Helsinkiben már működik a lift és mozgólépcső keveréke
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A babakocsi- és a kerekesszék-probléma nem újkeletű a BKV-nál. Először matricákkal próbálták tiltani, hogy a Deák téren babakocsival mozgólépcsőzzenek, majd kiszivárgott egy meghökkentő üzletszabálytervezet már egyenesen azt tartalmazta, hogy a mozgólépcsőket a babakocsisok csak akkor használhatják, ha "a babakocsi szállításához 2 felnőtt kísérő van jelen, és a kapaszkodásban nincsenek akadályozva. De ekkor is kötelező a gyermeket a babakocsiból kivéve, „lehetőleg a gyermek hordozására szolgáló eszközben vinni, a babakocsit pedig lehetőleg összecsukva kell szállítani a mozgó lépcsőn”. Ehhez természetesen minden esetben kötelesek előzetes engedélyt kérni az állomási forgalmi személyzettől.
A szabályzattervezetet a BKV visszavonta, de a probléma nem múlt el. A 3-as metró felújításához ugyanis akkor igényelhető uniós támogatás, ha megoldott az akadálymentesítés, ami a metrónál liftek beépítését jelenti. Csakhogy, mint kiderült, a belügyminisztérium ragaszkodik a 3-as metró kiépített óvóhelystátuszához, így a liftépítés kissé nehézkes, mert megbontja a rendszert. De legalábbis kb tízszeresébe kerül. A főváros a probléma megoldása érdekében felkérte a Műszaki Egyetemet, találják fel a liftek helyett a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt. Egyelőre az intézmény nem jeleskedik.
Olvasónk jelezte, hogy az állomások akadálymentesítésével kapcsolatos problémákra már létezik megoldás, amit Helsinkiben, az ottani metróban látott.
A lényeg, hogy a mozgólépcsők aknájába, a mozgólépcsők mellé egy mini siklót építenek be, ami így biztosítja az állomás akadálymentes megközelítését. Budapesten ez nyilván nem alkalmazható minden állomáson, de ahol nagyobb a mozgólépcső-akna (pl.: Kálvin-tér, Corvin-negyed, Nyugati pályaudvar), ott talán beépíthető.
Közben a blikk.hu is előásott egy lehetséges megoldást, amit 15 éve találtak fel Sydneyben. A lényeg, hogy a kerekesszék/babakocsi feltolásakor három lépcső egy szintben marad, és így halad a felső/alsó szintig.