Hedvig
9 °C
24 °C

Kész a város legértelmetlenebb beruházása

MG 6492
2015.07.20. 14:34

Az állam (uniós támogatásból) tizenegymilliárd forintot költ a Vár közlekedésének fejlesztésére. A többéves program részeként a napokban fejezték be a Hilton szálló alatt, a budai Vár falának tövében a vadonatúj buszforduló építését (itt korábban egy füves placc volt).

Közvetlenül a buszforduló mellett van a júniusban átadott új, közforgalmú lift is. A koncepció világos:

az érkező buszok itt teszik le az utasokat, akik a lifttel egyből a Vár belső, forgalomtól védett övezetébe juthatnak.

A célpont vonzó, a közvetlen közelben van a Halászbástya, a Mátyás-templom és a Szentháromság tér is. 

A turistabuszok nem jönnének fel a Vár területére, csak a liftig. A vendégek, a turisták innen gyalogosan vagy a lifttel érkeznének a szállóba vagy a Várba. Ezzel a megoldással nagymértékben csökkenthető a Vár busz-forgalma, a Hilton teljes buszforgalma kitiltható lesz.

Az idézet a kerület 2009-es integrált városfejlesztési stratégiájából származik, majd az ötletet egy lakossági közmeghallgatáson is megfuttatták. A Közopos fejlesztésből azonban több körben is kimaradt, és csak 2013-ban került bele. Ellenvetésnek, kritikának sehol semmi nyoma.

Pedig gyanakvásra, de legalábbis értetlenkedésre lett volna ok, mert a forduló használatához a buszoknak a Váron így is-úgy is át kell hajtaniuk. Az ugyanis csak a Vár felé egyirányú, keskeny Hunyadi útról közelíthető meg: hiába teszik le a liftnél a turistákat, a buszoknak fel kell pöfögniük a Várba, hogy a túloldalon legurulhassanak. Ha viszont a terv az, hogy a Hunyadit forgalmát egyszer megfordítják, a forduló csak fentről, a Dísz tér felől lesz megközelíthető.

Sorompó sorompó hátán

A beruházás megértéséhez muszáj kicsit átlátni a Vár bonyolultnak tűnő közlekedési rendszerét. A Duna, azaz a Clark Ádám tér felől a Dísz téren át a Tabán felé ingyen át lehet hajtani a Váron: a sorompók mindenkit átengednek. Az új buszforduló (Gimnázium utca nevű) felhajtója közvetlenül az első sorompó mögött ágazik le a Hunyadi útról. A Vár belső, védett övezetébe a Dísz téren elkanyarodva egy további sorompón átkelve lehet csak bejutni: az új buszfordulóval a kerület vezetői épp az ide irányuló forgalmat szeretnék csökkenteni.

Bár a spéci vízáteresztő burkolatú járda még nincs teljesen kész, a buszforduló a virágokkal, kandeláberekkel, az automata öntözőrendszerrel és a lift melletti megújult szökőkúttal kétségkívül nagyon mutatós lett. A lift tetejénél a hírek és az önkormányzat tájékoztatása szerint a Hilton fogadóépületet létesít, hogy a vendégek színvonalas környezetbe érkezzenek. Igaz, hiába kész a lift és a buszforduló, építkezésnek odafent egyelőre nyoma sincs.

Mivel a Várban (a BKV járatait kivéve) szinte sosem látni buszokat, felmerült a kérdés:

mennyit javít a védett övezet helyzetén a bruttó 131 milliós beruházás?

Elsőként a buszforduló feljáratánál, a Hunyadi-szobornál kirakott behajtani tilos tábla alapján próbáltunk képet alkotni: kik hajthatnak be egyáltalán? A felirat szerint az áruszállítók, a Hilton vendégeit szállító buszok, a Halászbástyához érkező taxik és a mozgáskorlátozottak.

  • Áruszállítás: Ez nyilván a Hiltonba és a Halászbástya étterembe árut hozó kocsikat jelenti. Ők eddig is be tudtak hajtani ugyanitt, hiszen csak a buszforduló új, a felhajtó évtizedek óta ott van, most csak kicsinosították, újraaszfaltozták. A buszforduló az ő helyzetükön semmit nem változtatott.
  • Hilton-busz: A Hilton nem kívánt reagálni a megkeresésre. Egy, a hotel működését jól ismerő forrás viszont megerősítette előzetes információinkat, hogy
a Hiltonba busszal érkező turistacsoportok aránya elenyésző, ez az üzletág az elmúlt évtizedekben szinte teljesen leépült.
  • Halászbástya-taxi: Ez feltehetőleg a Halászbástyához, illetve a benne lévő étterembe utasokat szállító taxikat jelenti. Csakhogy a Halászbástya taxival megközelíthető volt és marad fentről is: alulról legfeljebb az a vendég jön, aki nem akarja, hogy lássák, és ezért az étterem saját felvonóját használja az északi bástya épületében. Ezt azonban eddig is megtehette.
  • Mozgáskorlátozottak: Mivel a mozgáskorlátozottakat szállító járművek továbbra is (ingyen) behajthatnak a védett övezetbe, se a buszforduló, sem az új lift nem igazán javít az autóval érkezők helyzetén. A kerekes székkel érkező, kalandvágyóbb mozgáskorlátozottak helyzete sem jobb: a Hunyadi úton a járda a sorompó mellett annyira összeszűkül, hogy ott egy kerekes szék nem fér el.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint a buszforduló felhajtója nemsokára külön sorompót kap (ezt a kerület saját forrásból finanszírozza). Így lehetőség lesz arra, hogy egyedi alapon nemcsak a szállodába, hanem a Hilton melletti Magyarság Házába, valamint a Magyar Tudományos Akadémia Országház utcai Társadalomtudományi Központjába érkező buszos csoportokat is beengedjék.

Igen ám, de az MTA TK titkársága szerint hozzájuk sosem jönnek buszos csoportok. A Magyarság Háza azt közölte, hogy bár „vélhetően az is előfordul”, hogy egy-egy csoport különbusszal érkezik, a havi 1500-2000 látogató zöme a tömegközlekedést használja.

Valójában tehát sem a Hiltonnak, sem a környék szóba jövő intézményeinek nem volt szükségük a buszfordulóra.

A Vár az egyik kötelező látnivaló Budapesten, és rengeteg turista városnéző vagy különbusszal érkezik: a kerületi önkormányzat tájékoztatása szerint főszezonban napi 200-250 buszról van szó. Ezek zöme a Hunyadi úton hajt fel, a Halászbástya tövében, a Schulek-lépcsőnél teszi ki az utasokat, akiket aztán a Hunyadin kicsit feljebb vagy a túloldalon, a Palota úton vesznek fel.

A városnéző buszok azonban nem használhatják az új buszfordulót.

Amellett, hogy a tábla tiltja, a buszforduló nem elég nagy, és a felhajtó sem elég széles, hogy ekkora buszos forgalmat kiszolgáljon. És a Vár sem nyerne vele sokat: a szűk Hunyadi utat használva a turistabuszoknak a Dísz téren elkerülhetetlenül át kell hajtaniuk.

Ez a forgalom mindaddig át is fog zúdulni a Dísz téren, amíg a Vár túloldalán, a kétirányú Palota úton meg nem épül az oda tervezett buszforduló, és a Hunyadi útról ki nem tiltják a turistabuszokat. A terv kész, ha a kormány rábólint a finanszírozásra, a kerület szerint másfél év kell az építkezéshez.

Akkor viszont a most átadott Hunyadi úti forduló válik végképp feleslegessé. Kivéve persze, ha a Hiltonba elkezdenek özönleni a buszos turisták. Nekik viszont külön engedélyre lesz szükségük, hogy a buszok elől lezárt Hunyadi úton a jövőben is felhajthassanak.