Ócskavas lesz a Costa Concordiából
További Bulvár cikkek
Nincs esély a Costa Concordia megmentésére, nyilatkozta megkeresésünkre Székely István tengerészkapitány, a Magyar Tengerészek Egyesületének webmestere. A hajó fenéklemeze sérült, ezért "nincs az az isten, hogy ezt a hajótestet elvontassa valaki". A fenéklemez sérülését helyben nem, legfeljebb úszó- vagy szárazdokkban lehetne javítani, ennek viszont feltétele lenne, hogy egyben odajuttassák a roncsot. Az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) képviselője ugyanakkor megkeresésünkre azt mondta, ha kiszivattyúzzák a vizet a hajótestből, erős vontatókkal talán egyben is el tudják vontatni a roncsot. Az EMSA illetékese ugyanakkor a hajó sorsával kapcsolatos további kérdéseinkre nem tudott válaszolni.
Az ilyenkor szokásos eljárásokat jól ismerő magyar tengerész szerint első lépésként vészjelzőkkel jelölik meg a területet. Erre - ahogy a roncs eltávolítására - már csak azért is szükség van, mert Giglio szigete forgalmas hajózási útvonal. Ez elvileg biztosítja, hogy további hajók ne ütközzenek a roncsnak. Azért csak elvben, mert például a 2002. december 14-én elsüllyedt MV Tricolor autószállító hajónak a körbebójázás ellenére két másik teherhajó is nekiütközött, pedig a Tricolor roncsát egy hadihajó, egy rendőrségi hajó, két roncsmentő hajó és három járőrhajó is őrizte.
Székely elmondása szerint a helyszín biztosítása után kezdődhet a roncs eltávolítása. A sérülés miatt a hajó menthetetlen, így a veszélyes anyagok, elsősorban az éppen útjára induló hajó még teli üzemanyagtartályainak leszivattyúzása és a hajón tárolt, a menteközbeni karbantartáshoz szükséges festékanyagok eltávolítása után búvárok kezdhetik feldarabolni a roncsot. A darabokat aztán nagyméretű úszódarúkkal emelhetik ki, hogy egy közeli kikötőbe szállítsák, ahol aztán tovább darabolják ócskavasnak.
Székely szerint a hajó helyzete alapján - mert nincs teljesen víz alatt - még az is elképzelhető, hogy vannak rajta menthető eszközök és berendezési tárgyak, de "ebben a gazdasági környezetben" valószínűleg mindenki csak örülne egy új hajórendelésnek, így valószínűbb, hogy a teljes hajó ócskavasként végzi. Jellemző, hogy a Tricolor a fedélzetén 2871 luxusautóval szenvedett hajótörést, ám ezeket sem mentették meg, a 60 millió font (kb 23 milliárd forint) kereskedelmi értékű szállítmányt is megsemmisítették.
A Costa Concordia teljes megsemmisülése minden idők egyik legjelentősebb biztosítási káreseménye lehet a tengerészetben. A Bloomberg jelentése szerint a hajót több biztosító konzorciuma biztosította, köztük a Generali, az RSA Insurance Group és az XL Group. A teljes biztosítási érték 405 millió euró (kb 128 milliárd forint) volt. "A fizikai károk tekintetében ez lesz az egyik legnagyobb követelés" - nyilatkozta az amerikai hírügynökségnek Eamonn Flanagan, a liverpooli Shore Capital Group elemzője, amit még tetézhet a halottak és a sérültek után járó kártérítés. A hajó 2004-es építésekor kiadott sajtóközlemény szerint amúgy 450 millió euróba (kb 143 milliárd forintba) került.