Már két éve is romhalmaz volt a hármas metró
A Jobbik közérdekű adatigényléssel kikérte és meg is kapta a BKV-tól a hármas metróvonal műszaki állapotáról szóló dokumentumokat. Az anyagokat honlapjukra is feltették, azok ezen a linket érhetők el.
A dokumentáció nem a metró aktuális állapotát tükrözi, mivel a felmérés még 2014 nyarán és őszén készült. Ettől függetlenül a jelek szerint már akkor is rettenetesen rossz állapotban volt a vonal.
Kiderül például a dokumentumok összefoglalóiból, hogy
- a metróvonal egyes rendszereinek technikai színvonala a 25-30 (plusz az azóta eltelt két további) évvel ezelőtti állapotokat tükrözi;
- a metró átadása óta eltelt időszak alatt lényeges felújítás, korszerűsítés a metróvonal kezdetektől üzemelő rendszereiben nem történt, az utólag telepített rendszerek közül a legújabb is 9 éves;
- a távközlési rendszereke elöregedettek és nincs alkatrész-utánpótlás sem hozzájuk;
- a hatalmas forgalmi terhelés, a korosság miatt a pálya állapota kritikus, műszaki élettartamának végére ért, a korábbi vizsgálatok is igazolták a kockázatos túlhasználatot;
- a biztosítóberendezéseket és a mozgólépcsőket cserélni kellene vagy teljesen fel kellene újítani őket;
- az állomások szerkezeteinek statikai teherbírása és állékonysága megfelel "a tervezéskor érvényben lévő szabványok előírásainak", bár vannak kisebb-nagyobb hibák;
- az áramellátó rendszer a rendszeres karbantartásnak köszönhetően üzemképes, de a berendezések "műszakilag és erkölcsileg" elavultak, régen nem gyártják őket.
A hármas metró felújítása hosszú ideje terítéken van, csak éppen a főváros és a kormány ugyanennyi ideje szájkaratézik és gáncsolja egymást a munka elvégzésében.
A szakszervezetek szerint közben olyan rossz a helyzet a vonalon, hogy napi engedély kellene az üzemeltetésre.