Szlovák katonai gép zuhant le Hejce mellett

2006.01.20. 10:01
Hejce közelében egy csaknem nyolcszáz méter magas hegynek csapódott a szlovák légierő szállítógépe. A gépen 43 személy utazott: 28, Koszovóban szolgálatot teljesítő szlovák békefenntartó, egy hétfős módszertani segédcsoport, illetve a nyolcfős személyzet. Egy 30 éves katona kivételével senki nem élte túl a becsapódást.

Nem sokkal este fél nyolc után a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejcétől három, a szlovák határtól tíz kilométerre a 783 méter magas Gergely-hegynek csapódott a szlovák légierő An-24-es típusú szállítógépe. A gép Pristinából tartott a tragédia helyszínétől mindössze 15 kilométerre fekvő kassai reptérre, fedélzetén összesen 43-an tartózkodtak: 28, Koszovóban szolgálatot teljesítő szlovák békefenntartó, egy hétfős módszertani segédcsoport, illetve a nyolcfős személyzet. (A korábbi hírek ettől eltérő utaslétszámról és személyzetről szóltak.) A lezuhant szlovák repülőgép nem látott el katonai feladatot, lőfegyver, lőszer, vagy robbanóanyag nem volt a fedélzetén - közölte pénteken reggel a rendőrség.

Az M1 híradója szerint a magyar légtérbe két szlovák An-24-es lépett be, a lezuhant gép haladt elöl, a második gép pilótája a lángoló erdő láttán riasztotta a hatóságokat.

A Kassára tartó gép feltehetően már alacsonyan szállt a határ közelében. A kassai repülőtér alig tizenöt kilométerre van a határtól, így a repülő már régen megkezdhette a süllyedést, mielőtt a sötét, csaknem nyolcszáz méter magas hegyoldalnak csapódott.


A körülbelüli eltérés a légifolyosótól (Térkép: lazarus.elte.hu)

Három kilométerrel letért a pályájáról a szlovák repülőgép miután a szlovák légi irányítás alá került - közölte Juhász Ferenc honvédelmi miniszter pénteken a Belügyminisztérium budapesti sajtótájékoztatóján. A gép fekete dobozát pénteken kora délelőtt megtalálták - értesült a HavariaPress. A zempléni hegyek között lezuhant gép roncsainak helyszíni vizsgálata és műszaki mentése jelenleg is zajlik, a területen folyamatosan több százan dolgoznak.

Egy túlélőt találtak


Képek a katasztrófa helyszínéről
A Borsod Online képes beszámolója

A mentőalakulatok eddig egy túlélőt és 21 holttestet találtak, a holttestek azonosítása még nem kezdődött meg. A kutatásban 220 fős magyar mentőegység, valamint 80 szlovák tűzoltó, mentő és katona vesz részt. A munkát nehezíti pénteken mínusz tíz fok alatti hőmérséklet, és a köd miatti alig tíz méteres látótávolság. A helyszínre vezető út utolsó kilométereit autóval nem lehet megtenni, a mentésben résztvevők, a hatóságok munkatársai gyalog tudnak csak eljutni a roncsokhoz.

A szerencsétlenség egyetlen túlélőjét Kassára vitték, mivel a szlovák nagyváros csak 20, míg a legközelebbi magyar nagyváros, Miskolc 70 kilométerre van a tragédia helyszínétől. A 30 éves katona súlyos agyi- és tüdősérüléseket szenvedett. Úgy tudni, a túlélő szeme fölött a koponyacsont megrepedt, az ütéstől az agya és a tüdeje is megdagadt. A sérülttel a kórházba tartó orvosoknak még sikerült beszélniük.

Bár a holttestetk azonosítása még nem kezdődött meg, azt azonban lehet tudni, hogy Jozef Stank alezredes, a szlovák fegyveres erők püspöki helynöke az első név szerint ismert áldozat, Ezt pénteken reggel közölte a Szlovák Püspöki Konferencia sajtóirodája. Jozef Kovácik tájékoztatási igazgató hivatalosan is megerősítette, hogy a vikárius egyike volt a gép utasainak, akik nem élték túl a légi katasztrófát.

Tapasztalt pilóták irányították a csütörtökön este Magyarországon lezuhant szlovák katonai repülőgépet - közölte pénteken reggel a szlovák védelmi tárca. Az első pilóta eddig 3 329 repülőutat tett meg és összesen 1931 órát repült. A másodpilóta 2 696 repüléssel 1 836 órát tartózkodott a levegőben. Nem hivatalos pozsonyi értesülés szerint valószínű, hogy a katasztrófa egyetlen túlélője a gép első pilótája volt.

Megkezdődött a műszaki szemle

Pénteken reggel megkezdődött a szlovák katonai gép katasztrófájának műszaki szemléje. A rendőrség, a katasztrófavédelem, a szlovák hadsereg és minden érintett szervezet azon dolgozik, hogy megállapítsák miért történt a tragédia - mondta Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-nek. Jelenleg hatszáz ember, rendőr, katona, katasztrófavédelmi szakember dolgozik. Szlovák repülésügyi szakemberek szerint annak ellenére, hogy a katonákat szállító repülőgép nagyon öreg volt, nem valószínű a műszaki hiba, mivel ezeket folyamatosan és nagyon szigorúan ellenőrzik, jelentette a HavariaPress. A szlovák hadseregnek két An-24-ese volt, a cseh hadsereg az elmúlt évben befejezte a repülést ezekkel a gépekkel.


Az Index helyszíni képei

A reggeli jelentések szerint a repülőgép 3-400 méter hosszan és 30 méter szélességben tarolta le a fák koronáját mielőtt a hegyoldalnak csapódott. A lángokat éjjel egyre eloltották, a mentőalakulatok a helyszínt próbálják megtisztítani, de nem valószínű hogy további túlélőket találjanak. Péntek hajnalban a mentők azt jelentették, hogy több szlovák egység hazaindult, mert már nincs esély arra, hogy újabb túlélőket találjanak. Eddig 9 holttestet sikerült csak azonosítani, mivel a törzsben lévő utasok teste a felismerhetetlenségig megégett.

"Borzasztó látvány"

A sajtót egyelőre nem engedik a helyszínre. Az Index Hejcén tartózkodó tudósítói éjjel kettőkor rengeteg szlovák és magyar katonáról számoltak be, akik a hegyre tartanak. A civileket egyelőre nem engedik föl, még a speciális mentők is vesztegelni kényszerülnek. Az erdős, néhol sziklás hegy megközelítését nehezíti az egynyomtávú út és tíz centiméteres hó.

Tudósítóinknak sikerült beszélniük egy vilmányi lakossal, akinek a segítségét, helyismerete miatt igénybe vették a mentésben, és aki így járt is a baleset helyszínén. A férfi "borzasztó látványról" számolt be, elmondása szerint mindenfelé szétszóródott roncsokat és emberi maradványokat látni. A helyszínen jelenleg az utaslistát és az áldozatokat próbálják meg összevetni. A lángoló roncsokat a tűzoltók poroltóval oltották el, mert gépjárművel nem lehet a helyszínre jutni.

A szlovák TA3 televízió 23 órai híradójának jelentése szerint a katasztrófa egyik túlélője felhívta feleségét. Az értesülést megkérdőjelezi, hogy a baleset elzárt hegyvidéki területen történt, ahol nemhogy a mobiltelefon-hálózat, de még a vészhelyzeti rádiók sem működnek.

An-24
A szlovák légierő egyik An-24-ese

A katasztrófát szinte azonnal észlelték a magyar határőrök. A határőrség parancsnoka azonnal riadóztatta a miskolci határvadász ezredet, akik biztosították a helyszínt, mondta el az Indexnek Orodán Sándor, a Belügyminisztérium kommunikációs igazgatója. A határőrökhöz a honvédség egri és szolnoki alakulatának száz katonája is csatlakozott. Három szlovák tűzoltó és hat mentőautó kapott először belépési engedélyt az országba, magyar részről 16 tűzoltó és tizenkét határőr kezdte a mentést. A kutatásban az éjszaka 220 fős magyar mentőegység - tűzoltók, rendőrök, mentők, katonák - valamint 80 szlovák tűzoltó, mentő és katona vesz részt, mondta az MTI-nek Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.

Alig tudták megközelíteni

A repülőgép a lezuhanás után kigyulladt. A baleset után nem sokkal riasztották a magyar légierő kutató-mentő alakulatait. Mivel a gép a szlovák határ közelében zuhant le, a felderítésben a magyar légtér használatára engedélyt kapott szlovák kutatógépek is részt vettek.

A gép lángolt, így a levegőből jól látható volt, de az erdős területen a felszínen nehéz volt meghatározni a baleset pontos helyét. Az első mentőalakulatok, az encsi tűzoltók így csak este tíz körül tudták megközelíteni a gépet, tudta meg az Index Orodán Sándortól, a belügyminisztérium kommunikációs igazgatójától.

Mint térképünkön is látható, a Hejce és Telkibánya közötti hegyekben nincsenek aszfaltozott utak, így ez és az 5-10 centis hó is nehezíti a mentőalakulatok munkáját. A környéken ráadásul mínusz 5 fokos hideg várható.


A katasztrófa hozzávetőleges helye (Műholdkép: Google Earth)

A telkibányai református lelkészi hivataltól csütörtök este tíz óra után azt az információt kaptuk, hogy a Kassa felé vezető légifolyosó a falu fölött húzódik ugyan, de a gép a településtől távolabb csapódott földbe. A mentők akkor már a helyszínre tartottak, legalábbis így lehetett hallani a faluban különféle forrásokból, a szomszédos településekről szirénázó mentőkről érkeztek hírek. Telkibányán robbanást nem hallottak, tűz fényeit sem látni, igazán azt is csak sejtik, hogy körülbelül merre zuhanhatott le a gép.

A mentés kezdete után nem sokkal megpróbáltuk elérni Lévai Csabát, Hejce polgármesterét, de telefonja ideiglenesen nem fogadta a hívásainkat. Felesége annyit tudott mondani, hogy "este Csaba hazarohant a terepjáróért és elszáguldott vele a fehérkúti vadászházhoz, merthogy azon a környéken zuhant le a gép, és próbál segíteni amit tud." Hívtuk Molnár Jánost, Gönc polgármesterét is, aki az Indexnek elmondta, hogy amint értesültek a történtekről, a városból az önkéntes tűzoltók a katasztrófa helyszínére siettek, hogy segítsenek a mentésben. A körülményekről annyit tudott mondani, hogy körülbelül tíz centiméteres hó van a térségben a Zempléni-hegység nyúlványain, ennek köszönhető, hogy az erdőben nem terjedtek el nagyobb területen a lángok.

Dzurinda válságstábot hívott össze

Rendkívüli kormányülés kezdődött pénteken reggel Pozsonyban: Mikulás Dzurinda kabinetje a szlovák katonai repülőgép magyarországi katasztrófájával kapcsolatos teendőkről tárgyal. A szlovák kormány az ülés kezdetén egyperces néma csenddel adózott az áldozatok emlékének. Ivan Miklos miniszterelnök-helyettes, pénzügyminiszter jelezte az ülés előtt: az operatív teendőkön kívül a kormány valószínűleg tárgyalni fog az áldozatok hozzátartozóinak kártalanításáról is.

Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő csütörtökön este válságstábot hívott össze, tudósított az MTI. Késő éjszakai sajtóértekezletén a megrendültségét nem titkoló kormányfő elmondta: a repülőgépen utazó katonák közül többen véglegesen, éppen a megszolgált nyugdíjba vonulás szándékával tértek vissza a hazájukba. Dzurinda bejelentette: a szlovák katonai mentők, szakértők nem sokkal a baleset után Magyarországra indultak, hogy a magyar honvédséggel és a mentőkkel együttműködve mindent megtegyenek, amit ilyenkor kell. Lubomír Bulík vezérezredes, a szlovák hadsereg vezérkari főnöke is a baleset helyszínére repült.

Mikulás Dzurinda a késő esti tanácskozást követően szólt arról, hogy telefonon beszélt Gyurcsány Ferenc magyar miniszterelnökkel, aki arról biztosította őt, hogy Magyarország minden szükséges szakmai és emberi segítséget megad a szlovák félnek.

Juhász Ferenc honvédelmi miniszter éppen az ukrán hadügyminiszter látogatásának előkészítésén dolgozott, amikor hírt kapott a balesetről, tudta meg az Index.

A lezuhant gép

Az An-24 kisebb méretű utasszállító repülő. Szlovákia légiereje tavaly két ilyen típusú géppel rendelkezett. A Szovjetúnióban (Ukrajnában) gyártott An-24-et az Antonov tervezőiroda mérnökei fejlesztették ki az 1960-as években. Az új konstrukcióval a szovjet mérnökök a kiöregedett Li-2 és Il-14 típusú, szintén propelleres géptípusokat kívánták felváltani.

Az An-24-est két, Al-24-es típusú turbópropelleres hajtómű hajtja, maximális sebessége 450 km/h. Szárnyfesztávolsága 29,2 méter, hossza 23,53 méter, magassága 8,32 méter. Szárnyának felülete 75 négyzetméter. Maximális felszállótömege 21 800 kilogramm, menetkész tömege 14 900 kilogram.

A géptípus történelme során 120 alkalommal szenvedett balesetet, ezek 1732 emberéletet követeltek. 33 An-24-es esett géprablók áldozatául, a terroristák miatt 4 ember vesztette életét.

Az elmúlt tíz év balesetei

2005. július 16. - Egyenlítői-Guineában egy magán légitársaság An-24 típusú gépe lezuhant, a fedélzetén tartózkodó 60 ember meghalt.
2005. március 16. - Oroszország északi részén, Nyenyecföldön egy An-24 típusú repülőgép, 52 személlyel a fedélzetén leszállás közben a talajnak ütközött és kigyulladt, a gép 29 utasa meghalt.
2004. január 13. - Üzbegisztánban egy An-24-es 32 utasa és a repülőgép öttagú személyzete vesztette életét a Taskentben bekövetkezett légi szerencsétlenségben.
1999. december 5. A moszkvai Domogyedovo repülőtéren felszállás közben lezuhant egy üzbég légitársaság An-24-es típusú repülőgépe. Öt ember szörnyethalt.
1997. július 12. - Egy Santiago de Cuba városából Havannába tartó An-24-es repülőgép felszállás után három perccel a tengerbe zuhant, harminckilenc utassal és ötfős személyzettel a fedélzetén.
1997. március 18. - A Kaukázus északi térségében lezuhant egy Törökországba tartó An-24-es típusú orosz személyszállító repülőgép, fedélzetén ötven emberrel.
1996. május 3. - A szudáni légitársaság belföldi járatának An-24 típusú repülőgépe, amely a dél-szudáni Wauból tartott a fővárosba 50 utassal és hatfőnyi személyzettel, Kartúm közelében lezuhant, a szerencsétlenséget senki nem élte túl.
1996. február 22. - Nagybánya közelében lezuhant egy román An-24-es repülőgép. A repülőgép személyzetének mind a nyolc tagja életét vesztette, és ketten meghaltak abban a kőbányában is, ahová a gép becsapódott.

[Az Airliners.net, a Wikipedia.org és az MTI adatai alapján.]