Két Malév-gépet fordítottak vissza bombariadó miatt

2002.10.11. 11:55
Bombariadó miatt a magyar légtérből visszafordult a Malév Budapest-Zürich járata pénteken öt perccel a felszállás után - mondta Kázmér Natasa, a Malév kommunikációs igazgatója az Indexnek. A gép gond nélkül leszállt Ferihegyen. Tíz óra után nem sokkal a Malév párizsi járatát is vissza kellett fordítani.
Egy héten belül ez a negyedik eset, hogy bombariadó miatt kényszerleszállást kell végrehajtania egy Malév-gépnek.

Ezúttal egy Boeing 737-es típusú gépet kellett visszafordítani, miután egy névtelen telefonáló a felszállást követően közölte, hogy robbanószerkezet van a fedélzeten. A gép 7.50 órakor szállt fel, a riasztás a Budapest Airport minibusz ferihegyi standjához érkezett. A kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint ezen a gépen sem találtak bombát a tűzszerészek. A gép 75 utasa a váróteremben várakozik; 3,5-4 órás késésre számíthatnak.

Tíz óra után nem sokkal a Malév párizsi járatát is vissza kellett fordítani. Az ok itt is ugyanaz: egy névtelen telefonáló azt közölte a forgalomirányítókkal, hogy bomba van a gépen.

Morális kár

"Egy Boeing 737-es gép visszafordítása magyar légtérből körülbelül 3-4 millió forintba kerül - mondta kérdésünkre Kázmér Natasa. - Azonban a sorozatos bombariadó okozta morális kár, az utasok bizalmának megingása sokkal érzékenyebben érinti a részvénytársaságot."

Nyomozás

A bombariadók ügyében az ORFK nyomoz. "A tettest egyelőre nem sikerült megtalálni, de a hívást mindegyik esetben sikerült beazonosítani" - mondta az Indexnek Garamvölgyi László, az ORFK kommunikációs igazgatója. Mindegyik hívást nyilvános telefonfülkéből kezdeményezték, a IV., a XIII., és a XVII. kerületekből. A hangszakértői vélemény még nem készült el, de a vizsgálatok jelenlegi adatai szerint valószínűsíthető, hogy mindegyik hívás mögött ugyanaz a személy áll, a figyelmeztetések szövege is hasonló.

Sorozatos riasztás

Az első bombariadó október 4-én történt. Ekkor kényszerleszállást hajtott végre egy Boeing 767-es típusú személyszállító repülőgép Ferihegyen, mert egy telefonos bejelentés szerint bombát juttattak a gépre. A MALÉV New York-i járata tizenegy óra negyvenkor szállt fel, és pár perc múlva, Tatabánya fölül kellett visszafordulnia a telefonhívás miatt.

Két nappal később ugyancsak bombafenyegetés miatt fordult vissza a Malév londoni járata, a gép 10 órakor indult, majd mintegy fél óra elteltével ismét a Ferihegyi repülőtéren landolt. A gépen egyik esetben sem találtak bombát a tűzszerészek.

Összeállítás az utóbbi öt év bombariadóiról
1997. január 19. - Visszafordult a Malév New York-i járata, mert egy ismeretlen telefonáló azt közölte a Ferihegyi repülőtéri információval, hogy bomba van a gépen. A Boeing 767-es 147 főnyi utassal a fedélzetén, másfél órányi repülés után landolt Ferihegyen, ahol alaposan átvizsgálták. A gépen bombát nem találtak, a járat este ismét útnak indult.

1998. szeptember 22. - Bombariadó miatt kényszerleszállást hajtott végre Skóciában a Malév 1010-es számú torontói járata, fedélzetén 192 utassal és 9 főnyi személyzettel. A bombariadó vaklármának bizonyult.

2000. augusztus 23. - Bombariadó miatt csak később indulhatott a Malév 556-os párizsi járata. Két diák telefonált a Ferihegyi repülőtérre azzal, hogy bombát helyezett el a párizsi járaton. A gépet átvizsgálták, de robbanószerkezetet vagy más veszélyes csomagot nem találtak rajta. A járat utasai között volt magánemberként Orbán Viktor miniszterelnök is.

2002. október 8. - Egy robbanást emlegető, zaklatott idegállapotú ukrán férfi rendzavarása miatt három órás késéssel indulhatott el Rómából a Malév budapesti járata.

Forrás: MTI Sajtóadatbank