További Belföld cikkek
![]() |
A nyertes Firka Építészeti Stúdió pályaművek |
Nem lehetett rangsorolni a pályamunkákat
A pályázatra benyújtott öt munka közül egyik sem teljesítette maradéktalanul a kiírók igényeit, illetve nem javasolt minden részletében kellően kidolgozott megoldást. Ezért a zsűri úgy döntött, a pályázaton nem ad senkinek díjat, hanem a javaslatokból négyet a további hasznosítás reményében megvásárol - ismertette a döntés hátterét Jordán Péter az NKÖM Erzsébet téri Beruházási Irodájának vezetője.
A terveket úgy kellett elkészíteni, hogy az Erzsébet tér-Deák tér-Millenniumi park tér együttese homogén, szerkezetileg erőteljesen kapcsolódó városszerkezeti egységet alkosson. Emellett fontos szempont volt az elbírálásnál az is, hogy a millenniumi park ne váljon a Hősök tere antipólusává - közölték a zsűri tagjai.
![]() |
Vesztes pályázat |
Firka: jó felszíni, kidolgozatlan föld alatti megoldások
Nagyon visszafogott, tehát kevés eszközzel, jó felszíni megoldásokkal alakít ki a Deák tér - Erzsébet tér együttesbe teljesen belesimuló közteret - sorolta el Schneller István, Budapest főépítésze a Firka pályázatának erényeit. A hiányosságokról elmondta, a tervezők egyrészt túlságosan nagy felszíni zöld felületet akartak, másrészt a föld alatti terek nem voltak teljesen kidolgozottak.
A ,,nyertes" terv szerint az Erzsébet téri gödör helyét egy kétszáz férőhelyes garázs és egy kétszáz fős konferenciaközpont foglalja majd el. A parkban japán akác és platánfák fognák közre a díszburkolattal fedett sétányt, a szabadtéri színpadot és a József Attila utca felőli részen elhelyezett medencét.
A Firka a buszpályaudvar nagyobbik épületében építészeti múzeum, a József Attila utca felőli kisebbikben pedig kávézó kialakítását tervezi. Az Andrássy út lezárására a zsűri szerint önálló pályázatot kell kiírni.
![]() |
A Firka a buszpályaudvar nagyobbik épületében építészeti múzeum, a József Attila utca felőli kisebbikben pedig kávézó kialakítását tervezi |
A Deák tér és az Erzsébet tér környékének átépítése a Firka pályázata szerint 2,5 milliárd forintba kerül majd, ami azért külön szerencsés, mert ugyanennyi pénz áll a kormány rendelkezésére is. Egyébként Jordán Péter tájékoztatása szerint az öt pályamunka közül a győztes kivitelezése kerül a legkevesebbe.
A Firka Építész Stúdiónak a jövő év januárjáig kell elkészítenie a kivitelezési tervdokumentációt. A beruházás kivitelezőjét kétfordulós közbeszerzési pályázat során választja ki a minisztérium. Az eljárás első fordulóját november-decemberben, a második fordulót pedig 2001. január-februárjában folytatnák le.
Mi lesz a buszpályaudvarral?
A lassanként körvonalazódni látszó megoldás gyenge pontja a buszpályaudvar kérdése. A Fővárosi Önkormányzat és a kulturális tárca idén áprilisban kötött megállapodása szerint a teljes építkezésnek 2002. április 15-én kell elkészülnie, a buszpályaudvarnak pedig hat hónappal előbb, tehát a jövő év októberében el kell tűnnie a térről. A nemzetközi és belföldi forgalmat lebonyolító autóbusz-pályaudvart, a megállapodás értelmében a IX. kerületbe, a Könyves Kálmán körút-Üllői út csomópont mellé telepítenék ki. Jordán Péter szerint egyáltalán nem biztos, hogy határidőre ,,kitelepítik" a pályaudvart. Az elkészült tervek szerint az új pályaudvar 2,5-3 milliárd forintjába fog kerülni a Miniszterelnöki Hivatalnak és a közlekedési tárcának, de hogy ezt a pénzt honnan fogják előteremteni, az még rejtély - mondta el az építőmérnök.
|
