40 buszt bérel a BKV, 35-öt hitelből vesz

2015.11.04. 09:34
Felemás döntést hozott a fővárosi közgyűlés arról, hogy (részben már megkötött szerződések alapján) a BKV béreljen-e 75 autóbuszt, vagy álljon el a szerződésektől és inkább vásároljon újat: 40-et bérelnek, 35-öt megvesznek hitelből - ha lesz rá pénz és kormányengedély.
  • A fővárosi közgyűlés kifogást emelt az öt kínai elektromos busz bérléséről szóló szerződés ellen, de engedi hitelből ezeknek az elektromos buszoknak a megvásárlását hitelből, ha lesz rá pénz és kormányengedély.
  • A 3-as metró felújításához szükséges 20 darab szólóbusz bérlése ellen nem emel kifogást.
  • A bérelni szándékozott 50 csuklós buszból csak 20-at bérel, 30-at hitelből vesz, persze csak ha lesz rá pénz és kormányengedély.

Béreljen drágán 80 buszt, vagy vásároljon hitelből az azzal járó kockázatokkal, erről szólt a vita a fővárosi önkormányzat szerdai rendkívüli ülésén.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a következőképpen vázolta a helyzetet: a 75 busz 8 éves bérlése (szaknyelven rendelkezésre tartása) évi 190 millió forinttal drágább, mintha hitelből vásárolnák meg a buszokat. Hitel nélkül vásárolni még olcsóbb lenne, de erre nincs pénze a BKV-nak. A vétel mellett szól tehát az, hogy olcsóbb.

A Fővárosi Közgyűlés tagjai a testület ülésén a Városházán 2015. október 28-án.
A Fővárosi Közgyűlés tagjai a testület ülésén a Városházán 2015. október 28-án.
Fotó: Soós Lajos / MTI

A vezérigazgató szerint viszont a vásárlást bizonytalanná teszi, hogy engedély kell rá a kormánytól, és az mindig nehezen érkezik, kell hozzá majd önrész is, ami még nincs biztosítva, és teljesen bizonytalan, hogy alakulnak majd nyolc év alatt a kamatok. Hozzátette, hogy ha most szereznek is hitelt a buszokra, akkor később lehet, hogy emiatt nem lesz kölcsön a HÉV-ekre, a kisföldalattira vagy a fogaskerekűre, pedig ott nagy szükség lesz a felújításra.

A bizonytalanságot jól mutatta, hogy a főpolgármester sem állt ki konkrétan sem a bérlés, sem a vásárlás mellett. A bérlési konstrukciót az ellenzés egyértelműen elvetette annak drágasága miatt. A megszületett felemás döntést Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője vegyesfelvágottnak nevezte, hangsúlyozva a városvezetés bizonytalanságát az ügyben.

Ezzel eldőlt az is, hogy a korábban megkötött szerződés ellenére kínai elektromos buszok sem jönnek egyelőre Budapestre, ami, mint arról beszámoltunk, alaposan meglepte a kormányzat által deklarált keleti nyitásban bízó buszgyártó céget. Kiutat jelenthet azonban, hogy hitelből megvásárolható lesz a tervezett 5 BYD busz, de erre a kormánynak rá kell még bólintania, valamint a fővárosnak önrészt kell biztosítania hozzá.

Tarlós már csak gót betűkkel gépelt javaslatot fogad el az ellenzéktől

A fővárosi közgyűlés viszonyokat tökéletesen adja vissza az a vita, ami a szavazás előtt közvetlenül kezdődött. Tarlós István szóban ismertette azt az öt lehetőséget, amiről szavazhatnak, majd kezdte volna a szavazást az elsőről. Ekkor Tokody Marcell jobbikos képviselő jelezte, hogy a közgyűlés saját működési szabályai (SZMSZ) szerint írásban lefektetett előterjesztésekről és módosító javaslatokról lehet csak szavazni.

A főpolgármester ezért a képviselőt akadékoskodónak nevezte, és emlékeztetett arra, hogy több polgármester-képviselőnek hivatalos programja kezdődik. Hozzátette, hogy ez nem illik Tokody IQ-jához, és ha továbbra is ragaszkodik ahhoz, amit mond, ezentúl csak gót betűkkel legépelt előterjesztést fog elfogadni az ellenzéktől. Tokody kötötte az ebet a karóhoz, mondván, hogy ha nem tartják be a szabályokat, az megkérdőjelezi a döntés törvényességét. Tarlós erre mérgében azt válaszolta, hogy rendben, gépeljék le az összes javaslatot, és fenyegetően hozzátette: "De majd lesz még az ellenzéknek SZMSZ, ne féljenek!"