Az elektronikus útdíjtenderen eredetileg indult nyolc pályázóból már csak hárman, esetleg négyen vannak versenyben. A néhány nap alatt hatosra morzsolódott mezőnyből két pályázó kizárását pénteken jelenti be a beszerzést lebonyolító Állami Autópályakezelő (ÁAK) Zrt., amikor ismerteti a részvételre alkalmasnak minősített pályázók végleges listáját – tudta meg az Index.
Lapunk információi szerint mostantól a Getronics Magyarország Kft., az osztrák Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató, valamint a T-Systems Magyarország marad biztosan a versenyben. Lehetséges, hogy a budapesti tőzsdén jegyzett Synergonnal közösen induló kínai cég, a China International Telecommunication Construction Corporation még befut negyedikként, úgy tudjuk, tőlük számos hiánypótlást kértek, és még vizsgálják, hogy minden feltételnek megfeleltek-e.
A tenderből most az olasz Imet S.p.A. és a szlovák Towercom Infrastructure a.s.esett ki. Őket, ahogyan az eljárásból nyomban az ajánlattétel után kizárt osztrák Efkon AG kivételével valamennyi céget, hiánypótlásra szólították fel a hét elején. Az olaszok bukása nem meglepő, a Népszabadság hét eleji információja szerint a cég tíz pontból álló hiánypótlási listát kapott az ÁAK-tól; többek között probléma volt azzal, hogy a cég nem igazolta: az elmúlt három évben tényleg kiépített legalább 500 kilométernyi útszakaszon a megtett úttal arányos elektronikus útdíjrendszert, de nem volt meg az elvárt árbevételi igazolása sem.
A szlovákokat viszont a megjelent hírek szerint csak négy hiánypótlásra szólították fel, igaz a listán náluk is szerepelt hiányosságként, hogy nincs 500 kilométernyi e-útdíjas referenciájuk (legalábbis erről nem adtak be igazolást). Úgy tudjuk, mindkét társaságnál ez volt a kizárás oka. A nyolcadik pályázó a három izraeli és egy spanyol cég alkotta Hungarian Motorway Konzorcium volt, amely szerdán úgy döntött, hogy visszalép; ezt azzal indokolták, hogy határidőre nem tudják beszerezni a szükséges dokumentumokat.
Az elektronikus útdíjat a tavasszal bemutatott, a konvergenciaprogramnak is részét képező második Széll Kálmán-terv értelmében 2013. július 1-jétől kell szedni. Az új rendszerben kizárólag a tehergépkocsik fizetnek majd a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-ás körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.
A kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg. A jövő évi büdzsé (a második félévtől) 75 milliárd forintos többletbevétellel számol az e-útdíjból.
Az útdíjtendert szeptember végén írták ki, méghozzá gyorsított eljárásban: ahhoz képest, hogy 42 milliárdos tételről van szó, a pályázóknak meglepően kevés idejük, mindössze öt napjuk volt az ajánlattételre. Az ÁAK úgy számolt, hogy ha mindent rendben le tudnak zavarni, akkor novemberre meglehet a győztes, akivel december első napjaiban már szerződést is köthetnek.