Visszaállítják a Bz vonatokat

2003.04.16. 16:25
A MÁV fokozatosan állítja forgalomba a korábban kivont Bz-motorkocsikat és várhatóan szeptember-október környékén már az összes közlekedni fog - hangoztatta Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója szerdán sajtótájékoztatón Budapesten. A vizsgálat kiderítette, hogy a kocsik 30-40 százaléka hibás volt, és a legöregebbek életveszélyessé váltak.
A MÁV-nak 259 Bz-motorkocsija van, ebből 92-őt kellett tengelyhiba miatt a forgalomból kivonni és megjavítani. Március végéig 37-et ismét forgalomba állítottak és 55 vár javításra. A Civil kezdeményezés a Budapest-Esztergom vasútvonal jobbításáért petícióban hívta fel a figyelmet: a vonalon közlekedő 20 éves Bz-motorkocsik életveszélyessé váltak.

Hibás volt a kocsik 30-40 százaléka

A MÁV vezetése úgy döntött, hogy utasai biztonsága érdekében azonnali hatállyal visszahívja és ultrahangos vizsgálatnak veti alá 259 darab Bz-motorkocsiját. A felmérés kiderítette, hogy a motorkocsik 30-40 százaléka hibás volt. Felmérésre hivatkozva Mándoki Zoltán elmondta, hogy az utasok többsége egyetértett az utasbiztonság érdekében tett intézkedéssel.

Vizsy Ferenc, a MÁV személyszállítási üzletágának vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: jelenleg 11 vonalon szállítják autóbuszok az utasokat Bz-motorvonatok helyett. A MÁV 3 millió forintot fizetett vissza az utasoknak azért, mert nem tudták igénybe venni a vasút szolgáltatását.

Keresik a felelősöket

Csiba József, a MÁV gépészeti üzletágvezetője a szakértői vizsgálatra hivatkozva elmondta, hogy a tengelyrepedések oka a fáradás, a túlzott igénybevétel, illetve, hogy a nem jó minőségű pálya. A tengelyrepedés konstrukciós módosítással nem függ össze.

Orosz D. Balázs, a MÁV jogi igazgatója elmondta: a gépészeti területen fegyelmi vizsgálat folyik személyi felelősség megállapítására. Elhangzott, hogy a Bz-motorkocsik tengelycseréjét a szolnoki, illetve a szombathelyi MÁV-járműjavítóban végzik. A MÁV a Bz-motorok tengelycseréjére 200 millió forintot költ.