Helsinkiben már működik a lift és mozgólépcső keveréke

2015.09.04. 08:31
Különleges módszert kellene feltalálni a Műszaki Egyetem szakértőinek arra, hogy csökkentsék a 3-as metró felújításának költségeit: a lifteket kiváltó kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt. Helsinkiben már használnak hasonlót.

A babakocsi- és a kerekesszék-probléma nem újkeletű a BKV-nál. Először matricákkal próbálták tiltani, hogy a Deák téren babakocsival mozgólépcsőzzenek, majd kiszivárgott egy meghökkentő üzletszabálytervezet már egyenesen azt tartalmazta, hogy a mozgólépcsőket a babakocsisok csak akkor használhatják, ha "a babakocsi szállításához 2 felnőtt kísérő van jelen, és a kapaszkodásban nincsenek akadályozva. De ekkor is kötelező a gyermeket a babakocsiból kivéve, „lehetőleg a gyermek hordozására szolgáló eszközben vinni, a babakocsit pedig lehetőleg összecsukva kell szállítani a mozgó lépcsőn”. Ehhez természetesen minden esetben kötelesek előzetes engedélyt kérni az állomási forgalmi személyzettől.

A szabályzattervezetet a BKV visszavonta, de a probléma nem múlt el. A 3-as metró felújításához ugyanis akkor igényelhető uniós támogatás, ha megoldott az akadálymentesítés, ami a metrónál liftek beépítését jelenti. Csakhogy, mint kiderült, a belügyminisztérium ragaszkodik a 3-as metró kiépített óvóhelystátuszához, így a liftépítés kissé nehézkes, mert megbontja a rendszert. De legalábbis kb tízszeresébe kerül. A főváros a probléma megoldása érdekében felkérte a Műszaki Egyetemet, találják fel a liftek helyett a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt. Egyelőre az intézmény nem jeleskedik.

Olvasónk jelezte, hogy az állomások akadálymentesítésével kapcsolatos problémákra már létezik megoldás, amit Helsinkiben, az ottani metróban látott.

Lift at Sörnäinen Metro Station, Helsinki, Finland

A lényeg, hogy a mozgólépcsők aknájába, a mozgólépcsők mellé egy mini siklót építenek be, ami így biztosítja az állomás akadálymentes megközelítését. Budapesten ez nyilván nem alkalmazható minden állomáson, de ahol nagyobb a mozgólépcső-akna (pl.: Kálvin-tér, Corvin-negyed, Nyugati pályaudvar), ott talán beépíthető.

Közben a blikk.hu is előásott egy lehetséges megoldást, amit 15 éve találtak fel Sydneyben. A lényeg, hogy a kerekesszék/babakocsi feltolásakor három lépcső egy szintben marad, és így halad a felső/alsó szintig.

Disabled escalator project

Mi lenne a legjobb megoldás lift helyett?