Fizethet a MÁV az új mozdonyaiért
A közlekedési miniszter határozott arról, hogy a finanszírozásra kiírt közbeszerzési eljárásban eredményt hirdethessen a MÁV és leányvállalata, a MÁV Trakció, illetve engedélyezte a szerződés aláírását.
A korábbi tájékoztatás szerint a beszerzés hiteligénye 79,6 millió euró (mintegy 21,5 milliárd forint). A hitel futamideje 15 év, fedezete pedig a megvásárolni szándékozott mozdonyok lesznek. A hitelező bankokat közbeszerzésen választották ki. A mozdonyvásárláshoz szükséges hitel 48 százalékát az EIB, 52 százalékát a KfW Bank adja - közölték.
Az új mozdonyok főként a jelenleg használt V43-as mozdonyok egy részét fogják kiváltani, aminek eredményeként jelentősen mérséklődnek az üzemben tartás költségei. Az új TRAXX mozdonyok a V43-asoknál nagyobb teljesítményre képesek, ami jobb kihasználtságot eredményez.
A MÁV 2007 őszén írt ki egy új villamosmozdony-beszerzési pályázatot. A pályázatra a Siemens az EuroSprinterrel, az Alstom a Alstom Prima, a Bombardier pedig a TRAXX mozdonycsaláddal jelentkezett. Az eredmény már több mint egy éve ismert, azóta a finanszírozási pályázat zajlott. A MÁV által megrendelt mozdonyok 160 km/h végsebességűek és kétáramrendszerűek. Áramrendszerük alkalmas a 25 kV 50 Hz és 15 kV 16 2/3 Hz üzemre is, ez azt jelenti, hogy nem kell a határokon lecserélni őket, a német nyelvű országokban is közlekedhetnek.