Napi 20 forintos dugódíj jöhet Budapesten
Megyei matricaként avászkodhat be a budapestiek életébe a dugódíj. Forgalomcsökkentésre kevéssé lenne alkalmas a jelenlegi tervezet, inkább hasonlítana egy általános úthasználati díjra. Az új kiadás havonta 700, évente 5000 forint lehet, írja a Napi.hu.
Lassan 15 éve napirenden van a budapesti dugódíj– – szakmai nevén behajtási díj – bevezetése, hogy a fővárosra nehezedő forgalmi nyomást csökkentsék. Azonban mindeddig minden koncepció elbukott, még úgyis, hogy a 4-es metróért kapott EU-s támogatás feltétele volt a díjszedés, vagyis szinte lehetetlen kibújni alóla, előbb vagy utóbb, de mindenképpen lesz ilyen díj Budapesten. Még úgyis, hogy Tarlós István főpolgármester a július 8-i Budapestinfón azt mondta, a jelenlegi jogszabályi környezet kizárja, hogy dugódíj legyen, ezért az országgyűlésnek a bevezetéshez meg kell változtatni a hatályos törvényt.
A Napi.hu viszont arról értesült, hogy a döntéshozók mégis találhattak egy megúszós megoldást:
Tarlós István korábbi nyilatkozatai alapján az a legvalószínűbb, hogy nagyjából évi 5000 forintos kiadás lehet az új sarc. A főpolgármester szerint ugyanis ekkora díjra lenne szükség.
Ha valóban 5000 forintos dugódíj jön, akkor az napi szinten 20 forintba kerülne az autósoknak, tehát alig lenne forgalomcsökkentő hatása. A Napi által megkérdezett szakértők is emiatt kifogásolják a tervet:
- forgalomcsökkentő hatása nem lenne, pedig épp ez a dugódíj lényege,
- a tervezett matricaszerű díjszedés ugyanúgy érvényes lenne a városhatáron élőkre, mint a belvárosiakra,
- ha a Belvárosra egy külön 700 forintos behajtási díjat vezetnek be, az még több dugót eredményezne, mert a Nagykörútra, az Erzsébet, Szabadság és Petőfi hidakra terelné a forgalmat.
Arról egyelőre nincs hír, hogy a megúszós, megyei matricaszerű megoldást mikor vezethetik be.