További Magyar cikkek
A legnagyobb, még működő, hazai piacra dolgozó buszgyártó, a Kravtex-Kühne csoport telephelyén 135 elkészült jármű áll, írja a Világgazdaság. Süli Csaba, a cég vezérigazgatója azt mondta: ha belátható időn belül nem lesznek buszvásárlások, arra kényszerülnek, hogy beszüntessék a gyártást, ez pedig a cégeiknél és beszállítóiknál 300 ember munkahelyének megszűnéséhez vezethet.
Nem jobb a helyzet az Ikarus márkanevet viselő, a Műszertechnika és az Auto Rad Controlle (ARC) Kft. tulajdonában levő Magyar Autóbuszgyártónál sem, a vállalat már másfél éve áll. Liptai Árpád, a cég vezérigazgatója a lapnak azt mondta: miután hasztalan vártak a közbeszerzési pályázatokra, a munkásokat a csoport más vállalataihoz csoportosították át.
"A múlt év folyamán bemutatott Sirius autóbuszaink az európai típusbizonyítvány birtokában készen állnak arra, hogy a régóta várt magyar autóbusz-beszerzési tendereken is eséllyel indulhassanak” – foglalta össze Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója.
Ha a hazai közlekedési vállalatok vásárolnának belőle, nem kellene állandóan leépítésektől tartaniuk a vállalat dolgozóinak. A NABI számításai szerint az elöregedett buszállomány fenntartása két-háromszoros költséget jelent a modern járművekkel szemben. A gyártó által végzett számítások azt mutatják, hogy 500 új, hazai autóbusz beszerzése mintegy kétezer főnek biztosít munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további ezer embernek jelent megélhetést. Emellett a magyar autóbuszok vételárának 16–18 százaléka közvetlenül megjelenik az államkasszában adó és egyéb bevételek formájában.
A Portfolio véleményében úgy érvel, hogy a hazai buszbeszerzésekre nagy szükség lenne, hiszen állomány elöregedett, a BKV és a Volán buszai között sok a 25-30 éves jármű. A BKV buszainak átlagéletkora közel 18 év, ami nagyjából duplája a nyugat-európai átlagnak. Az elmúlt években többször is felmerült, hogy a közlekedési társaságok több száz busz megrendelésére vonatkozó programokat indítanának, de a hiányzó források miatt erre eddig nem került sor.
A hazai buszgyártó szektor szereplői az év elején még bizakodóbbak voltak, hiszen a Nemzetgazdasági Minisztérium februári jelentése még arról szólt, hogy csak a BKV-nál a következő 5 évben több mint 800 buszt kellene lecserélni, a beszerzéseknél pedig előnyben részesítenék a magyar gyártókat. A tőzsdén jegyzett Rába esetében is részben a buszgyártás mozgatta meg a befektetők fantáziáját, nagy volumenű buszbeszerzésekre azonban azóta sem került sor.
Magyar autóbusz-állomány | ||
Év végi darabszám | Átlagos kor (év) | |
2006 | 17 721 | 12,91 |
2007 | 17 899 | 12,97 |
2008 | 17 995 | 12,96 |
2009 | 17 720 | 12,90 |
2010 | 17 641 | 13,37 |
2011 | 17 366 | 13,90 |
Forrás: KSH |
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)