Vitézy: Ordas hazugság, hogy nem terveztek járatritkítást
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Lapunk hétfői, a BKK járatritkítási terveiről szóló cikkeit követően többen is megszólaltak a közösségi oldalakon. Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója azt írta oldalán, hogy a BKK magyarázkodása, miszerint nincs járatritkítás:
Jól hangzik, csak egy baj van: ez egy ordas hazugság.
Vitézy szerint ha az ember kinyitja a BKK menetrendi oldalát, azt látja az 50-es villamosnál, Dél-Pest egyik legfontosabb gerincvonalán, hogy minden időszakban, csúcsidőben, napközben, hétvégén is ritkul a járatkövetés. Bár a közlemény próbálja összemosni az iskolai szünet végével a menetrendi változásokat, mindennek semmi köze a tanítási szünet végéhez - a menetrendekben könnyen összevethetők a régi és új iskolai és tanszüneti menetrendek is, és az, hogy a ritkítás ettől független. Az új, kiritkított menetrendet például az 50-esen már titokban be is vezették - ennyit arról, hogy szó sincs ilyesmiről.
A BKK volt vezérigazgatója hozzáteszi, hogy az Index cikkében szereplő más járatok, például a 72-es troli ritkítása is látható már a BKK honlapján (bkk.hu/menetrendek), a FUTÁR menetrendi keresőjében pedig az összes többi, a honlapra még nem kitett menetrend is ott van - így például a 20 percenként járó 41-es villamos, a kiritkított Budai Fonódó menetrendjei is.
Ami történik, minden szinten szégyen
- írja Vitézy.
Ugyanis Budapest közlekedésfejlesztési stratégiájával ellentétesen leépítik, visszafejlesztik a tömegközlekedést, zsúfolt vonalakon ritkítják a járatokat és okoznak érezhető színvonalcsökkenést a tömegközlekedésben, ritkítják a villamosokat a budai fonódó villamoshálózaton, ezzel még a projekt uniós támogatását is veszélybe sodorva, a BKK által 2011-től bevezetett ütemes menetrendi rendszert felborítják, jönnek a megjegyezhetetlen 17 és 24 perces követési idők, mindezt a kötelező társadalmi egyeztetést sunyin megkerülve teszik és amikor lebuknak, nekiállnak arról hazudozni, hogy nincs is járatritkítás, miközben bárki láthatja, hogy van - véli Vitézy.
A volt igazgató szerint elég a trolik menetrendjeit elég összenézni, szinte minden időszakban ritkább lesz például a 76-os, de a 72-es vagy a 82-es troli menetrendjeiben is ott a járatritkítás, a budai fonódó villamosokról nem is beszélve.
A VEKE is erősen bírálja a BKK vezetését
A Vitézyvel az elmúlt hat évben gyakran éles ellentétbe kerülő VEKE is élesen fogalmaz a Facebook-oldalán. A szervezet szerint a BKK folyamatosan tölti fel a menetrendi lapokat a netre, amelyekből kiderül, hogy belenyúltak a menetrendekbe sok helyütt, kicsipegettek pár járatot, növelték a követési időket, és erről bizony semmilyen tájékoztatás sem volt. Ezen az utólagos magyarázkodás sem segít.
Ez az eljárás pontosan ugyanaz, amit az előző, megbukott vezérigazgató alkalmazott, jelesül hogy kikerülte a feletteseit és kész tények elé állította őket, hogy azután majd ők magyarázkodjanak a sajtóban. A Városháza most nem esett bele a hibába, nem védte meg a vezérigazgatót, neki magának kell elmagyaráznia a bizonyítványt, pedig elődjétől eltérően kifejezetten kerüli a sajtót, írják.
A VEKE szerint a járatokhoz mindig hozzá szokás nyúlni, jellemzően az iskolaidőszak kezdetekor, illetve végekor, valamint decemberben, amennyiben például a vasúti menetrend változása miatt valamit igazítani kell. Csakhogy ennek megvan a rendszere. A javaslatokat ki kell dolgozni, majd bevinni a Városházára jóváhagyásra (városvezetés, főosztály, bizottság) majd szépen társadalmi egyeztetni (lakosság, kerületek, civil szervezetek), és amikor mindenben sikerült megegyezni, két héttel a bevezetés előtt meg kell hirdetni.
A szervezet szerint ez az, ami nem történt meg, a vágányzári hirdetményen kívül mást nem kommunikált a BKK (nem csak kifelé, de befelé sem). Ezt nem lehet védeni.
Ha a vezérigazgató nem tudja, mi az eljárásrend, akkor azért írjon be magának egy méretes elégtelent, ha meg tudja, de direkt nem csinálta, akkor kitűzheti magára a Vitézy-örökségdíjat.
- írták a közösségi oldalon.
Mivel pedig a fenti eljárás elmaradt, megmaradtak a szakmai hibák. A VEKE nem tudja elfogadni, hogy az ütemes követés helyett összevissza menetrendek legyenek megint. Ilyen szintű szakmai visszalépésre aki csak javaslatot tesz, kiiratkozik a szakmából. Nem tudja elfogadni, hogy 15 percesnél ritkább járatok legyenek mert ez bizonyítottan utasvesztéshez vezet. Nem tudja elfogadni a fonódó kiritkítását, ez szakmailag is vállalhatatlan, egyben veszélyezteti az uniós pályázat teljesítését.
A szervezet azt javasolja, hogy az indokolatlan menetrendi belenyúlásokat még szeptember elseje előtt állítsák vissza a normálisra. A villamosoknál erre a vágányzárak végeztével amúgy is nyílik mód. A VEKE hozzáteszi, hogy a száz millió forint körüli éves megtakarítás az ezrelékét sem éri el az éves büdzsének, így mondjuk bizonyosan nem lehet pl. a Hagyó-féle járatritkítási csomaghoz hasonlítani, itt tényleg jogos, hogy inkább technikai a csomag. Csak ugye ne lenne minden változás negatív előjelű. De és akkor. Bár minden fillért meg kell fogni, egy rosszul előkészített beavatkozásnak nagyobb a (politikai) kára, mint amennyit meg lehet takarítani. Akkor meg miért erőltetik? - teszi fel a kérdést a szervezet.
Dabóczi: nincs itt semmi sundám-bundám
Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója lapunknak azt nyilatkozta, hogy valóban hozzányúlnak a menetrendhez időnként, finomhangolják a járatokat, de ez nem egy sundám-bundám, spórolás miatti járatritkítási csomag, hanem egy dinamikus, élő hálózat alakítása az utazási szokások alapján. A metró és a fonódó által érintett járatok 3-5 százalékos csökkentése pedig szerinte nem vetíthető ki az egész tömegközlekedési hálózatra.