Európai vonatgyártókkal versenyez a MÁV

2015.06.11. 07:31

Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója szerint a nagy európai vonatgyártók egyáltalán nem örülnek annak, hogy a MÁV saját vonatokat gyárt, és bár az állami cég egyelőre csak saját igényeinek kielégítésére gyárt vonatokat, már vannak jelentkeztek nyugati érdeklődök is - derül ki a Heti Válasz csütörtöki számából.

Dávid Ilona arról is beszélt, hogy 2012-es kinevezése óta javult a MÁV gazdálkodása: ezt azzal támasztotta alá, hogy míg 2010-ben a cég adósságállománya 300 milliárd forint volt, ma már csak 152 milliárd forint. Az elnök-vezérigazgató szerint viszont ez nemcsak az állami adósságátvállalás eredménye, hiszen a MÁV is megteszi, amit tud, miközben az állami támogatás is évről évre csökken. 

De mit is tesz a gazdaságosabb működésért a MÁV?

  • Dávid Ilona szerint 2012-től a múlt év végére hétmilliárddal lett olcsóbb a cég működése, idén pedig még további három milliárddal csökkent a működési kiadások nagysága. Ehhez az is hozzájárul, hogy 1,8 milliárddal nagyobb jegybevételt értek el, és az árufuvarozásból is hat százalékkal nagyobb bevételük volt, mint egy évvel korábban.
  • Az elnök-vezérigazgató szerint az is hozzájárult a MÁV jobb eredményeihez, hogy az elmúlt években sokat dolgoztak azon, hogy a MÁV-hoz nem tartozó funkciókat ellátó leányvállalatokat leválasszák a cégről, és a megmaradó leányokat pedig egyesítsék, hogy centralizálják a szervezetet. 45 cég helyett így ma már csak 24-ből áll a MÁV, de ez a folyamat még nem zárult le.
  • És azzal is a gazdaságosabb működést akarták elérni, hogy egy csomó felső vezetői pozíciót összevontak, aminek köszönhetően milliárdos nagyságrenddel kevesebbet költenek felső vezetői bérekre.

Dávid Ilona arról is beszélt, hogy ennek ellenére 3,4 százalékos béremelést tudtak idén összehozni. A dolgozók elégedettségét szerinte az mutatja, hogy amíg a németek vagy a franciák folyton sztrájkolnak, a MÁV munkavállalói erre nincsenek rászorulva. Dávid szerint egyébként a cégnél munkaerőhiánnyal küzdenek, már most legalább háromszáz vasúti szakembert tudnának felvenni. A szakképzés átalakítását pont azért is támogatják, mert ha a helyzet így marad, Dávid Ilona szerint 5-6 év múlva nagy bajba kerülhet a MÁV.

Vitézy Dávidnak, a közösségi közlekedés új koncepciójának kidolgozásáért felelős miniszteri biztosnak a munkájával kapcsolatban a MÁV-vezér azt mondta, azt szeretnék elérni, hogy ugyanazzal a jeggyel lehessen igénybe venni a MÁV, a Volán és helyi közlekedés járatait. Ez viszont valószínűleg csak jövőre valósul majd meg.