Két gyorsvasúti rendszer megtervezésére írt ki pályázatot a Budapesti Közlekedési Szövetség, mondta az Infó rádiónak Kéthelyi József, a szervezet igazgatója. A másik tender a budai agglomeráció észak-déli vasúthálózatának megtervezésére vonatkozik, és szoros összefüggésben van az S-Bahn pályázattal.
Az S-Bahn, azaz Stadtbahn városi vasutat jelent a német nyelvterületen. Lényege, hogy a nagyvasúti pályákat kihasználva HÉV-jellegű közlekedést tudnak biztosítani városon belül.
Három pályaszakaszt vesznek figyelembe
Kéthelyi József elmondta, hogy a hálózat megtervezésénél alapul veszik a pesti oldalon részlegesen meglévő két körvasutat (a külső körvasutat és a Hungária körúttal párhuzamos vonalat), valamint a tervezett alagutat a Nyugati és a Kelenföldi pályaudvar között. A Budapestre beérkező 11 vasútvonal és 3 HÉV-vonal ezekbe a körpályákba csatlakozna be, és körforgalomszerűen közlekedne rajta, úgy hogy az utasok észre sem vennék, hogy közben pályát váltott a szerelvény.
A pályázatra egy magyar tervezői konzorcium és egy angol mérnökcég jelentkezett, az elbírálás körülbelül két hét múlva lesz. A pályázóknak finanszírozási költségbecslést, költség-haszon elemzést és környezeti hatástanulmányt is mellékelniük kellett. Az előzetes becslés szerint a teljes rendszer kialakításához 20-25 évre van szükség, és költsége mintegy ezermilliárd forint.