Eladni hitellel terhelt autót
További Magyar cikkek
A menet egyszerű, meg kell találni a vevőt a kocsira. Miután ez megvan, fel kell keresni a hitelező pénzintézetet. Ott az új vevőtől bekérik a hitelminősítéshez szükséges adatokat, és ha megfelel az elvárásoknak, lezárják a régi hitelszerződést, és az új ügyféllel megkötik az új szerződést. Általában van valamekkora díja a szerződésmódosításnak.
Mennyit ér az autó?
A hitellel terhelt autóknál nem ritka, hogy ha nagyon alacsony önerővel vették, akkor egy idő után kevesebbet ér az autó, mint az összeg, amivel tartoznak a banknak. Ezért az autóról készített értékbecslés alapján lehet, hogy kevesebb hitelt tudnak rá folyósítani, mint amekkora a tartozás – magyarázta az Indexnek Lévai Gábor, Lízingszövetség főtitkára. Az újonnan megkötött szerződés esetében a hitelösszeg a legtöbb lízingcégnél nem lehet nagyobb, mint a gépjármű Eurotax árának 80 százaléka.
A PSZÁF ennél alacsonyabb kezdőrészletű szerződést különösen kockázatosnak minősít, és az ilyen szerződések után a lízingcégnek többlettartalékot kell biztosítania. December végén a PSZÁF ajánlást fogalmazott meg a kockázatosnak minősülő gépjármű-finanszírozási konstrukciókra a Lízingszövetséggel folytatott tárgyalások után. A szabályozás előírja a korábbi 0 százalék helyett a 20 százalékos minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkenését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb megvizsgálását.
Fontos változás még a PSZÁF útmutatójában, hogy a kezdőrészlet a gépkocsi valós értéke alapján fizetendő, ami új autók esetében a listaár mindenfajta kedvezménnyel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték.
Az új szerződést a vevővel Jellemzően ugyanazokkal a feltételekkel (hitelösszeg, futamidő, kamat, egyéb költségek) folytatja a vevő a hitel törlesztését, a hitelvizsgálat az említettek szerint zajlik.
Ha az autó tulajdonosa nem talál vevőt, akkor autókereskedőknél is próbálkozhat, azonban ők maguk nem veszik meg ezeket az autókat, csak bizományban árulják – mondta Lévai Gábor. Így azonban alacsonyabb áron lehet értékesíteni, hiszen az autókereskedő közreműködésének is van ára.
Bedőlhetnek
A Lízingszövetség tart attól, hogy tömegesen bedőlnek hitelek. Mint a hitelpiacon, itt is túlsúlyba kerültek a frankalapú hitelek, így a forint gyengesége miatt 30-40 százalékkal is megugorhattak a részletek. Eddig enyhén emelkedő tendenciát mutattak a bedőlési számok. A december végén kezdődött jelentős gyengülés hatását március-április körül tudják majd számszerűsíteni a lízingcégek, hiszen akkor látják majd, hogy hányan estek 90 napos késedelembe. De már most látják, hogy decemberben megnőtt a nemfizetők száma.
A másik kérdés, hogy mennyire lesz általános a válság, hányan veszítik el munkájukat, illetve meddig marad tartósan magas az árfolyam. Ha a forint erősödik, akkor kevesebben kerülnek olyan helyzetbe, hogy nem tudják fizetni a részleteket. A lízingcégek eleve magas értékvesztést építettek bele a hitelekbe, így ha rövid ideig tart a válság, akkor nem lesz nagy a veszteség.
Ha azonban elhúzódik és mélyül a válság, akkor komoly gondba kerülhetnek a finanszírozó cégek is.