pixel

Elintézte a kormány az olcsótaxizást

101250585 10

Jó nagy kavarás megy a jövő héten hatályba lépő taxisrendelet körül. Az Uber/Wundercar-utasok és -autósok attól tartanak, hogy a taxislobbi hathatós közreműködésével az olcsó szolgáltatás mai formájában meghal. Ez részben így is lesz.

Jelenleg pár egyszerű szabály betartásával lényegében bárki uberezhet, akinek épp kedve szottyan, kötöttségek meg fárasztó bürokratikus gáncsoskodás nélkül – a szolgáltatóval azért szerződni kell. Ez a taxisoknak nem tetszik, mert őket sárga színre és kötött kilométerdíjra kötelezték, ami szerintük nem fair, mert mások a szabad áras szolgáltatásukkal felzabálhatják a piacukat és a megélhetésüket.

Úgy fest, a kormány a taxisok oldalára állt.

Pár hete összedobtak egy új taxisrendeletet, ami augusztus első hetében hatályba lép. A rendelet két kategóriába sorolja az érintett cégeket:   

  1. Az egyik a személytaxi-szolgáltatás, ez a taxizás. Ezt a mostani sárga taxik csinálhatják, taxiórával, sárga rendszámmal és tetőjelzővel. 
  2. A másik a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás, ami olyan cégekre vonatkozik, amik a fő szolgáltatásuk mellett szállítanak utasokat. Ilyen például, ha egy szálloda mellékszolgáltatásként kiviszi a vendégeit a reptérre. Ehhez nem kell taxióra vagy sárga rendszámtábla, de regisztrációra itt is szükség van.

A kérdés innentől tehát az, hogy az egyes fuvarmegosztó szolgáltatók melyik körbe tartoznak. Aki az elsőbe, az – ha szabályosan akar üzemelni – erősen megszívta, mert a taxikra vonatkozó kötöttségeket kell a nyakába vennie. Ezzel oda a taxikkal szembeni árelőny, ami az egész piac legfőbb vonzereje. 

Megkérdeztük az NFM-et, hogy melyik vállalkozást hová sorolják. A válasz lényege ez: 

  • Az Uber a kormányrendelet alapján egy diszpécserszolgáltatás (ez is egy új kategória), ami miatt a cég első kategóriás taxiszolgáltatás, azaz a furikázáshoz taxisengedély és sárga autó kell. És persze így jön a meredek drágulás.  
  • A Wundercar a második körbe tartozik, tehát személyszállító szolgáltatás, magyarul nem kell a taxióra, és a sárgulás sem kötelező, elég egy szimpla regisztráció. 

  

 

A probléma, hogy az Uber az első helyett a második kalapba tartozna, a Wundercar pedig egyikbe sem. 

Beszéltünk Uber-sofőrökkel, ők a fentivel ellentétben kivétel nélkül úgy tudják, hogy minden folytatódhat úgy, mint eddig, csak kell egy vizsga, és a kocsira egy matrica. De semmi sárgulás és semmi drágítás. Nyilván feléjük a központ kommunikálja ezt, úgyhogy megkértük az Uber-irodát, árulja már el, milyen alapon értelmezi az NFM-től eltérően a rendeletet. Igazán konkrét választ eddig nem kaptunk, ha lesz ilyen, közöljük, de korábban egy ilyet azért bemondtak:

Vizsgáljuk a jogszabályi változásokat, és felmérjük a lehetőségeinket, hogy milyen módon tudunk megfelelni az új előírásoknak.

Kapcsolódó
Irodát nyit Budapesten a Wundercar

Irodát nyit Budapesten a Wundercar

És augusztustól csak előre megadott úti céllal lehet majd az appal utasokat felvenni.

A Wundercar az Uberhez képest viszont azt az álláspontot képviseli, hogy mivel ők inkább egy telekocsis céghez hasonlítanak, mint az Uberre, ezért a rendelet rájuk egyáltalán nem is vonatkozik. Szóval a második kalapból is ki akarnak kerülni. És azért, hogy ezt egyértelműbbé tegyék, a cég kicsit változtatni is fog azon, ahogy az alkalmazása működik. Augusztustól minden Wundercar appal közlekedő sofőrnek kötelező lesz megadni az úti célját, mielőtt utasokat vesz fel.

A fejlesztés célja, hogy mindenképp csak olyan emberek utazzanak együtt, akik egyébként is ugyanabba az irányba mennének.

Gyakorlatilag ugyanis ez különbözteti meg a telekocsizást a taxizástól, a telekocsi sofőrje magától is arra menne, mint az utas, itt mindössze a költségeket osztják meg. A taxinál a sofőr az utas kérésére megy el egy adott pontra.

Mi lesz a telekocsizással? 

Itt szabad a gazda, egyelőre az új taxisrendelet egyetlen kategóriája sem vonatkozik a telekocsizásra, ezt Fónagy János parlamenti államtitkár maga erősítette meg az NFM június 24-i sajtótájékoztatóján.

Miért? Mert az autósok eseti jelleggel szállítanak utasokat, amikor egyébként is utaznak, és a valós költségeiket osztják meg, profitot nem szereznek, így az autósok nem adóznak, a telekocsizás nem adóköteles, bármilyen furán is hangzik ez.

Megkérdeztük az egyik piaci szereplőt, a BlablaCart, hogy náluk hogy fog kinézni a rendszer. A költségeket mindig a BlaBlaCar javaslata szerint, az út hossza alapján számítják ki. Az autós ezt az ésszerűség határain belül módosíthatja, például az autó kényelmi fokozatához mérten. Az útiköltség viszont soha nem lépheti túl a BlaBlaCar által megszabott felső határt.

Ezáltal biztosítani tudják, hogy a költségek megosztása igazságos legyen, és hogy az autós ne tehessen szert haszonra. Az egy ülőhelyre számított költség az úton felhasznált üzemanyag egyharmadát teszi ki, így ha egy autós három utast szállít, megtérül a teljes üzemanyagköltsége.

Ezen túl, az ajánlott kilométerköltség az aktuális benzinárhoz, autó fenntartás költségéhez és az esetlegesen felmerülő útdíjakhoz igazított, jelenleg 11 forint/kilométer. A maximum átruházható költség ennek másfélszerese, 16,5 forint. Ezeken a határokon belül már az autós szabadsága, hogy mennyit kér, a javasolt költség zölddel, az annál kicsit magasabb sárgával, az annál is magasabb pirossal van jelölve.

Fotó: WunderCar / Facebook

Az IT-cég vezetője vizsgázzon a közlekedési hatóságnál! 

Az Uber mellett van egy másik cég is, amit szinte teljesen ellehetetlenít a rendelet: az EwiseSoft Kft. egy pár fős kisvállalkozás. Ők fejlesztik a TaxiMost alkalmazást, ami több ezer felhasználónak teszi lehetővé, hogy okostelefonjukról, több társaság közül választva ingyenesen taxit rendeljenek.

Rájuk is a most létrehozott önálló diszpécserszolgálat-kategória lesz érvényes, ami ugye első kalapos, azaz személytaxi-szolgáltatás. Ez olyan cégekre vonatkozik, amelyek rendeléseket továbbítanak taxisok felé ellenszolgáltatás fejében. A TaxiMost rendszerben pontosan ez történik.

A cég szerint a rendelet teljesen értelmetlen elvárásokat támaszt. Ilyeneket: 

  • Miért kell egy IT-cégnek – ami a megrendeléseket elektronikusan olyan taxitársaságok felé továbbítja, akik mindenben megfelelnek a régi és az új rendeletnek is – olyan autót fenntartani, ami »műszaki alkalmassági vizsgálaton a személyszállító szolgáltatás végzésére alkalmas«?
  • Miért kell egy informatikai cégnek PÁV II.-es vizsgával rendelkező sofőr?
  • Miért kell lerakni 20 millió forintot, amikor a társaságok, akik a megrendeléseket megkapják, már lerakták a maguk 50 millióját?
  • Minek kell egy IT-cégben olyan »szakmai irányító«, aki levizsgázott Nemzeti Közlekedési Hatóságnál?" – sorolták a kérdéseiket.

Pár hete kérdésünkre ezt mondták:

Még vizsgáljuk a lehetőségeinket, és szakemberekkel értelmeztetjük a törvényt, de a rendelkezésre álló információink alapján nagyon úgy tűnik, hogy a TaxiMost a jelenlegi formájában nem fog tudni tovább működni.

Hurrá, rend lesz! + kemény retorziók jönnek

Azt is szerettük volna megtudni, hogy a taxisok mit gondolnak a rendeletről, ezért megkérdeztük erről Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség elnökét.

A taxisok többsége rendpárti, ezért alapvetően elfogadják a rendeletet.  

„Ezért azt lehet mondani általánosságban, hogy csak annak nem tetszik ez a rendszer, és csak azoknak van félnivalójuk, akik a hatósági ártól el akarnak térni, a műszaki feltételeknek nem megfelelő autót akarnak használni, vagy úgy akarják kijátszani a rendszert, mint ahogy az Uber és a Wundercar eddig tette” – mondta Metál.

Szerinte előrelépést jelent az, hogy úgy értesült, a Nemzeti Közlekedési Hatóság augusztustól arra készül, hogy ha olyan uberes vagy wundercaros sofőrt találnak, aki nem tartja be a rendeletet, akkor

akár még az autója rendszámát is visszavonhatják.

Metál azt is említette, hogy a rendelet életbe lépése után a kamara és az önkormányzatok közlekedésszervezői is tarthatnak majd ellenőrzéseket, és 

akár a hatósági engedélyek bevonására is lehetőségük lesz. A következő egy hónapban ezért a helyi hivatalok már komolyan készülnek az ellenőrzésekre.

Arra a kérdésre, hogy van-e olyan része az új rendeletnek, amellyel nem annyira voltak elégedettek a taxisok, Metál azt mondta, hogy korábban a vidéki taxisoknak problémás volt megfelelni a műszaki előírásoknak, de a rendelet szerint az átállásra még van két és fél évük, ezért ez már nem probléma többé.

Az új előírások szerint taxizni csak 10 évesnél fiatalabb, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált kocsival lehet - de azok a taxik, amik a rendelet hatályba lépésekor már működtek, csak 2018 januárjától kell a szigorított követelményeknek megfeleljenek. 

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.

március 27., 09:20

  • Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.

március 27., 08:55

  • Gazdaság
Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek

Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek

Ezekre érdemes figyelniük a cégeknek.

március 27., 15:39

  • Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.

március 27., 07:02

  • Gazdaság
A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban

A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban

A kétezer főt meghaladó településeken racionális lehet a készpénzkiadó automaták telepítése.

március 27., 13:56

  • Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.

március 27., 06:12

  • Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

Cáfolták az Európai Bizottság állításait.

március 26., 20:12

  • Címlapon
Borította az asztalt Gyurcsány Ferenc, aztán elárulta, mit tervez Magyar Péterrel

Borította az asztalt Gyurcsány Ferenc, aztán elárulta, mit tervez Magyar Péterrel

Országjáráson voltunk a volt kormányfővel.

tegnap, 19:21

  • Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.

tegnap, 14:59

  • Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.

március 27., 13:19

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.

március 26., 10:55

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

  • Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.

március 28., 10:24

  • Címlapon
Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!

Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!

Független igazságszolgáltatás vagy a francia demokrácia kivégzése? – reagálnak a politikusok.

tegnap, 15:02

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.

március 27., 21:02

  • Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.

március 28., 09:18

  • Címlapon
Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre

Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre

Terjed a miniszterelnök „Je suis Marine!” posztja Elon Musk közösségi oldalán.

tegnap, 21:52

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Címlapon
Poloska és kullancs, majd jött Magyar Péter kontrája: levámpírozta Lázár Jánost

Poloska és kullancs, majd jött Magyar Péter kontrája: levámpírozta Lázár Jánost

Külön fejezetet kapott a miniszter a Tisza Párt rendezvényén.

tegnap, 20:44

  • Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.

március 25., 13:32

  • Címlapon
Nagyot akart durrantani a Volvo, pöffentés sem lett belőle

Nagyot akart durrantani a Volvo, pöffentés sem lett belőle

Nagy semmi a semmiről, de legalább semmibe sem került.

tegnap, 18:35

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Címlapon
Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban

Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban

Megtörte a csendet Szemereyné Pataki Klaudia.

tegnap, 17:53

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Címlapon
Új KRESZ-tábla jelent meg Európában, amit nem kötelező betartani

Új KRESZ-tábla jelent meg Európában, amit nem kötelező betartani

Egy tábla, ami csak javasol.

tegnap, 18:54

  • Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.

március 25., 18:23