A Zeppelint többen nézték, mint a holdfogyatkozást
![fortepan 95426](http://kep.index.hu/1/0/1887/18872/188724/18872481_669623c2461465289341bb9d52dc21d4_wm.jpg)
A hazai koncert- és fesztiválszervezés aranyozott pillanataiként szokás emlegetni azokat az eseményszámba menő fellépéseket, amikor egy pályája csúcsán lévő, ezer százalékosan aktuális világsztárt sikerül hazánkba csábítani. A repüléstörténetben kétségkívül ilyen csúcspont volt – miután 1929-ben és 1930-ban már egy-egy alkalommal átrepült Magyarország fölött – a német Graf Zeppelin léghajó 1931-es budapesti látogatása. A merev vázas, kormányozható léghajók legsikeresebbikét világszerte ismerték és csodálták, ami nem csoda, csaknem hatszáz útján másfél millió kilométert tett meg, több mint 17 ezer órát repült, 34 ezer főt szállított, megfordult a Közel- és Távol-Keleten, Észak- és Dél-Amerikában, de még az Északi sarkvidéken is. Napilapok, magazinok folyamatosan cikkeztek róla amerre járt, mondhatni folyamatos volt a hírverés körülötte, aminek eredményeképp a léghajó köznevesült: vele köszöntött be a szivar formájú légijárművek, a zeppelinek aranykora.
A 236,6 méter hosszú, 115 km/órás sebességre képes Graf Zeppelin először 1929. október 16-án éjjel repült át Budapest fölött, a következő évben pedig Görögországból Németországba tartva úszott át Nyugat-Magyarország egén, amivel már kiemelten foglalkozott a hazai sajtó. Az LZ-127 lajstromjelű léghajó iránti fokozott érdeklődést látva Budapesti látogatást és egy félnapos körrepülést szerveztek az üzemeltető Zeppelin vállalat és a Magyar Aero Szövetség.
A húsz utas és 45 fős személyzet szállítására alkalmas léghajó 1931. március 28-án este 11-kor indult Friedrichshafenből indult Budapest felé. Fedélzetén tizenketten utaztak, köztük Karinthy Frigyes, Horthy István és gróf Almássy László, valamint egyetlen nőként Bethlen Pál Andorné. München, Salzburg, Bécs érintésével érték el a határt, és a Fertő-tónál léptek be a magyar légtérbe. Pápa, Tihany és Székesfehérvár útvonalon repülve (közben a Balatonnál kicsit elidőzve) ért a Graf Zeppelin Csepelre, ahol reggel nyolckor meglehetősen szeles, hózáporos időben kötött ki.
![Balra: a Magyarország 1931. március 29. vasárnapi címlapja. Jobbra: a lap két nappal későbbi száma, benne Karinthy Frigyes pátoszos írása a Graf Zeppelin friedrichshafeni bázisáról.](http://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1887/18872/188724/18872417_c08c8bdb7a86d1f9a820cd791c417dda_wm.jpg)
A Weiss Manfréd Művek repülőterén a sajtóhíradások szerint harmincezren várták a Graf Zeppelin érkezését. A léghajót maga a főpolgármester, Ripka Ferenc üdvözölte, és úgy volt, az össznépi eseményen megjelenik Horthy Miklós kormányzó is, hogy fiát Istvánt üdvözölje a különleges légikaland alkalmából, de a léghajó kapitánya az időjárás előrejelzés hallatán úgy döntött, hogy hamarabb megkezdi a túrarepülést.
A Horthy nélkül megtartott ünnepélyes fogadtatás után – a zenekar a Deutschland, Deutschland Über Alles-t játssza – indult a hazai repülés. A léghajón ekkor már harmincan utaztak, újságírók és magyar notabilitások, és kipróbálta a Graf Zeppelin által nyújtott légi luxust Gömbös Gyula honvédelmi és ifj. Wekerle Sándor miniszter is. A kedvezőtlen tavaszi idő miatt a tervezett útvonal Dunántúli állomásait törölték, egy másfél órás Budapest feletti kör után a keleti országrész felé vették az irányt: Eger, Mezőkövesd, Miskolc, Szentes, Hódmezővásárhely és Debrecen lakossága láthatta a méltóságteljesen elsuhanó ezüstös szivart. A tervezettnél rövidebb repülés végén ismét leszállt Csepelen a zeppelin, majd késő délután indult is vissza Németországba.
Hogy valóban mennyire felfokozott várakozás előzte meg és mekkora érdeklődés övezte a világhírű léghajó érkezését, remekül szemléltetik a korabeli lapok cikkei, tudósításai, riportjai. Az Est 1931. március 27. pénteki számában így ír:
A Zeppelin-láz kezdi már megszállni nemcsak a fővárost, hanem az országot, de még a környező államokat is. […] Olyan nagy arányokban fokozódik az érdeklődés, hogy külön zeppelin-rendező bizottság alakult, amely a rendőrséggel és az Aero Szövetséggel karöltve percről-percre kidolgozta a leszállás programját és az előreláthatóan százezednyi [sic!] közönség felvonulási rendjét.
Benda Jenő, a Pesti Hírlap tudósítója is ott volt a Budapestre tartó léghajón. Tudósításában igyekszik felkészíteni az otthoniakat, hogy mire számítsanak, ha megjelenik fejük fölött az öt 12 hengeres Maybach-motorral hajtott Zeppelin:
A Zeppelin-művek […] állandó pörpatvarban élnek a környékbeli falvakkal és városokkal, amelyek hivatalos átiratokban tiltakoznak az ellen, hogy a léghajó lépten-nyomon megjelenik felettük és a lakosokat felveri a legédesebb hajnali álmukból. Minden viszonylagos ezen a világon! Ami itt megunt nyüg, az másutt élvezet és szenzáció. Budapesten senki sem fog haragudni azért, hogy a Zeppelin felveri álmából.
És Budapest nem haragudott, hanem lelkesedett, miképp az Ujság zsunalisztája, Wallesz Jenő is a lap másnapi hasábjain:
Szép, fenségesen szép a lázas és lelkes embertömeg, csaknem oly szép, talán még szebb, mint a nyugodtan úszó léghajó. Csak ilyen lázas és lelkes embertömeg számára érdemes dolgozni, mert ennek az embertömegnek lelkiállapotában ismeri fel a tudomány a maga diadalát.
Érdekes mellékszála a léghajó-látogatásnak, hogy másik égi látványosság, holdfogyatkozás követte. Az Ujság április 3-i számában olvasható a következő glossza, Azért a Zeppelint valamivel többen nézték, mint a holdfogyatkozást cím alatt:
Nyolc óra tájban néhány ember összeverődik az Oktogonon és felbámulnak az égre. Jön egy nő, aki kutyáját és férjét vezeti. Meglátja a csoportosulást és felsikolt:
– Ah, ujra itt van a Zeppelin!
– Nem Zeppelin ez, – világosítják fel, – csak holdfogyatkozás.
Erre vállat von és elmegy. A holdfogyatkozás nem érdekli.
![A D-LZ127 Graf Zeppelin léghajó valahol Budapest fölött.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827145_a46ab15d3a37b80ee00a4fdd63f69f3d_wm.jpg)
![Érkezés Csepelre, a Weiss Manfréd gyár repülőterére. A kép közepe táján négy traktor vontatású üzemanyagtartály várja a léghajót.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827157_b98200cf1f4593b90d885cc9bb939752_wm.jpg)
![A leszállás utolsó mozzanata.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827187_98a69709dc3c1178635e46212aac40ec_wm.jpg)
![Érdeklődők jókora csoportja várja, hogy kikössön a léghajó.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827151_4ca34e8e410b0cdbbf2db36fdf31c90e_wm.jpg)
![Már csak pár méter. A Magyar Aero Szövetség utászkatonákat vezényelt ki a reptérre, hogy segítsék a léghajó leszállását és
lehorgonyzását.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827169_f0bb965c27236bb57b1dd649f54d9ab2_wm.jpg)
![A Graf Zeppelin 1931. március 29-én vasárnap reggel 8 órakor landolt a csepeli repülőtéren.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827189_99920efcd8ced1c570cb978e473458fe_wm.jpg)
![A Graf Zeppelin látványa a Lipót (Szent István) körútról, a Nyugati tér közeléből nézve 1931. március 29-én.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827195_1a7b25a405fb36a4a475dbe423c92bb7_wm.jpg)
![A Ferenc József híd (Szabadság híd) és a Graf Zeppelin.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827179_61b6f5774ee5d86f4c1946cf5874b18b_wm.jpg)
![A Parlament fölött.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827173_17b6224a27479a1fad755c3e867862a5_wm.jpg)
![A Kálvin téren keménykalapos bámészkodók nézik a Ráday utca fölött elúszó Zeppelint. Balra a Gazdák Biztosító Szövetkezetének székháza, jobbra egy Rex benzinkút, mögötte a Budapest Székesfőváros Felsőbb Zeneiskola.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827175_79d0574d63ba6a4bb87dadbf6f8cbea2_wm.jpg)
![Kálvin téri ostorlámpa és a tovahaladó Zeppelin.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827177_5458fe62c916861960153a3399c4bb98_wm.jpg)
![Zeppelin a XIII. kerület fölött: jobbra a Tátra utca házai a Hollán Ernő utca - Radnóti Miklós (Sziget) utca sarokról nézve. Balra a Pannónia utca és Csanády utca házai.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827171_93f52ebd44187a1048b1c506ce9fd0be_wm.jpg)
![A Graf Zeppelin a Vajdahunyad vára felett.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827149_800100aa35be9ab2ccd0f902b0019c66_wm.jpg)
![Buda fölött.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827181_abb3587c2947d226c8fe0e6a37be2ef3_wm.jpg)
![A XII. kerület fölött. Előtérben az Ügyész utca, szemben a Kék Golyó utca házsora, felette a budai Vár, jobb szélen a Mátyás templom, balra a Mária Magdolna templom és bal szélen a Magyar Országos Levéltár (ma Magyar Nemzeti Levéltár) tornya, ami a fűtésrendszer kéményét rejtette magában, és ami a II. világháborúban megrongálódott ezért visszabontottak.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827153_1eaf32a2d23b441e612b5d5a8caad7b0_wm.jpg)
![XII. kerület: előtérben az Ügyész utca, jobbra a vízművek épülete az Istenhegyi útnál. A Kék Golyó utca és a Nagyenyed utcai házak hátterében a budai Vár.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827163_691031217d399411ce10f8fe9e41cd94_wm.jpg)
![Zárásképp jöjjön egy ritka sztereókép a Graf zeppelin magyarországi látogatásáról.](https://kep.index.hu/1/0/1882/18827/188271/18827185_c78e7441fe0d671622ff77b0c2e902ab_wm.jpg)
![A sztereókép térhatású animációja.](http://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1882/18827/188271/18827183_d41b798ee54128ebb241594a3ae3936f_wm_still.jpg)
Rovataink a Facebookon