarországon szerelik össze, az erre a célra előkészített dunakeszi járműjavítóban. Ha az észtek győznek, akkor az üzem és dolgozói elég nagy bajba kerülhetnek.

Kérdésünkre a BKV az alábbi tájékoztatást adta: az eljárás eredményéről az eljárás lezárásakor hirdetmény kerül közzétételre. Az eljárást lezáró döntésig az ajánlatkérő számára a vonatkozó jogszabály nem ír elő tájékoztatási jogot, illetve kötelezettséget.