A Nyugati pályaudvar mögött lesz a kormányzati negyed

2006.12.01. 12:07
Döntött a kormány: a Nyugati pályaudvar mögött lesz a kormányzati negyed. Tizenhat éves álom válhat valóra 2009-re, amikor a tervek szerint átadják az új városrészt.

A Nyugati pályaudvarnál lesz a kormányzati negyed, döntött a kormány a pénteki balatonőszödi ülésén. A Kincstári Vagyoni Igazgatóság másik két helyszínt - a Déli pályaudvart és a Lágymányosi hídtól délre fekvő Duna-partot (Duna City) - is ajánlott, de a kormány akár egy negyedik helyszínt is választhatott volna.

Az előzetes tervek szerint a beruházás összes költsége 50 milliárd forint lesz, a tervezés bő egy évet vesz igénybe, az átadás 2009-re várható.


A Nyugati pályaudvar környéke

A kormány elképzelése a komlex városrehabilitációs projektet elképzelő fővároséval is egybevág, bár az önkormányzat két kiegészítést is fűzött a javaslathoz: egyrészt külön szerződést akarnak az állammal, másrészt nemzetközi tervpályázatot hirdetnének. A Fidesz nem szavazta meg a javaslatot, mert a párt szerint most nem ez a legégetőbb probléma. Kupper András városi elnök szerint azonban a helyszínt a Fidesz Új Budapest-tervéből vették át.

A Nyugati pályaudvar melletti döntés előnye, hogy - szemben a lágymányosi partszakasszal - a terület nagyrészt állami (MÁV) tulajdonban van. (Igaz, a kisebb rész tulajdoni rendezése akár el is tolhatja az építkezést.) A három pályázó közül a legközelebb fekszik a Parlament épületéhez és a Földművelésügyi Minisztériumhoz, ahova a tervek szerint átköltözne a Miniszterelnöki Hivatal 700 fős állománya.

A Belvároshoz való közelsége annyiból hátrányt jelent, hogy az amúgy is túlzsúfolt Nyugati tér és környéke még nagyobb forgalmat vonz majd, emiatt lobbiztak sokan a távolabb eső Duna City mellett. A Déli pályaudvar valójában kezdettől fogva esélytelen volt, a kormányzat a Duna másik oldalára nem szívesen költözött volna; a hidak szinte minden napszakban telítődtek, ráadásul küszöbön van a Margit híd rekonstrukciója, ami évekig még nehezebbé teszi majd a két part közti közlekedést.

A jelenlegi tömegközlekedési eszközökkel - a Déli mellett - a Nyugati pályaudvar közelíthető meg legkönnyebben, sőt, a távoli jövőbe vesző 5-ös metrónak is lesz majd megállója a Lehel téren. A Duna Citynél a tömegközlekedést azonnal fejleszteni kellett volna.

A kijelölt helyszín ellenzői szerint a sínek befedése - másképp nem oldható meg a beruházás - jelentősen megnöveli a költségeket.

Az Index szavazásán olvasóink a Lágymányosi híd pesti hídfője mellett döntöttek, második a Nyugati pályaudvar, harmadik a Déli lett. A szavazás végeredménye>>>

A Fidesznek nem tetszik

A Fidesz szerint elfogadhatatlan, hogy kormányzati luxusnegyed építéséről döntött a kormány, miközben a kabinet lépései megélhetési válságot okoztak Magyarországon. Szijjártó Péter, a párt szóvivője pénteki sajtóértekezletén a kormány pénteki döntésére reagálva hangsúlyozta: az ellenzéki párt ingatlanspekulációt sejt az ügy hátterében.

A szóvivő szerint Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szilvásy György kancelláriaminiszter profitálna az ingatlanügyletből, ahogy korábbi közös munkájuk során is tették.

Az MSZP-frakció kérte

A kormánynak eredetileg múlt hét szerdán kellett volna döntenie arról, hogy hol épüljön fel a kormányzati negyed. Szilvásy György kancelláriaminiszter a halasztást a költségvetés számára legkedvezőbb konstrukció kiválasztásával indokolta. Egy másik magyarázat szerint a Pénzügyminisztérium nem készült el a szükséges számítással.

A kormánynak az MSZP parlamenti frakciója azt javasolta, hogy csak év végén döntsön a kormányzati negyed helyszínéről.

A választások után, a zavargások elültével derült ki, hogy a pályázók huszonhét helyszínt javasolnak kormányzati negyednek. A Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) november elején három helyszínt nevezett meg. Az eredeti menetrend szerint december 7-én döntött volna a kormány arról, hogy a KVI javaslatai közül hol épüljön fel 2008-ra az új kormányzati negyed.

Szinte mindenki költözött volna már

A kormányzati negyed a második világháború előtt a Várban volt, a minisztériumok 1945-ben nem költözhettek vissza a lebombázott és teljesen máig helyre nem állított épületekbe.

A kormányzat jórészt a Lipótvárosban, a Parlamenthez közeli épületekben kezdett új életet. A rendszerváltás után majd' mindegyik kormány megpróbálta kialakítani az új negyedét.

Az Antall-kormány először a Várba költözött volna, de miután kiderült, hogy a terület már nem alkalmas a minisztériumok befogadására, az Árpád híd pesti hídfőjét jelölték meg a kormányzati negyed helyszínéül.

Az 1994-ben először nyertes szocialisták az általuk leállított világkiállítás egyik helyszínére, a mai Millenniumi Városközponthoz képzelték el a kormányzati központot.

Az 1998-ban győztes Fidesz rendelte tanulmány építészszerzői a Vizafogót (Váci út), a mai Millenniumi Városközpontot és Észak-Csepelt képzelték el kormányzati negyednek, a kormány végül úgy döntött, hogy a Parlament közvetlen közelében vásárol fel minisztériumi épületeket.

Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc első miniszterelnöksége idején fordult elő a rendszerváltás után először, hogy a kormányzati negyedet érintő nagy ívű bejelentés nélkül teljen el négy év.