Újabb vizsgálat a Sciennet és a Lyoness ellen
További Magyar cikkek
November 2-án indított eljárást a versenyhivatal a ScienNet International LLC, valamint a Headmin Marketing és Adminisztrációs Kft. ellen. A versenyhatóság arra gyanakszik, hogy a két vállalkozás tisztességtelen módon befolyásolta a fogyasztókat és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, közölte a GVH kedden.
A versenyhivatal azt írta, a vizsgálattal azt szeretné tisztázni: a ScienNet International LLC által üzemeltetett és népszerűsített Sciennet rendszerrel kapcsolatos kommunikáció egyes elemei jogszerűek-e. A versenyhatóság egyebek mellett azokra a kérdésekre a választ, hogy megalapozottak-e a „Gazdagodjon meg költekezéseiből”, a "Függetlenítheti magát anyagilag” és az „azonnali” jóváírás szlogenek, hogy a tájékoztató anyagokban megfelelő módon feltüntették-e az 1-1,5 százalékos kezelési költséget, hogy a vállalkozások informálták-e a fogyasztókat arról: tízezer forint alatti jóváírás az árengedményszámlán csak évente egyszer kerül kifizetésre. A versenyhivatal azt is vizsgálja, nem megtévesztő-e, hogy bár nemzetközi törzsvásárlói közösségként népszerűsítik a rendszert, de a rendelkezésre álló adatok alapján csak Magyarországon tevékenykedik.
A GVH szerint Valószínűleg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sérti az is, hogy a ScienNet rendszer keretei között a fogyasztók juttatást kaphatnak ugyan, de az ígért nagymértékű juttatások elérésének alapfeltétele, hogy közreműködjenek más fogyasztók ScienNet rendszerbe történő aktív beléptetésében.
A versenyhivatal korábban, még ez év október közepén, hasonló okok miatt indított eljárást két másik, ugyancsak vásárlói közösség szervezésében érdekelt vállalkozás, a Lyoness Hungary Kft. és a Lyoness Holding AG ellen. Velük kapcsolatban is az a gyanú merült fel, hogy tisztességtelen módon befolyásolták a fogyasztói döntéseket és feltételezhetően megsértették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
A GVH észlelte, hogy a Lyoness Holding AG és a Lyoness Hungary Kft. által Lyoness rendszer néven üzemeltetett vásárlói közösség tevékenységével, népszerűsítésével kapcsolatosan tájékoztató anyagok valószínűleg nem jogszerűek. Az a vizsgálat többek között azt igyekszik tisztázni: a fogyasztók valóban egységesen, minden vásárlás után 1 százalékos visszatérítést kapnak, azonnal és ingyenesen, a szervezők a törzsvásárlókkal közölték-e, milyen euró/forint árfolyamot alkalmaznak.
A Lyoness rendszer esetében szintén felmerül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése azáltal is, hogy a fogyasztók juttatásban részesülhetnek ugyan, de az ígért nagymértékű juttatások elérésének alapfeltétele más fogyasztók Lyoness rendszerbe történő aktív beléptetésében való közreműködés.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a nevezett vállalkozások a jogsértést elkövették, hívta fel a figyelmet a GVH. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A versenytörvény alapján az eljárás befejezésének határideje 90 nap, amely azonban - az ügy bonyolultságától függően - két alkalommal legfeljebb 60 nappal meghosszabbítható.