Dagad a VW-botrány, lemondott a vezérigazgató
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
A Volkswagen-botrány következményei előreláthatólag bőven túlmutatnak majd azon, amit elsőre sejteni lehetett. A kezdeti, amerikai piacon értékesített félmillió érintett autóhoz képest most már ott tartunk, hogy globálisan 11 millió kocsit is érinthet a dízelmotoros csalás, a cég zuhanása a világ tőzsdéire és nyersanyagpiacára is hatással van, és az ügyben több ország kormánya is megszólalt. Szerdán a cég vezérigazgatója, Martin Winterkorn a fokozódó nyomás hatására végül lemondott, írja a CNBC.
Winterkorn közleményében azt írja, hogy sokkolták az elmúlt napok hírei, megdöbbent azon, hogy ilyen eset előfordulhatott a Volkswagenen belül, és kifejti, hogy nem volt tudatában annak, mi folyik a vállalatban. Ez utóbbi mindenesetre indokolja távozását a vezetői székből, arról viszont még nincs információ, hogy ki léphet a helyébe.
A korábban csak kilátásba helyezett büntetőeljárás a cég ellen a mai hírek szerint valóban megindul, ráadásul a Volkswagen vezető tisztségviselői bajban lesznek, mert egy nemrég elfogadott törvény az USA-ban lehetővé teszi, hogy ilyen esetekben ne csak a cég ellen vizsgálódjanak, hanem megkeressék a konkrét személyi felelősöket is, írja a Portfolio.
Ez nem csak a mai vezetést érintheti, mivel a Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a "clean diesel" motor szoftverébe 2005-ben kerülhetett bele a most lebuktatott csaló kód. Ekkoriban még nem Martin Winterkorn, hanem Bernd Pischetsrieder vezette a céget. A felügyelőbizottság elnöke pedig az a Ferdinand Piech volt, akiről többen feltételezték, hogy bosszút akar állni a Volkswagenen , ezért része lehet a botrány kirobbantásában. Ennek tükrében ez a spekuláció nem feltétlen állja meg a helyét.
A német gyártó mindenesetre nem bízza a véletlenre, védelmével a Kirkland and Ellis nevű ügyvédi irodát bízta meg, ami korábban többek között az Apple-t, a BP-t és a Samsungot is képviselte. A Volkswagen mellett az Automotive News Europe szerint lehetséges, hogy egy másik német óriás, a Bosch is elkezdhet aggódni, mivel kiderült, hogy ők szállították a VW számára a befecskendezési rendszert - igaz, a motorokba való integrálást már nem ők végezték, de ki tudja, mi derülhet még ki.
Mióta kiderült, hogy az ügy világméretű, több ország is Volkswagen szempontjából kedvezőtlen lépésekre szánta el magát, derül ki az MTI híreiből. Az olasz környezetvédelmi miniszter például szerdán bejelentette: leállíthatják Olaszországban a Volkswagenek kereskedelmét. Az olasz kormány a cég itáliai képviseletétől és az Európai Környezetvédelmi ügynökségtől is választ vár arra a kérdésre, hogy náluk is kerülhetett-e forgalomba a környezetkárosító dízelmotorral szerelt autó.
Ha igen, akkor az olasz fogyasztóvédők szerint akár az ország Volkswagen-tulajdonosainak csoportos kártérítési perére is lehet számítani. Franciaország álláspontja is lesújtó a német cégről, az ottani környezetvédelmi miniszter szerint a gyártó meglopta az államot és az adófizetőket a környezetvédőnek hazudott kocsik után járó bónuszok bezsebelésével.
A cseh közlekedési miniszter azt jelentette be szerdán, hogy náluk is vizsgálat lesz, főleg a régebbi típusú Skodák valószínűsíthető érintettsége miatt. Az országok környezetvédelmi miniszterei a szabályozás és az autótesztelés mielőbbi, európai szintű rendbetételét sürgetik, hogy ne fordulhasson elő még egyszer ilyesmi.
Maga a Volkswagen-botrány egyébként inkább csak a jéghegy csúcsa az egész szabályozási és tesztelési mizériában, ami ráirányította a figyelmet egy problémára, amivel a szakmabeliek már évek óta tisztában vannak: hogy az egész rendszerbe bele vannak kódolva a kiskapuk, és hogy a valós kibocsátási és fogyasztási adatokat egyszerűen nem tükrözik a laboratóriumi tesztek. Erről bővebben is olvashat a Totalcar cikkeiben például itt és itt.
Érdekesség, hogy a tőzsdei zuhanás előidézése mellett a botrány a platina piacát is csúnyán lehúzta - írja az MTI. A platinát nagy mennyiségben használják az autók katalizátoraiban, így az autópiac gyengülése a nemesfémet is magával rántotta. A platina ára szerdán hat és fél éves mélypontra esett, aminek elsősorban Dél-Afrika, a világ platinanagyhatalma látja kárát.