Miért van feltűnően kevés új villamos a fonódón?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK folyamatosan kiemelte a fonódó villamos kommunikációjában, hogy a három új, meghosszabbodott budai vonalon (17-es, 19-es, 41-es) új CAF villamosok fognak járni. Ehhez képest csalódott lehet az itt közlekedő utas, ugyanis az új villamosokból csak elvétve lát néhányat. Ennek két oka van.
- Még nem jött meg az összes jármű.
- Még nincs kész a CAF-os kocsiszín Budán.
Mint a BKK-tól megtudtuk, a fonódó villamoshálózaton a reggeli csúcsidőben 98 villamos közlekedik egy időben. A 41 darab Ganz „ipari csuklós” és az 50 darab kétkocsis Tatra villamos mellett a 17-es villamos vonalán öt CAF, a 19-es villamos északi ágán pedig két CAF villamos közlekedik munkanapokon. Az itt közlekedő járműveknek tehát mindössze 7 százaléka új. Az arány a jövőben, a tíz opciós jármű forgalomba állását követően mindkét vonalon növekszik majd.
Szeptember óta ugyan folyamatosan érkeznek Spanyolországból az új CAF villamosok, de még nem érkezett meg az összes. A megérkezettekből is sok a pesti 3-as vonalon jár. A budai fonódó vonalon egyelőre nehézkes CAF villamosok tárolása, mert míg a ferencvárosi Száva utcai kocsiszín alkalmas már erre, a budafoki még nem. Ez utóbbi átalakításának most fogtak csak hozzá.
Ha mind a 98 villamos Pestről érkezne Budára az üzemkezdetre, akkor szép látványosságra ébrednének az 1-es vonalán élők: villamoskaravánok tartanának üzemkezdet előtt a Duna egyik partjáról a másikra. Kevésbé szebb, de hasonló látvány lenne akkor is, ha csak a most Budapesten levő körülbelül 25 CAF vándorolna át reggelente Budára. Információink szerint a Budafoki kocsiszín még több mint egy évig nem készül el, ezért a nyárig megérkező 10 CAF-fal együtt 17 villamos ingázik majd a két városrész között.
A BKV összesen 35 darab rövid (34 méteres) CAF villamost vásárolt, elsősorban a 3-as, a 17-es és a 19-es vonalra. Ezekről volt eddig szó. Emellett forgalomba kellett volna állni még 12 hosszú (56 méteres) CAF-nak is az 1-es vonalon. Csakhogy ezek üzembe állása a BKK tájékoztatása szerint március végéig csúszik. Ennek pedig az az oka, hogy egy korábbi baleset miatt a közlekedési hatóság még mindig vizsgálja ezeket a járműveket.
A BKK összesen 46,5 milliárd forintot költött az új villamosokra, túlnyomórészt uniós forrásból.
Frissítés:
A BKK jelezte, hogy a 12 darab hosszú (56 méteres) villamos nem a novemberi baleset következményei miatt áll forgalomba márciusban.
Továbbra is kérdéses viszont, hogy áll a hosszú CAF villamosok tesztelése, különös tekintettel a novemberi baleset után elindult Közlekedésbiztonsági Szervezet által végzett vizsgálatra. Befejeződött-e a vizsgálat? Ha nem, miért nem, és mikor fejeződik be? Ha igen, milyen eredménnyel, és miért nem hozták azt nyilvánosságra, valamint mikor folytatódik a forgalmi tesztelés? További megkérdeztük, hogy ha már a projekt 2015-ben záruló uniós ciklusból kicsúszása miatt szakaszolni kellett a villamosbeszerzés finanszírozását, akkor a hosszú villamosok teljes kontingensét az átcsúszó elemek közé sorolták-e eredetileg? Kérdéseinket elküldtük a BKK-nak.