Karácsonyra megkapjuk a fonódó villamost?

DSC 2576
2015.07.07. 20:21
Sose készül el a budai fonódó villamos? Csak lézengenek a munkások az építési területen? Beszakad a HÉV-alagút? Elrontották a ívet, nem érnek össze a sínek? Meg fogunk süketülni a csikorgástól? Olyan kérdések, amik a fonódó villamos építésének elkezdése óta izgatják az embereket. Most végigjártuk az építkezést, és kifaggattuk a helyszínen a tervezőt, kivitelezőt, megrendelőt, mire számíthatunk.

Eredetileg csak egy helyzetfelmérést szerettem volna készíteni egy olyan interjúalannyal, aki nagyjából ismeri a fonódó villamos beruházásának „titkait”, de a Batthyány téri találkozóponton egy népes csapat várt, köztük Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója, további BKK-sok, a kivitelező Közgép, Swietelsky és Strabag mérnökei és szakemberei, valamint a tervezés részéről is csatlakoztak hozzánk.

Egymás vállát veregethetjük, hogy becsúszó szereléssel, de megleszünk határidőre: a fővárosiak megkapják a fonódó villamost a karácsonyfa alá.

– érkezett a válasz, amikor feltettem az első kérdést. A projekt véghatárideje ugyanis december 23, amit a belső ütemezés áttervezésével tudnak tartani a jelenlegi állás szerint.

Elkészül-e karácsonyra a fonódó villamos?

Ez azt jelenti, hogy karácsony előtt megtörténik az átadás-átvétel, elkészül a villamospálya és a közút. Igaz, a villamos még csak próbajáratban közlekedik a jövő év elejétől, de legalább megszűnik a káosz.

Addig azonban még majdnem fél év van hátra. A jelenlegi helyzetről öt helyszínen tájékozódtunk.

  • Margit híd - Batthyány tér:

Ezen a szakaszon a legnagyobb ijedelmet a majdani villamosvágány alatti, HÉV-alagútbeli betonpotyogás okozta. Április 16-án derült ki, hogy a vágányokra kisebb betondarabok esnek a megrepedezett alagútfödémről, sokan az alagút beszakadását vizionálták.

Kezdésnek besétáltunk az alagútba, ahol a végállomás peronjától 20-30 méterre befelé két helyen is ki van bontva a födém, és kb 1x10 méteres lyuk tátong a plafonban. A kivitelező szerint a második, pusztán a szerkezeten végzett őszi próbaterhelés után már lehetett tudni, hogy ott, ahol az állomás betondoboza és az alagút betonszerkezete összetalálkozik, probléma lesz. Ezért eleve azt tervezték, hogy itt megbontják a födémet, és az elhasználódott betongerendákat kicserélik. Ezt a munkát gyorsította meg a betonpotyogás. Az új gerendákat hamarosan beteszik, most a két nyílás a felszínről le van takarva.

Az őszi, második próbaterhelésnél egészítették ki a terveket a Battyhányi téri állomás oszlopsorával is. Az oszlopok azért kellenek, mert az állomás jóval szélesebb az alagútnál, és középen alá kell támasztani. A statikai kiegészítések mellett elvégezték a dilatációs javításokat, felülről végigszigetelték az alagutat, ami oldalról is kapott szigetelést, de csak 1,8 méter mélységig.

Az állomás új padlóburkolatot kap, az álmennyezet azonban marad a régi (megtisztítva, kipótolva), és a belső oldalfalak festésére sem volt most pénz. Ukázba van adva, hogy a HÉV-alagútnak és az állomásnak augusztus elejére el kell készülnie.

Nincs mese, a Sziget fesztivál kezdetére ugyanis a HÉV-nek járnia kell.

A felszínre érve a Batthyány tér és a Bem tér között ismét láthattam, amit egy hónapja minden reggel, amikor bebiciklizek a szerkesztőségbe: a HÉV-alagút felülről gondosan leszigetelve, vékonyan leaszfaltozva, munkás szinte sehol. Azaz mára változott egy kissé a helyzet: a Batthyány tértől elkezdték a szintbeli végső aszfaltozást is. Eddig azért állt fent az építkezés, mert alul az alagút megerősítése zajlott.

A letakart nyílásokhoz érve még egyszer rátértem a kérdésre: biztos, hogy nem fog beszakadni az alagút a villamosok alatt? A válasz szerint a megerősített alagút teherbírását,ami a gerendapótlás mellett egy szakaszon saroktámasztást is kapott, 15 tonnás tengelyterhelésre tervezték. A CAF villamosok tengelyterhelése 12 tonna, azaz egy tengelyen ekkora súllyal nehezedik a sínekre, tehát 25%-kal túltervezték a biztonság érdekében. (Érdekesség, hogy a Combino villamos tengelyterhelése 10 tonna, de mivel több tengelye van, ezért ez nem jelenti, hogy könnyebb lenne az új CAF villamosoknál.)

A kerékpárutat a Battyhány tér és a Csalogány utca között két sávon leviszik a közút mellé, hogy megszűnjenek a HÉV-re és buszokra felszállók és a bringások közötti konfliktusok, de a Csalogány utca után a biciklisek újra visszatérnek majd a sétányra a gyalogosok mellé. 

  • Margit híd, budai hídfő:

A híd alá a betonaljzatba vájt csatornákba nemrég lefektették a síneket, amiket az elmúlt napokban körbeöntöttek sötét színű trutymóval. Ez az Edilon ágyazóanyag, ami megszilárdulva körbeveszi a sínszálat, rugalmasságával csökkentve majd a zajt, és csillapítva a rezgéseket. Közelebbről megnézve azt vettem észre, hogy egy 6-8 centi átmérőjű műanyagcső halad a sín mellett, amit szintén körülölel az Edilon. Mint kiderült, a csőben nem vezeték fut majd, hanem üresen marad: úgynevezett takaréküreget képeznek vele, így megspórolva 20-25 százalékot a méregdrága Edilonnal kiöntendő térfogatból.

Ezen a 30 méteres szakaszon fonódik a villamos, azaz itt egyvágányosra szűkül a két vágány a híd alatti szűk áteresztőképesség miatt.

A vágány szerda reggel halad át a túloldalra a Duna mellé, és ezzel az egész közúti forgalmat átterelik a már elkészült sínekre a híd alatt.

A vágányok a terv szerint 70 nap alatt érnek el a Batthyány térig.

Nyár végén lesz a következő forgalmi változás, amikor a Margit híd és a Bem tér között a forgalmat átterelik az addig elkészülő vágányokra, és megcsinálják a most használt aszfaltutat. November végén indulhat meg ezen a szakaszon a közúti forgalom.

  • Frankel Leó út - Török utca:

Ezen a két szakaszon van a legtöbb, elég szűk ívű kanyar, ami jó előre megmozgatta az ott lakók és arra járók fantáziáját. Több helyről is azt hallottam, hogy az íveket elmérték, a sínek nem fognak összeérni a találkozásnál. Erre a felvetésre a helyszínen azt választ kaptam, hogy a tervezési hibának nagyon kicsi az esélye, annyi engedélyeztetésen mennek át a tervek, maximum kivitelezői elépítés történhet. 

Ám a kivitelezés ma már sokkal fejlettebb, mint 1980-ban a Marx téri (ma Nyugati tér) felüljáró építésénél: GPS-es mérőműszerekkel akár óránkét ellenőrizhető, eltér-e a sín a nyomvonaltól. Az építési menetrendet is úgy állítják össze, hogy minél kevesebb egymással találkozó szakaszból álljon, inkább egyirányban, folyamatosan haladjon az építkezés. Ráadásul a háromféle vágányépítési technológia közül az egyikben eleve először helyezik fel a sínt (a CDM-es rendszereknél), és utána megy alá a beton. Persze azért most is el lehert rontani az építést, mint nemrég a Török utcai ívnél.

Hát igen, ott felúszott a zsalu!

– ismerte el az egyik kivitelező szakembere. Elég hülye képet vághattam, mert elkezdte magyarázni: ez azt jelenti, hogy a talajra fektetett zsalut tíz méternyi hosszan rosszul kötötték le, és befolyt alá a nyers beton, így az egész felépítmény megemelkedett, magasabb lett. Kizsaluzás után rögtön meg is látszott. Nem is volt vita, négy nap alatt felbontották, helyrehozták.

A kanyarulatok másik nagy lakossági mumusa a csikorgás. Ezt a következőképpen igyekeznek itt kivédeni: csikorgáscsökkentő felhegesztést raknak fel. Ez úgy néz ki, hogy a sínfej tetejére hosszában (egy horonyban) lágyabb fémcsíkot hegesztenek fel, aminek anyaga jobban „kenődik” a kanyarban. A CAF villamosoknak már önálló kerékkenő rendszerük van, GPS-szel be lehet állítani, hogy az ív melyik részében kezdje az olajos kenést, és hol hagyja abba.

Ezen a területen lesznek a legkeményebb útzárak. A Török utcáról a Margit körútra kikanyarodó vágányok miatt a körúton lesz teljes útzár (hétvégén), ami komoly dugót okozhat.

Még szeptember előtt kell találnunk egy futóversenyt, és gyorsan megcsinálni.

– fogalmazott az egyik kivitelező, arra célozva, hogy futóversenyek alatt amúgy is le van zárva a fél város.

A mostani hétvégén a használaton kívüli aluljáró elbontása miatt lesz útzár a Margit körúton a hídra vezető sávokon. A Fekete sas utcán és a Liptai utcán lehet majd valahogy felkeveredni a hídra.

  • Frankel Leó út - Zsigmond tér - Bécsi út eleje:

Ennek a szakasznak ez elején már úgy nyomta a fejemet a sok zsalufelúszás, felhegesztés és ágyazóanyag, hogy betértem egy út menti presszóba egy gyors kávéra. Legnagyobb meglepetésemre a pultosnő „útépítő kávét” adott, ami mindössze száz forintba került és jó erős volt. (Fehér kobak és narancs láthatósági mellény volt rajtam.) Úgy tűnik, a presszó ilyen módon próbálja ösztönözni a beruházást, hogy mielőbb fejeződjön már be.

A Zsigmond térig tartó szakasz ugyanis még sehol sem tart, fel van túrva, bombatölcsérek mindenütt. Az egyik kivitelező rögtön be is mutatta, hogy a többi között például mi tudja megakasztani az építést.

Egy részen most az a hatalmas dilemma, hogy az eredeti gránittömb szegélykő maradjon-e, vagy újat helyezzenek be.

Ez azért nem mindegy, mert ha a régi marad, akkor 15 cm-rel keskenyebb lesz az új út, ha új, akkor szélesebb, viszont jóval drágább. Itt egy hétig is eltart, míg döntés születik. Hetente kedden van kooperációs ülés, ahol a megrendelő és a kivitelező megbeszéli a felmerülő problémákat, ott ennek a kérdésnek is el kell dőlnie. 

A szegélykő-jellegű esetek jelentik a kisebb bajt. Száz méterrel feljebb, az ORFI előtt talált timsós forrásfoglalás miatt viszont már két hónapja áll az építkezés. A forrás a BGYH kezelésében lenne, de ők se tudtak róla. Közműfelmérés közben derült ki, hogy ott van valami. Két hónapig tartott, míg megnézték, mekkora (búvárok is merültek), és elkészült a geológiai szakvélemény, ami alapján a BGYH azt kérte, hogy befedve, de maradjon meg a forrás. 

A forrásfoglalásra (ami egy kiépített, kútszerű építmény) jövő héten kerülhet rá a már elkészített födém, és aztán már jöhetnek a sínek is. Addigra remélhetőleg a szegélykő-problémas is megoldódik.

  • Budai promenád:

Az utolsó helyszínen (Bécsi út a Szépvölgyi út és a Nagyszombat utca között) szintén nem áll sehogy sem a munka első ránézésre. Itt a szűk utcában a föld alatt haladó közművezetékek fékezték be a beruházást.

Ezen a szakaszon mutatkozik meg, mennyi problémát okozhat az út alatt összevissza keveredő vízvezeték, gázvezeték, posta alépítmény és egyéb ezerféle kábel. Ráadásul van, amit cserélni kell, van amit át kell helyezni. A Promenádnál sokáig az volt a probléma, hogy geometriailag lehetetlen volt megtartani a közműcsövek közötti előírt védőtávolságot. Végül felmentést kaptak, ami még mindig jobb, mintha nem maradt volna víz vagy gáz az utcában.

Így is úgy kellett cipőkanállal beszobrászkodni őket.

– mondta az egyik kivitelező.

Szeptember végén azonban a Promenádnál is meglesz villamosvágány, és elindulhat a gépkocsiforgalom.

Alapvetően augusztus végére szinte végig meglesznek a sínek, már csak a néhány megmaradt kapcsolódó elemet (váltót, kitérőt) kell behelyezni, és kész – foglalta össze a helyzetet a BKK egyik vezetője. Persze a legvégén jelentkező problémákat a legnehezebb megoldani, akkor ugyanis már nincs idő.