Folyamatosan küzdenek a talajvízzel a 3-as metróban

2015.10.08. 13:52
Hiába a síncsere, ha nem újítják fel a rögzítéseket, elengedhetnek; folyamatosan szivattyúzni kell a talajvizet, titoktartási szerződést íratnak alá a munkásokkal, állítja levelében a 3-as metró egyik karbantartója. Két mérnök azonban védelmébe veszi a vonalat, mondván, a mélyvezetésű szakasz a legbiztonságosabb, hiszen a hidegháborúra készült. Levélszüret.

A 3-as metró egyik, neve elhallgatását kérő karbantartójától kaptunk egy levelet, amelyben leírja, hogy hozzá is eljutottak a 3-as metróval kapcsolatos legújabb hírek, bár az utóbbi időben annyi a munkája, hogy meghalni sincs ideje. A levél szerint folyamatosan megy a toldozgatás-foltozgatás a vonalon. Megoldanak egy problémát, egyből lesz helyette kettő vagy három.

Hiába cserélik ki a sínszálakat, ha a rögzítő elemek is tönkrementek (és ezekre nem terjed ki a felújítás), és folyamatosan küzdenek a talajvízzel, ami az elégtelen szigetelésnek köszönhetően már régóta probléma. Hiába a síncsere, ha elenged egy rögzítés a metró ugyan úgy kisiklik. A szerelvények karbantartása is folyamatos, de megfelelő alkatrészek híján ez is csak egy szélmalomharc. 

Idősebb mérnök kollégáimtól tudom, hogy anno az egész vonalat feszített tempóban építették és részben ennek köszönhető, hogy bizonyos szakaszokon elkezdett süllyedni az alagút. 

- írja a levélíró.

Tudomása szerint a legkritikusabb szakaszok a Corvin negyednél és a Nyugati pályaudvarnál vannak. Valamikor ugyanis a Nagykörút vonalában folyt a Duna egyik ága és itt nagyon rossz minőségű talaj van. De hasonló a helyzet a Forgách utcánál is ahol a vonal a Rákos-patakot keresztezi, itt a híd kezdett el süllyedni, mivel itt a vonal felülről keresztezi a patakot. Süllyedési problémák vannak még a Határ útnál is, ahol a vonal az Illatos árkot keresztezi. Igaz ez a patak itt egy zárt csatornában fut, de ez a csatorna szakasz már elég rossz állapotban van, így a patak vize bejut a metró alagútjába. A szivattyúk állandóan dolgoznak az éjszakai műszak alatt meg feszített tempójú karbantartás zajlik. Szó szerint az első szerelvény indulására mindent „el kell tüntetni”.

Az egész vonalat le kellene állítani, de legalábbis jelentősen kellene a szerelvények sebességét csökkenteni, főleg a kritikus süllyedő szakaszokon, folytatja olvasónk a levelét. Szerencsére az alagút szakaszok csak néhány centimétert süllyedtek, így nem kell attól félni, hogy egyszer a fejünkre omlik, de a süllyedések nem álltak meg. Egy-két éven belül ebből komoly problémák lehetnek. Azok a híresztelések nem igazak, hogy a vonalat felülről megbontva kell ezeken a szakaszokon felújítani. Meg vannak azok a technológiák amelyekkel ezt a problémát meg lehet a felszín megbontása nélkül oldani. Igaz az alagút szerkezetét akkor is meg kell bontani ami nagyon sok pénz és egy hosszan elnyúló munkafolyamat. Érthető, hogy erre nem szeretnének költeni. 

A levélíró szerint jelenleg egy olyan szakértői csapat összeállítása zajlik, akik minden egyes, a 3-as metró valós állapotával kapcsolatos híresztelést megcáfolni hivatott. Felkészítik őket minden eshetőségre, sőt előre elkészített nyilatkozatok is lesznek. A karbantartókat is "tréningezik" ha a sajtó megtalálná valamelyiküket, tudják mit kell mondani, és az "benyelhető" legyen. Olvasónkkal és kollégáival fél éve egy titoktartási szerződést írattak alá, ezért nem is szabadna beszélnie. 

Csak azért ragadtam billentyűzetet mert kiszivárgott a süllyedő vonalszakaszok léte- amiről amúgy már jó három éve tudunk. Ahogyan fentebb írtam eddig csak néhány centi süllyedést tapasztaltunk, de hogy a jövőben mennyit és milyen gyorsan fognak süllyedni ezek a szakaszok azt senki sem tudja megmondani.

- fejezte be levelét.

A levél tartalmával kapcsolatban megkerestük Bíró Endrét, a Metróért Egyesület vezetőjét, aki megerősítette, hogy egy ideje már ő is hasonló információkat kap a 3-as metró állapotáról. 

A levelet a karbantartó elküldte az iho.hu szakportálnak is, ahol ma délelőtt lehozták két másik olvasói levél kíséretében. Ezeket a BME mélyépítő mérnök professzora és a BME-KJK tanársegédje írta. Az írások szerint a 3-as metró alagútjával semmi baj, sőt "mivel a metróvonal stratégiai jelentőséggel bírt ezért maga a tervezés és kivitelezés is úgy valósult meg, hogy a vonal szerkezete az idő múlásával se szenvedjen maradandó károsodást. A vonal építői és tervezői gondoltak egy hosszan elhúzódó háborús időszakra is, melynek során hosszú évekig vagy évtizedekig nem lett volna lehetőség komolyabb felújításra vagy fejlesztésre. Az egész vonal talán legbiztonságosabb és legmegbízhatóbb szakasza pont a Lehel és Népliget közötti mély vezetésű szakasz." A beszivárgó talajvíz meg minden egyes mély vezetésű alagútnál előfordul, erre vannak a szivattyúk, áll a másik levélben.

Az ügyben keressük a BKV-t is, tegyen igazságot.