Sokasodnak a problémák 3-as metró felújítására pályázó észt cégnél

2015.06.17. 06:20

A Napi Gazdaság szerdai számnában azt írja, jelenleg két cég verseng a 3-as metró kocsijainak felújításáért, maga az orosz gyártó, illetve az észt Skinest Rail (erről mi is írtunk). Az viszont újdonság, hogy az észt cég helyett valójában annak alvállalkozója, az ukrajnai Kremencsukban működő  Krjukovszkij vagongyár végezné a munkát. A Skinest Rail esélyeit a kormányközeli lap szerint nagyban rontja, hogy azonban "iparági források" szerint ajánlata több szempontból kívánni valókat hagy maga után. 

Annak ellenére ugyanis, hogy az észt pályázó referencialistáján 21 munkát jelöltek meg, ezek közül csak kettő kapcsolatos metrókocsikkal, az összes többi vasúti vagonok és motorvonatok felújításáról szól. Ráaádul a két releváns munka is kijevi metró járműveinek javítására vonatkozik, ami nem volt olyan teljes körű rekonstrukció, mint amire a lepusztult budapesti metrókocsik esetében szükség van. 

A BKV a lap érdeklődésére csak annyit mondott, hogy a tenderre jelentkező gazdasági szereplők referenciájának vizsgálatát a közbeszerzési eljárás első szakaszában végezték el, és most már a végleges ajánlatok elbírálása zajlik, amről azonban nem árulnak el semmit.

Korábban arról értesültünk, hogy a BKV 222 + 42 opcionális metrókocsi felújítását összesen 85 milliárd forintra becsülte. (A 42 darabos opció arra az esetre kell, ha a 3-as vonalat meghosszabbítanák Káposztásmegyerig., erre a Skinest Rail 72 milliárd forintos ajánlatot adott be, míg az orosz Metrowagonmash 9 milliárddal többet kér a munkáért, de mindkét pályázó bennemaradt a keretben. 

A Napi Gazdaság által említett hiányosságokról is lehetett hallani pletykákat, túl alacsony volt az ár, a referenciamunkák ukrán és kazah vasúti motorkocsikra vonatkoztak, sőt étkezőkocsifelújítást is felhoznak bennük. Az energiavisszatáplálás mértékét tartalmazó energiahatékonysági jegyzőkönyvet sem tudták időben prezentálni.