Morognak az utasok, szopódó lett a fonódó villamos

IMG 0217
2016.02.01. 09:22
Több mint tíz nap telt el a sokak által nagyon várt fonódó villamos elindulása óta. Az első napok sok utast hamar kijózanítottak, sok a morgás a késések, járatkihagyások, kényelmetlenségek miatt. Összegyűlt sok olvasói vélemény, kollégák élményei, ezért csütörtökön leteszteltük a két fő ágat.

A rakparti ág

9.52: Megkezdtem a tesztutat a Bem téren. A telefonos Futár-app szerint 3 percre volt az érkező 19-es, ami abban a pillanatban a Lukács fürdői megállóban dekkolt. „Megeszem a kalapomat, ha ideér 55-re” – gondoltam magamban. Nem is ért oda, csak 9.57-re, két perc késéssel, de ezen nem akadtam fenn. 

10.02: Az öreg Ganz csuklós bedöcögött a Clark Ádám térre, ahol a még készülő villamos-aluljáró miatt márciusig ketté van vágva a 19-es vonala. Ezt a pontot többen tették szóvá:

Gondoltam, fonódok egy hatalmasat, de a Lánchídnál szólt a sofőr, hogy eddig fonódtam. Aztán átsétáltam a híd alatt, de ott meg már csak a szar régi villamosok voltak, az egyik épp elment, a másik húsz perc múlva jött

– írta az egyik kolléga.

Átsétáltam én is a túloldalra (kerek 3 percig tartott a latyakos járdán), és azt láttam, hogy egy 41-es áll a megállóban, a 19-es mögötte várakozik a sorára. 

10.14: Hosszas várakozás után elindult a 19-es. Egy idős férfi már majdnem megőrült, miért nem indultunk korábban. Az átkelés miatt 12 perc veszett el.

10.30: Megérkeztem a 19-es végállomására, a Kelenföldi pályaudvarhoz. Ezen a szakaszon már tartotta a menetrendet a villamos.

A vonalat tapasztalat szerint a Margit híd és Lánchíd között, illetve a Móricz Zsigmond körtér és Kosztolányi Dezső tér között használták legtöbben. A többi szakaszon 10 alatt volt az utasok száma. Az Etele tértől 49-essel visszavillamosoztam a körtérre, hogy a másik ágon, a 17-es vonalán folytassam a fonódást.

A körúti ág

10.40: Újra a Móriczon. Néztem a Futárt: 2 perc múlva jönnie kellene egy 17-es Tatrának. A kültéri hangosbemondóból érthetetlen dünnyögés hallatszott. Nem jó jel. Nem messze a BKK forgalmi ügyeletének járműve villogott a síneken egy villamos előtt. Letelt a 2 perc, semmi. Aztán jött még két villamos, egyik se 17-es.

10.46: Megjött a 17-es, de nem Tatra, hanem az új CAF. Hurrá! A 17-esből már felkészültem, sokan panaszkodtak rá levélben:

A BAH-csomópontnál elképesztő tömeg volt rajta, sok megállón keresztül csak préselődve lehetett felférni.

Más szerint „rögtön a fonódó első napján, indulás után egy perccel mondták be, hogy csak a Komjádi Béla utcáig közlekedik. A pótlóbusz elvileg a 9-es megállójába jött volna, ha jött volna, mert nem volt pótlóbusz. Fonódik az anyád, az fonódik, bazmeg! – mondta egy konszolidáltnak tűnő bácsi, miközben szarrá fagytunk a hidegben.”

A CAF valóban túlzsúfolt volt, állóhely is alig. Mellettem két srác nézte a telefonját és beszélgetett közben: „Ebből lesz vagy 50 perc, elkésünk, az biztos." A Tas vezér utcai megállónál BKK-s Futár-plakát mellett suhant el a villamos, aminek ez volt a szövege:

Minden perc értékes, ne töltse várakozással!

Ez már majdnem provokáció.

11.03: A Széll Kálmán téren még mindig jelentős volt a tömeg. Nekem nem tűnt soknak a menetidő, nem úgy egy kollégának pár nappal azelőtt:

„Ma szintén megpróbáltam a szopódóval bejönni: túl sűrű volt a villamosforgalom, a 17-es a 61-es seggében járt, volt, hogy egy megállóban ezért két percet vártunk. Összességében kb. 4-5 perccel lassabban értem el a Széll Kálmán térre, mint régen, amikor csak a 61-es járt a Villányin meg az Alkotáson.”

11.08: Fonódás a Margit körúton: lendületből sikerült bekanyarodni a villamosnak a Frankel Leó utcába. Meg se kellett állni, nem úgy, mint olvasónk írta a nagy fagyok idején: „A hiperszuper új villamosból kipattant a kanyar előtt a vezető, és egy pajszerral piszkálta át a váltót." Úgy tűnik, ez 0 fok felett már nem okozott gondot. A villamos viszont éktelen csikorgással fordult be a kanyarba: lesz a környéken egy-két kialvatlan arc reggelente.

11.16: A Kolosy tér után a vezető valamit motyogott a mikrofonba, de nem lehetett érteni. Újabb rossz ómen. A Katyni mártírok parkjánál a villamosvezető határozottabban bejelentette, hogy a villamos nem megy tovább, mindenki szálljon le. Először senki sem értette, mi történt, aztán lekászálódtunk. CAF villamos vészvillogóval el.

Nem igaz, hogy soha nem jön egy jó villamos!

– csattant fel egy lány a megállóban.

Szavait cáfolva rögtön begördült egy régi Ganz csuklós 19-es. Felszálltunk. A különbség mellbevágóan éles volt: a kényelmes, modern CAF után hideg, koszos, nyikorgó, öreg Ganz. „Vajon a jegy érvényes erre?” – kérdezték mellettem, de senki se tudta a választ.

11.27: A kalandtúra befejeződött a Bécsi úti végállomáson. Ez a rész is kapott az elmúlt napokban kritikát: „Béna, hogy a Bécsi úti végállomáson nem egy peronra jön be az 1-es meg a fonódó, két lámpás zebrán kell eljutni egyik járattól a másikig.” „A végállomásnál nem fértek el a villamosok, 6-7 feltorlódott, és kb. egy megállónyit gyalogolni kellett az átszálláshoz.”

Nekem szerencsém volt, elgurultunk a torlódásra rendszeresített szükségmegálló mellett, volt üres vágány a végállomáson, beálltunk.

Az biztos, a fonódó villamossal a hálózat sokkal jobb lett, nagyobb a villamoskínálat, jók az utazási lehetőségek, sokan használják is, ez kiderült a tesztúton. A 17-es telitalálat, csak ne lenne zsúfolt, és ne lenne rengeteg hiba. Pontosságról ne is beszéljünk, késések, kiesések tarkították az utat. A 19-est valószínűleg még nem kellett volna forgalomba helyezni, elég lenne a Clark Ádám téri alagút elkészülte után, márciusban. Nagyon kényelmetlen az átkelés, nem vár meg a villamos, nem mindig lehet egyből átülni, sokat kell várni, több a bosszankodás rajta, mint az öröm. Arról nem is beszélve, hogy 12 perc kiesés a Futár-plakát fényében rengeteg idő, ezért mondják sokan joggal, hogy lassabb, mint a leváltott 86-os busz.

A tapasztalatok szerint még mindig sok olyan pontja van Budának, ahonnan érdemesebb a metrók, az 1-es vagy a 4–6-os villamosok kombinációját használni egy másik budai pont eléréséhez, mint a fonódót. Autós kollégám észrevétele viszont megkérdőjelezhetetlen alapigazság: a fonódó átadása óta sokkal könnyebb autózni Budán.

Megkerestük a BKK-t is, ezeket a válaszokat adta:

Torlódások

A bevezetést követő napokban valóban többször előfordult a villamosok feltorlódása a Bécsi úti végállomás bejárata előtt. Torlódás több ok miatt is bekövetkezett, lámpahibák, forgalmi zavarok és a forgalmi személyzet rutinjának hiánya egyaránt okozott olyan szituációkat, amikor több jármű egymást követően ért a végállomáshoz, egymást akadályozva a behaladásban. Emellett az intenzív használat miatt rövid időre többször hiba keletkezett a végállomási biztosító berendezésben is.  Az új villamosforgalom elindulásával egy időben a Bécsi út/Vörösvári út végállomáson a meglévő harmadik vágány mellé is járda épült, pontosan azért, hogy a végállomás kapacitása növekedjen, s megfelelően le tudja bonyolítani a menetrend szerinti forgalmat.

A forgalmat a BKK szakemberei a beindulás óta folyamatosan megfigyelik, a tapasztalatok alapján az utóbbi napokban a vonalon jelentkező késések száma minimalizálódott. Néhány nap után rendeződtek a végállomás előtti torlódáshoz vezető állapotok. Zavarhelyzetek természetesen – akárcsak a hálózat más részein – előfordulhatnak, azonban ezek gyakorisága nem nagyobb a máshol tapasztalhatónál.

Lassúság, ritka járat

A BKK szerint a hálózat minden elemén, illetve a kapcsolódó autóbusz vonalakon megfelelő a kapacitás. Az új járatok közül  a legnépszerűbb a 17-es villamos, ennek egyik oka az lehet, hogy a Lánchíd alatti villamosalagút elkészültéig a 19-41-es villamosoknál a két hídfő között még át kell gyalogolni. Lehetséges, hogy a későbbiekben még kisebb módosítást kell végrehajtani a fonódó villamosok közlekedésében, akár hálózati, akár menetrendi szinten.

 A budai fonódó villamoshálózat közlekedését időszakosan hátráltatja a III. kerületi Bécsi út Nagyszombat utca és Zsigmond tér közötti szakaszán jelentkező közúti torlódás. Erre a következő terv van:

1. A Bécsi úttal párhuzamos Lajos utcában mindkét irányban segítik a közúti forgalom áthaladását azért, hogy a járművezetők inkább ezt az útvonalat válasszák. Ezzel csökkenne a Bécsi út kritikus szakaszának terhelése.

2. Mivel a Bécsi úti szakasz kapacitása nem növelhető, ezért megvizsgálják a Kolosy tér környezetében a leginkább zavaró, centrum irányú átmenő forgalom megszüntetésének lehetőségét és a jövőben csak a célforgalom behajtásának engedélyezését.

A budai fonódó villamoshálózat több szakaszán finomhangolják a jelzőlámpás rendszert. Az eddigi tapasztalatok alapján jelzőlámpás oldalról a közeli jövőben változtatásokat terveznek a Bécsi út Váradi utca és Vörösvári út közötti szakaszán, hogy segítsék a végállomásra ki- és behaladást, valamint a Bartók Béla út Szent Gellért tér és Móricz Zsigmond körtér közötti szakaszán, hogy egyenletesebb legyen a közlekedés.

Üzemzavarok, késések

2016. január 16. és január 26. között a budai villamoshálózaton 11 forgalmi akadályt jelentő esemény történt, amely miatt rövidebb – hosszabb ideig akadályoztatva volt a budai villamosok közlekedése a hálózat egy-egy szakaszán.  Az események között előfordult utasrosszullét, baleset, jármű műszaki meghibásodás, illetve a Bartók Béla úton pályahiba is, amelyek nincsenek összefüggésben a fonódó villamos hálózat beindulásával, a budapesti kötöttpályás közlekedésben előforduló  eseményeket jelentenek.

Ilyen esetekben elkerülhetetlen, hogy a menetrendi közlekedés felborul és egy rövid idejű forgalmi akadály után is hosszabb időt, akár órákat vehet igénybe a menetrendszerű közlekedés helyreállítása.

Tömeg

 A fonódó hálózatból adódóan egy útvonalon több járat is közlekedik, így ezek egyenletes közlekedése különösen fontos.  Ha ez sérül, akkor fordulhat elő, hogy a késett villamos zsúfoltabb, míg rövid idővel mögötte haladó másik viszonylaton kevesebben utaznak. A forgalmi tapasztaltok gyűjtésének és elemzésének  egyik kiemelt célja, hogy minél kevesebb ilyen eset forduljon elő a későbbiekben.

Nem volt korai átadni a Duna-menti vonalszakaszt?

Nem volt korai, ez egy átmeneti megoldás, ugyanakkor lehetővé teszi fontos vonalakon, csomópontokban a villamosközlekedést. Az átkelés valóban okozhat nehézséget, kényelmetlenséget, ezért közlekedik a 109-es autóbusz március közepéig a Gellért térig azoknak, akik nem tudják, vagy nem akarják vállalni az alagút alatti gyaloglást.