Kátyúk, meglazult töltések az épülő M3-ason

2001.11.20. 11:17
Számtalan minőségi problémát fedezett fel az épülő M3-as autópálya Vegyépszer által épített szakaszán Keller László szocialista országgyűlési képviselő, aki fényképekkel illusztrált írásbeli választ igénylő kérdést juttatott el a minisztereknökhöz. Szerinte a még el sem készült sztrádát több helyütt már fel is újították, de nem megfelelő módon, ezért az út tele van kátyúkkal, folytonossági hiányoságokkal, sőt a töltések is meglazultak. Turgyán Tamás, a Magyar Autópálya Konzorcium szóvivője a Magyar Hírlapnak azt mondta: "bátor eljárásnak" tűnik, hogy részeredményekből végső következtetéseket von le a képviselő, amikor a sztráda átadási határidejéig még több mint egy év van hátra.
Keller László szocialista frakcióvezető-helyettes fényképekkel illusztrált írásbeli választ igénylő kérdést juttatott el Orbán Viktor miniszterelnökhöz, melyben az épülő M3-as autópályán tett látogatása alapján osztja meg minőségi kifogásait a kormányfővel. Keller jelzi, hogy ő az autópályának egy olyan szakaszát tekintette meg, ahová Orbán Viktort a kabinet kihelyezett ülése során nem vitték el.

Keller az M3-asnak azon a szakaszán járt, ahol a Vegyépszer építi a sztrádát. A képviselő azt tapasztalta, hogy jelentős hosszban hordták fel két rétegben a teherviselésre szolgáló aszfaltréteget, sőt volt olyan szakasz, ahol már a két oldal közötti rész humuszolását is elvégezték, azaz szinte a végleges állapotot volt módja megszemlélni.

Felkaparható az aszfalt

A képviselő meglepetéssel tapasztalta, hogy a még nem is használt, épülő autópálya új aszfaltszőnyege több helyütt is felújításra került. Ugyanakkor azt is tapasztalta, hogy a javítások következtében "újabb folytonossági hiányok keletkeztek az aszfaltrétegen". Keller vasárnap a Vegyépszer építette úton egyszerű kaparással "eltűntette" például a felső aszfaltréteget, így a kormányfőhöz küldött kérdéséhez mellékelt képek egyikén az látható, amint a képviselő áll a felvakart aszfalton.

A képviselő a töltés állagát is kifogásolhatónak tartja, mert az tele van kráterekkel, így egy nagyobb eső akár az egész pályát alámoshatja. A honatya levelében úgy fogalmaz: "Amint a helyszínen készült fényképfelvételek is tanúsítják, az autópálya már jelen állapotában, forgalmi terhelés nélkül is erősen a bomlás jeleit mutatja, és nem hihető, hogy hosszú évek intenzív autó- és teherforgalmát jelen állapotában képes lesz kiszolgálni".

Keller kérdései

Keller kérdésében arról faggatja a miniszterelnököt: rendelkezik-e valós információval az épülő vegyépszeres szakasz tényleges műszaki állapotáról. A képviselő arra is kíváncsi: indult-e vizsgálat Orbán kezdeményezésére annak érdekében, hogy a kivitelzőtől független vélemények birtokában alakíthassa ki véleményét az említett szakaszról. A honatya azt is szeretné tudni: a kormányfő mikor tekinti meg az épülő M3-as folyamatban lévő felújítását.

Ötéves garancia az építőktől

Az M3-as átadási határideje 2002. november 30., így bátor eljárásnak tűnik részeredményekből - ráadásul folyamatosan változó technológiai feltételek mellett - a végső következtetéseket levonni - mondta a Magyar Hírlapnak nyilatkozva Turgyán Tamás, a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) szóvivője. A MAK tagjai, a Vegyépszer és a Betonút Rt. továbbra is az ÁMI minősítését tartja mérvadónak - s ez vonatkozik egy-egy megvalósult részfeladatra is. A minőségi előírások betartása a kivitelező érdeke, amely 5-8 évig vállal garanciát az elkészített műért, ezt pedig csak a saját nyeresége terhére teheti-tette hozzá a szóvivő.