Midibusz-aranykor jöhet Budapesten

2015.06.03. 17:06 Módosítva: 2015.06.03. 19:22
Újabb midibusz szerződést írt alá a BKK, ezúttal az Orangeways-szel. Hamarosan több mint nyolcvan kisméretű busz szaladgálhat Budapesten, annak ellenére, hogy a BKK felmérése szerint a fele elég lenne.

Aláírta a szerződést az új fővárosi midibuszokról (kisméretű buszokról) a BKK és az Orangeways Hungária Kft., írja a vs.hu. Eszerint 35 Rába-S91-es dízel midibusz érkezik egy év múlva Budapestre. A buszokat az Orangeways üzemelteti majd a Várban és budai vonalakon. (Mint megírtuk, az Orangeways pályázatában volt néhány furcsaság.)

Mint arról beszámoltunk, a BKV 16 új, török gyártmányú midibuszt vett márciusban, amelyek szintén a budai várban és környékén közlekednek majd a BKV üzemeltetésében. A Karsan Atak típusú midibusz alacsonypadlós, dízelmotoros, klimatizált, és 40 embert tud szállítani. (35 Rába+16 Karsan, az már 51 midibusz.) 

Török midibusz
Török midibusz

Tavaly év végén a Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerte a BKK 7 darab (plusz 14 opciós) elektromos buszra kiírt tenderét, a vállalkozási szerződést nem sokkal később megkötötték. (51 dízel+21 elektromos= 72 midibusz).

A napokban lesz tenderbontás 5+7, azaz 12 darab elektromos busz bérlésére, amiket szintén a BKV üzemeltet majd. A tenderen a kínai BYD és a magyar Evopro versenyzik. Információink szerint a kínaiak kiforrottabb modelljüket körülbelül feleannyiért adnák bérbe a BKV-nak, mint az Evopro a hazai fejlesztésű midibuszát. (72+12=84 midibusz).

Ezek szerint hamarosan 84 darab midibusz üzemel Budapesten. Csakhogy a BKK korábbi közleményében az szerepel, hogy jelenleg egy 40 tagú midijármű-állomány fenntartása lenne indokolt, de akár 60 midibusz üzemeltetése is racionális lehet Budapesten. Ebből az következik, hogy 84 darab már irracionális mennyiség.

Midibuszt ugyanis csak ott érdemes járatni, ahol 

  1. nem fer el a nagyobb (szóló vagy csuklós busz)
  2. a sűrűbb követés társadalmi haszna akkora, hogy megéri
  3. sosincs nagybusznyi utas reális követési időn belül

Ilyen vonal a BKK felmérése szerint csak néhány van. Ilyen a vári járat (kb 20 midibusszal) és egyéb budai járatok (20, esetleg 40 busszal). Máshol sűrűbben kell járni, ami több kilométer, több üzemanyag, több sofőr. 

A berendelések alapján viszont már 84-nél midibusznál tartunk. És ennek valószínűleg még nincs vége, a kormány ugyanis még több elektromos buszt akar, akár villamosok helyett is. Az pedig még drágább lesz.

Frissítés:

A Siemens-Rampini elektromos buszok esetében március végén lejárt az uniós támogatásának ellenjegyzési határideje, és mivel a kormány nem ellenjegyezte a beruházást, ezekről a buszokról már le lehet mondani. Ugyanakkor a Karsan buszok szerződésében van egy +24 darabos opció, így ha azt beleszámítjuk, akkor 87 midibusznál tartunk.