Kiheréli saját útdíjrendeletét a kormány
További Gazdaság cikkek
- Kiderült, hány luxusautót adtak el novemberben Magyarországon
- 320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
Több ponton is jelentősen változtat a januárban villámgyorsan bevezetett útdíjrendszeren a kormány. Az Index fejlesztési tárcától és fideszes politikusoktól származó információja szerint több útszakasz is ismét díjmentes lesz, és a megyei matricák érvényességét is átalakítják. (A rendszer általunk összegyűjtött 13 legnagyobb szívatásából így több pont is kikerül majd.)
Az NFM és a kormányszóvivő is jelezte korábban, hogy januárban felülvizsgálják a rendszert, és a beérkezett észrevételek alapján február elején dönthet a kormány a változásokról.
Úgy tudjuk, rengeteg hivatalos és nem hivatalos kritika érkezett az NFM-hez fideszes polgármesterektől, akiket minél előbb szeretnének megnyugtatni. Újpest, Székesfehérvár, Kaposvár, Szombathely és Győr fideszes polgármesterei például mindannyian hivatalos levélben javasoltak változtatásokat, a kormány ezért igyekszik gyorsan megoldást találni.
Nagy könnyítések lehetnek
Már a szerdai kormányülésen tárgyalnak az útdíjrendelethez érkezett észrevételekről. Bár végleges döntés most nem várható, jóváhagyhatják, milyen elvek alapján képzelhető el egyáltalán változás.
Ilyen elv lehet például az, hogy olyan szakasz nem lesz fizetős, ahol nincs alternatív útvonal vagy túl nagy forgalom terelődne a mellékutakra. Vagy hogy a megyei matricák érvényesek lehetnek a megyehatár utáni első kijáratig. Egy fideszes polgármester úgy fogalmazott erről megkönnyebbülten, hogy
szerencsére hajlandó a kormány kicsit kiherélni a rendszert.
A várható könnyítésekre már Fónagy János NFM-államtitkár is célzott egy interjúban a héten.
Információnk szerint a következő változások lehetnek az útdíjrendszerben:
- Ingyenessé válik újra a reptéri út. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es termináljához most ugyanis csak Pest megyei matricával lehet eljutni, és nincs alternatív lehetőség.
- Mégsem kell két megyei matrica a Duna-hidakra. Az M8-as autópálya hídján, a Pentele hídon most a Fejér és a Bács-Kiskun megyei matricát, az M9-es autóút hídján pedig a Tolna megyei és a Bács-Kiskun megyei matricát is meg kell venni. Ide elég lesz egy matrica is várhatóan.
- A megyei matricák nagyobb területen lesznek érvényesek. Egész pontosan a szomszédos megyékben az első lehajtóig. Ez tehát azt jelenti, hogy például Budapestről Balatonvilágosig elég lesz két matrica is (Pest és Fejér megye), ugyanis bár az a kijárat már Veszprém megyében van, Fejérből kilépve ez az első lehajtó.
- Egy fideszes polgármester értelmezése szerint ez azt is jelenti, hogy „a nagy kérdésre” is változik a válasz, vagyis hogy hány matricával lehet eljutni Budapestről Siófokra: négy helyett mégis elég lehet a három matrica (Pest, Fejér, Somogy)
Később dől el, vissza lehet-e váltani a matricákat
Az NFM a változásokról csak annyit mondott az Indexnek, hogy „a tanulságok és felhasználói észrevételek értékelését a lehető legrövidebb időn belül elvégzi”. A megyei matricák területi érvényességéről szóló információt viszont lényegében megerősítette a minisztérium. „Megfontolásra érdemes lehet például, hogy a megyei matricát ne a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első lehajtóig lehessen használni” – írta a tárca sajtóosztálya.
Az NFM szerint a kormány majd az Orbán Viktor által említett próbaüzem után dönt a konkrét változásokról, „ekkor tisztázódhat az is, hogy a módosítások nyomán feleslegessé váló matricák visszaválthatóak-e”. (A veszprémi matrica például fölöslegessé válhat.) Egy fideszes polgármester azt hallotta, hogy várhatóan vissza lehet majd váltani az érintett megyei matricákat – hiszen ugyanez történt Borsod megyében is, miután kiderült, hogy véletlenül lett fizetős az M30-as egy szakasza.
Lesznek szomorú polgármesterek a végén
Több fideszes városvezető erősen lobbizik azért, hogy a városát elkerülő utat is ismét ingyenessé tegye a kormány. A következő fideszesek hivatalos levelet is Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek:
- Cser-Palkovics András, Székesfehérvár (Fidesz): a székesfehérvári elkerülő út díjmentességét sürgeti. „Ez biztosította eddig a Budapest–Balaton közötti idényjellegű forgalom, valamint a megye déli részén élők Velencei-tó és Balaton térségébe történő eljutását városunk sűrűn lakott belterületének kikerülésével, valamint ez a sztrádaszakasz fontos szerepet tölt be a fehérvári ipari parkok működésében is” – mondta az Indexnek Cser-Palkovics.
- Szita Károly, Kaposvár (Fidesz): a várost elkerülő 61-es út ingyenességét szeretné. „Még nincs kész az M67-es gyorsforgalmi út és az M9-es autópálya, s így a 61-es főút ezen szakaszán nem indokolt az autóút minősítés sem” – mondta Szita.
- Borkai Zsolt, Győr (Fidesz): Az M1-es autópálya Győrt elkerülő szakaszának ingyenességét szeretné.
- Puskás Tivadar, Szombathely (Fidesz): Hende Csaba honvédelmi miniszterhez hasonlóan az M86-os út díjmentességét szeretné.
- Wintermantel Zsolt, Újpest (Fidesz): Azt szeretné, hogy az M0-s a Megyeri hídtól az M3-asig ingyenes legyen.
- Hajdu László, Rákospalota (DK): Azért küzd, hogy az M3-as az M0-sig ingyenes legyen, mivel a bevásárlóközpontokat az M3-as bevezető szakaszán most már csak fizetős szakaszon lehet elérni.
- Wittinghoff Tamás, Budaörs (független): Azt szeretné, hogy az M1–M7-es budaörsi szakasza ismét legyen ingyenes. Ezért Rambóként küzd.
A polgármesterek egyelőre semmilyen választ nem kaptak az NFM-től a kifogásaikra, sem írásban, sem szóban. Egyeztetni sem hívták még őket a minisztériumba.
Egy minisztériumi forrásunk szerint ennek az az oka, hogy a kormány előbb szeretné lefektetni az elveket, milyen pontokon táncol vissza a mostani javaslatból, és ennek alapján határozza majd meg a tárca, hogy melyik út marad fizetős, és melyik lesz ingyenes. A kétsávos gyorsforgalmi utak, amelyeknek van alternatívájuk, várhatóan fizetősek maradnak: az M86-os például aligha lesz ingyenes, ha elfogadják ezt az elvet.
Tehát több polgármester is szomorú lehet a végén. Információnk szerint ugyanis arra is kevés esély van, hogy a Pest megyei szakaszok besorolásán változtassanak. A budapestieknek a reptéri út díjmentessége mellett azzal kedvezhet majd a kormány, hogy
Vagyis mégsem kell majd Pest megyei matrica a BKV-buszoknak, a mentőknek vagy a kukásautóknak. De erről sincs még semmilyen döntés.
Az NFM azt írta az Indexnek, hogy a végleges szabályokat a következő elvek alapján alakítják ki: „a lehető legtöbb autós számára biztosítson a korábbinál jelentősen olcsóbb hozzáférést a gyorsforgalmi hálózathoz, az autópályák rendszeres használatára ösztönözzön, az azonos szolgáltatási szintet nyújtó szakaszokat az ország minden részében azonos feltételekkel tegye elérhetővé".