További Magyar cikkek
Csütörtök este több internetes fórumon nyilvánosságra került egy lista, amely szerint az áprilistól életbe lépő új vasúti menetrendben 412 személyszállító vonatot szüntetnének meg, és további mintegy száz vonat közlekedtetését módosítanák (a tervezett menetrendi változások listáját itt olvashatja). Valamivel több mint negyven vonalon csökkentenék a vasúti szolgáltatást. Jelenleg naponta nagyjából háromezer személyvonat közlekedik, vagyis a tervezet országos átlagban a vasúti kapacitások több mint tízszázalékos csökkentésével számol.
A tervezet nemcsak egyes mellékvonalakon, hanem jelentős fővonalakon is komoly változásokat hozna. Ilyenek a Székesfehérvár – Szombathely vagy a Budapest – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza vonalak, előbbin tizennyolc, utóbbin tizenkét vonatot állíthatnak le, három és tíz vonat közlekedtetését pedig módosítanák.
Kérdeztünk, nem válaszoltak
Hogy valóban ilyen változások várhatók-e a vasúti közlekedésben áprilistól, arról megkérdeztük az állam nevében vasúti szolgáltatást megrendelő fejlesztési minisztériumot, de válasz a cikkünk megjelenéséig nem érkezett, egyelőre nem is cáfolták az értesülést. Ugyanakkor egy neve elhallgatását kérő minisztériumi forrásunk megerősítette, hogy a nyilvánosságra kerültnek megfelelő nagyságrendű leállítások várhatók, de a szám még nem pontos. A későbbi egyeztetéseken azonban csak kisebb változtatásokra lehet számítani a jelenlegi elképzelések szerint.
Szintén a tervezet hitelességét erősíti meg egy, a lapunk birtokába került tavaly szeptemberi, a 2011-2012-es közszolgálati menetrendről készített minisztériumi feljegyzés. Ebben a Völner Pál infrastrukturális államtitkár által jegyzett dokumentumban egyebek mellett az szerepel: „vélelmezhető, hogy elkerülhetetlenné válik a közforgalmú közlekedési szolgáltatások teljesítmény-kibocsátásán keresztüli költségcsökkentő intézkedések bevezetése”. A feljegyzés szerint a korábbi menetrend számos „kínálatbővítő módosításának [...] fenntartása nem minden napszakban indokolt”. A dokumentum, amely 8-15 milliárdos megtakarítással számolt, már akkor azt javasolta, hogy a regionális besorolású vonalakon – a mellékvonalak lényegében ilyenek – „irányonként legfeljebb napi 2-3 vonat” közlekedjen. A tervezet lényegében erre a szintre szorítaná le a vasúti közlekedést.
Mivel a minisztérium nem válaszolt, azt egyelőre nem sikerült megtudni, hogy a tervezett menetrendi változtatással mennyi költségvetési pénzt lehetne idén, illetve 2013-ban megspórolni, hány fő elbocsátásához vezetne a csökkenő személyszállítási kapacitás, milyen szakmai pénzügyi alapon döntöttek arról, hogy ezeket a vonatokat állítják le, illetve a tervezett vonatleállításról egyeztettek-e bárkivel is.
A tervezet szerint egyes vonalakon lényegében a nulla közelébe csökkenne a vasúti közlekedés. Például az Esztergom – Almásfüzítő – Komárom vonalon jelenleg átlagosan napi tizennégy vonat közlekedik, ebből lemondanának tizenkettőt, igaz, négy vonat menetrendjét úgy módosítanák, hogy például egyes járatok nemcsak munkanapokon, hanem naponta közlekednének. Szintén Komárorot érinti, hogy a várost Székesfehérvárral összekötő vonalon a mostani húsz fölötti vonatból tizennégyet leálllítanának.
Leáll, lefeleződik
Az Eger – Szilvásvárad vonalon lényegében leállna a vasúti közlekedés, akárcsak Kazincbarcika és Ózd, Nyíregyháza – Zajta vagy a Bátaszék – Kiskunhalas – Kiskunfélegyháza között. Ezeken a vonalakon, illetve más, a 2010-es kormányváltás után újraindított vasútvonalon napi néhány járatpár maradna meg a tervezet szerint, alig több, mint ami a vasúti közlekedés látszatát biztosítja.
Vonalszám | Viszonylat | Lemondott vonat | Módosított vonat |
4 | Esztergom – Almásfüzitő – (Komárom) | 12 | 4 |
5 | Székesfehérvár – Komárom | 14 | 4 |
11 | Győr – Veszprém | 11 | 3 |
12 | Tatabánya – Oroszlány | 6 | 0 |
14 | Pápa – Csorna | 17 | 1 |
17 | Szombathely – Nagykanizsa | 14 | 2 |
20 | (Budapest –) Székesfehérvár – Szombathely | 18 | 3 |
23 | Rédics – Zalaegerszeg | 10 | 2 |
25 | Celldömölk – Boba - Zalaegerszeg – Bajánsenye | 5 | 4 |
26 | Balatonszentgyörgy – Tapolca – Ukk | 7 | 7 |
30 | Budapest – Székesfehérvár (– Tapolca) | 2 | 0 |
35 | Kaposvár – Siófok | 2 | 0 |
40 | Budapest – Pécs | 1 | 0 |
45 | Székesfehérvár – Sárbogárd | 7 | 0 |
46 | Sárbogárd – Bátaszék | 10 | 2 |
47 | Dombóvár – Komló | 12 | 0 |
50 | Dombóvár – Bátaszék | 8 | 1 |
60 | Gyékényes – Pécs | 5 | 3 |
75 | Vác – Diósjenő – Balassagyarmat | 10 | 10 |
78a | Aszód – Balassagyarmat | 8 | 1 |
78b | Balassagyarmat – Ipolytarnóc | 16 | 7 |
80 | (Budapest –) Hatvan – Miskolc – Szerencs – Sátoraljaújhely/Nyíregyháza | 2 | 0 |
81 | Hatvan – Somoskőújfalu | 7 | 0 |
85 | Vámosgyörk – Gyöngyös | 8 | 0 |
86 | Vámosgyörk – Újszász (– Szolnok) | 6 | 3 |
87 | Eger – Szilvásvárad | 14 | 0 |
89 | Tiszapalkonya – Erőmű – Nyékládháza | 19 | 0 |
90 | Miskolc Tiszai – Hidasnémeti | 1 | 1 |
92 | (Miskolc Tiszai) – Kazincbarcika – Ózd | 8 | 3 |
98 | (Szerencs) – Abaújszántó – Hidasnémeti | 8 | 0 |
100 | Budapest – Cegléd - Szolnok | 0 | 2 |
102 | Kál-Kápolna – Kisújszállás | 11 | 4 |
103 | Karcag – Tiszafüred | 8 | 1 |
105 | Debrecen – Nyírábrány | 4 | 0 |
113 | Nyíregyháza – Mátészalka – Zajta | 15 | 2 |
114 | Mátészalka – Csenger | 12 | 0 |
120 | Budapest – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza | 12 | 10 |
121 | Mezőhegyes – Újszeged | 12 | 0 |
125 | Mezőtúr – Battonya | 10 | 0 |
127 | Vésztő – Gyoma | 4 | 2 |
128 | Békéscsaba – Kötegyán – Vésztő – Püspökladány | 9 | 2 |
130 | Szolnok – Szentes - Hódmezővásárhely | 4 | 2 |
135 | Szeged – Hódmezővásárhely - Békéscsaba | 3 | 0 |
140 | (Budapest-) Cegléd - Szeged | 13 | 4 |
142 | Budapest – Lajosmizse – Kecskemét | 6 | 3 |
146 | Kunszentmárton – Lakitelek – Kiskunfélegyháza | 3 | 3 |
147 | Kiskunfélegyháza – Szentes – Orosháza | 8 | 1 |
154-155 | Bátaszék – Kiskunhalas - Kiskunfélegyháza | 10 | 1 |
Összesen | 412 | 98 |
Vannak helyek, ahol teljesen átalakítanák a vasúti közlekedést. Ilyen például a Vác – Diósjenő – Balassagyarmat vonal, ahol tíz lemondott vonattal és tíz módosult vonatközlekedéssel számol a tervezet. Hasonló radikális változás várható a Budapest – Lajosmizse – Kecskemét vagy a Békéscsaba – Kötegyán – Vésztő – Püspökladány vonalakon is, ahol szinten minden vonat közlekedését átírnák.
Balassagyarmatot más vonalakon is durva változások érinthetik, az ipolytarnóci vonalon tizenhat vonatot állítanának le, Aszód és Balassagyarmat között további nyolcat. Nagyjából megfeleznék a vonatok számát többek között a Hatvan-Somoskőújfalu vagy például Kiskunfélegyháza és Orosháza között.
Nagy változások jönnének a tervezet szerint a Lázár János fideszes parlamenti frakcióvezető Hódmezővásárhely vasúti közlekedésében is. A Szolnok–Szentes–Hódmezővásárhely vonalon több mint a járatok harmadát megszüntetnék, és megszűnhet a város közvetlen összeköttetése Budapesttel is: április közepétől a Budapest-Nyugati – Hódmezővásárhely vonat helyett Budapest-Nyugati – Szolnok és Szolnok – Hódmezővásárhely vonatok járnának.
Még nem egyeztettek
Lapunk úgy tudja, a vasúti reprezentatív szakszervezetek nem kaptak még tájékoztatást a tervezett vonatleállításokról, sem arról, hogy ez milyen hatással lenne a MÁV létszámára, magyarán: a kevesebb vonat közlekedtetése miatt hány embert kellene elküldeni. Értesüléseink szerint a MÁV-nál a jövő héten tervezik a szakszervezeteket tájékoztatni a változásokról, és azok hatásáról. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezeténél kérdésünkre azt mondták: csak a sajtóból szereztek tudomást a vasútnál várható változásokról, hivatalos tájékoztatást semmiről nem kaptak a MÁV-tól.
A most megjelent tervezet azért is meglepő, mert Orbán Viktor miniszterelnök épp tegnap beszélt arról, hogy a kormány nagy kudarca a közösségi közlekedés átalakítása. „A MÁV átalakításába beletörött a bicskánk, vagy ha bele nem is törött, benne maradt” – mondta, hozzátéve, hogy most már nem csodálkozik, hogy annyi próbálkozás ellenére, eddig senki nem járt sikerrel, de „nekünk azért még talán van rá esélyünk”.
A járatcsökkentések egyébként – amikre már a február végén benyújtott személyszállítási törvény tervezetéből lehetett következtetni – Szarvas Ferenc MÁV-vezérigazgató szerint nem hoznának érdemi spórolást. A MÁV-vezér csütörtökön az Indóház online-nak azt nyilatkozta, hogy a személyszállítás néhány vonatra korlátozása a mellékvonalakon nem hoz érdemi megtakarítást. „A MÁV a pályakarbantartási pénzek tizedét se költi el a hálózat kisebb forgalmú felére, vagyis ezekből a vonalakból nagyon sokat kellene teljesen leállítani ahhoz, hogy jelentős megtakarítást érjünk el” – írja a lap.